چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۹۵۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ایران در زمینه تولید نهال خرما، گردو و پسته خودکفاست

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران در تولید نهال های کشت بافت خرما، پسته ، گردو و گیاهان زمینی خودکفا و جزو چند کشور مطرح جهان است.

محمدعلی طهماسبی در حاشیه نخستین همایش ملی توانمندی های مراکز کشت بافت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه شرکتهای دانش بنیان و مراکز بخش خصوصی در زمینه تولید نهال و گیاهچه ها با روش کشت بافت فعالند ، افزود : تولید نهال خرما با روش کشت بافت از پیچیده ترین روشهای تولید است و با تلاش بخش خصوصی در این زمینه به خودکفایی کامل رسیدیم.

وی گفت : متاسفانه در زمینه تولید بذر و گیاهچه های کشت بافت سبزی و صیفی وابستگی کامل به واردات داریم اما بخش خصوصی برای تولید و تامین نیازهای این بخش برای تولید گیاهچه های کشت بافت خربزه ، طالبی ، گوجه فرنگی ، خیار و بادمجان فعال شده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی توسعه گلخانه ها و انتقال کشت محصول از فضای باز به محیط های سرپوشیده را از مهم ترین اولویت های این وزارتخانه به منظور افزایش بهره وری دانست و افزود: قرار بود امسال 1500 هکتار گلخانه جدید در کشور ایجاد شود که 965 هکتار آن به بهره برداری رسیده است.
طهماسبی گفت: با استفاده از روشهای علمی دانش کشت بافت می توانیم بذر و گیاهچه های مورد نیاز برای توسعه گلخانه ها را تولید کنیم و فعالان این عرصه بازار گسترده ای را برای فروش تولیدات دارند.
وی افزود: حدود 60 شرکت کشت بافت در کشور فعال است و امکانات و دانش عظیمی برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی در اختیار دارد که باید در اجرای طرحهای جدید از این توانمندیها استفاده شود.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش تولید گیاهچه های زینتی بویژه گل رز زمینه مناسبی برای تامین نیاز 2200 هکتار گلخانه رز وجود دارد و واحدهای کشت بافت بازار چند میلیونی پایه های گل رز را در اختیار دارد.
طهماسبی تاکید کرد: 130 هزار هکتار مزرعه گوجه فرنگی در فضای باز وجود دارد که برای انتقال کشت این محصول به گلخانه به چند میلیارد گیاهچه گوجه فرنگی نیاز است.
وی گفت: بخش خصوصی با سرمایه گذاری و فعالیت در بخش تولید گیاهان کشت بافت بازار بسیار عظیمی را در اختیار خواهد داشت.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص تسهیلات ویژه به بهره برداران بخش کشت گلخانه ای خبر داد و افزود : بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی تسهیلات نامحدود از محل صندوق توسعه ملی در اختیار متقاضیان احداث گلخانه قرار می گیرد.
طهماسبی گفت : کارمزد تسهیلات برای مناطق اولویت دار 12.5 درصد و دیگر مناطق 14.5 درصد است.
(چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها