پنج شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۳
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۹۵۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

تجهیز آزمایشگاه مرجع برای شناسایی ۲۰۰ نوع سم جدید مواد غذایی موجود در بازار

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو را به دستگاه‌هایی تجهیز کرده‌ایم که ۲۰۰ نوع سم و مواد تقلبی جدید در مواد غذایی را تشخیص می‌دهد و این مسئله باید در مورد سموم وارده به حوزه دام و طیور در سازمان دامپزشکی هم توسعه یابد چرا که سلامت غذایی مردم اولویت جدی ما است.

سورنا ستاری بعدازظهر امروز در جلسه رونمایی از سامانه جامع الکترونیکی سازمان دامپزشکی اظهار داشت:  بحثی که مقداری از آن در سالیان گذشته غافل بوده‌ایم سلامت غذا در دسترس بودن و قیمت آن است چرا که مردم ما بیش از هر چیز نسبت به چیزی که می‌خورند باید مطمئن باشند.

وی اضافه کرد: در دنیا چند سالی است که این بحث داغ شده و به ویژه به مطرح شدن بحث تراریخته و ورود تکنولوژی به این بخش افزایش تنوع سموم آلاینده‌ها و بیماری‌های جدید این حوزه نفوذ شدید فناوری را می‌طلبد.

وی به همکاری جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان غذا و دارو برای تشخص انواع جدید تقلبات و آلاینده‌ها در مواد غذایی اشاره کرد و گفت:‌ با دستگاه‌های جدیدی که به این بخش اضافه شده 200 نوع سم جدید در مواد غذایی قابل تشخیص است و تازه اول کار است و باید بیشتر روی آزمایشگاه‌های مرجع‌مان کار کنیم تا هزینه تست کاهش یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید براینکه حوزه غذا باید یکی از اولویت‌های جدی کشور باشد، افزود: ما آمادگی داریم با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان غذا و دارو داریم در مورد سموم جدیدی که وارد سیستم دام و طیور می‌شود نیز همکاری کنیم.

ستاری به اهمیت توسعه زیرساختی و مرز دانش اشاره کرد و گفت: ما شبکه‌ای در زیرمجموعه خود داریم که 6 هزار دستگاه های‌تک (فناوری بالا) عضو آن هستند که می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد چرا که ممکن است واکسنی باشد که کسی روی آن کار نکرده یا دارویی که نیاز به طی مراحل کارآزمایی بالینی داشته باشد که امری زمان‌بر است که اگر در مراکز آزمایشگاهی در قالب یک شبکه اتفاق بیفتد کارها سریع‌تر جلو می‌رود.

وی تأکید کرد: از طرحی که پشت آن تولید مفید باشد حمایت می‌کنیم و برای تجاری‌سازی طرح‌ها نیاز به تشکیل کمیته مشترک بین سازمان دامپزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است./ فارس
(پنج شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها