چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۹۴۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
بررسی بازار پودر تخم‌مرغ و سرمایه‌گذاری پرسود و تاثیرگذار آن ...

پودر تخم‌مرغ داریم، وارد نکنید

این روزها که بازار و اوضاع تولید در همه بخش های اقتصادی کساد است، تاسیس واحدهای تولید پودر تخم مرغ می تواند به نوعی حمایت از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان مرغ تخمگذار محسوب شود، زیرا چنین واحدهایی از بازار فروش محصولات خود اطمینان یافته و به کار تولیدی می پردازند.

مسئله مهمی که در این بازار مطرح است، نوسان شدید قیمت تخم مرغ است، طوری که برخی تولیدکنندگان این حوزه اعتقاد دارند قیمت مواد اولیه این صنعت دائما در حال تغییر است و مشخص نیست که در هر روز با چه قیمتی می‌توان به خرید مواد اولیه اقدام کرد. به منظور بررسی بازار پودر تخم مرغ «فرصت امروز» گفت‌و‌گویی را با کار‌شناسان و فعالان این بخش داشته است که در ادامه می‌خوانید. 

استفاده از پودر تخم مرغ در صنعت تجارت جهانی

سیدفرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار در رابطه با حفظ بازارهای صادراتی از طریق تولید پودر تخم مرغ می‌گوید: ایران باید به دنبال بازارهای جدید‌تر تخم مرغ به ویژه در میان کشورهای همسایه باشد، زیرا پوست تخم مرغ شکننده بوده و صادرات آن به دوردست‌ها با مشکل روبه رو می‌شود. در بخش فرآورده‌های مایع پاستوریزه تخم مرغ و پودر تخم مرغ سرمایه گذاری‌های مطلوبی در کشور انجام شده، طوری که هم اکنون هشت کارخانه تولید مایع پاستوریزه و سه کارخانه تولید پودر تخم مرغ در سطح کشور مشغول فعالیت هستند. 

طلاکش ادامه می‌دهد: برای صادرات مایع پاستوريزه تخم مرغ و پودر تخم مرغ به اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر اقداماتی برای اخذ استانداردهای لازم در حال انجام است که امیدواریم در این راستا دولت حمایت‌های مورد نیاز را در دستور کار خود قرار دهد. 

همچنین رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن با بیان اینکه یکی از راهکارهای حل مشکل مصرف سرانه تخم مرغ، بهبود وضعیت ترابری این محصول و میزان مازاد تخم مرغ، پاستوریزه و فرآوری و پودر کردن تخم مرغ است، می‌گوید: تخم مرغ روز را فقط در صنعت صادرات منطقه‌ای می‌توان به کاربرد اما از تخم مرغ پاستوریزه و پودر تخم مرغ در تجارت جهانی هم می‌توان استفاده کرد. وی ادامه می‌دهد: چندین کارخانه پاستوریزه و پودر کردن تخم مرغ در کشور وجود دارد که از ظرفیت آن‌ها کمترین استفاده ممکن صورت می‌گیرد، زیرا این کارخانه‌ها مشکل نقدینگی دارند. 

podr tokhm morgh پودر تخم مرغ

نحوه تولید پودر تخم مرغ

رضا سالکی، مدیر فروش شرکت پارس آیلین مهر، با بیان اینکه مواد اولیه پودر تخم مرغ‌‌ همان تخم مرغ است، در رابطه با روش تهیه پودر تخم مرغ به «فرصت امروز» می‌گوید: ابتدا تخم مرغ‌ها به صورت مکانیزه شست و شو می‌شوند و پس از جداسازی تخم مرغ‌های معیوب، تخم مرغ‌های سالم توسط دستگاه Egg Breaker (تخم مرغ شکن) شکسته شده و سفیده و زرده و پوست از هم جدا می‌شود. 

در مرحله بعدی زرده و سفیده به صورت ترکیبی یا تک تک به منظور همگن سازی به دستگاه Centrifuge منتقل می‌شوند. پس از مرحله همگن سازی، عمل پاستوریزاسیون انجام می‌گیرد. بعد از آن از دستگاه اسپری درایر برای تبدیل مایع به پودر استفاده می‌شود. سپس وارد مرحله خنک کردن و بسته بندی شده و در شرایط خلأ در کیسه‌ها یا قوطی‌های دلخواه بسته بندی می‌شوند. این پودر بیشتر در صنایع غذایی و کارخانجات کلوچه و شیرینی پزی و همچنین محصولات گوشتی استفاده می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: تا سال گذشته استقبال از این محصول در بازار خوب بود و خریداران خوبی داشتیم اما در سال جاری بازار تا حدی نابسامان شده است و مشکلات اقتصادی باعث شده مشتری‌ها کاهش یابد. 

سالکی با بیان اینکه برخی کارخانجات داخل به واردات پودر تخم مرغ از چین اقدام می‌کنند و آن را با برند ایرانی بسته بندی و وارد بازار می‌کنند، می‌افزاید: واردات پودر تخم مرغ از اوکراین هم رایج است. مدیر فروش شرکت پارس آیرین مهر همچنین در رابطه با مصرف و صادرات این محصول می‌گوید: متاسفانه ما دیر وارد بازار تولید این محصول شدیم و در این مدت هم نتوانسته‌ایم بازار خود را در دنیا به دست بیاوریم، زیرا مصرف کنندگان جهانی این محصولات سالانه هزاران تن از این محصول را به صورت پودر یا مایع فریز شده از تولیدکنندگان باسابقه خریداری می‌کنند. 

ورود به بازارهای بین المللی این محصول کار مشکلی است اما امکان پذیر است و نیاز به بازارسنجی و به وجود آوردن مزیت نسلی برای محصول دارد. این تولیدکننده با بیان اینکه حجم کم، قابلیت نگهداری بالا و سهولت جابه جایی این امکان را فراهم می‌سازد که به جای نیاز خرید روزانه تخم مرغ تازه با تناوب‌های زمانی طولانی‌تر اقدام به خرید پودر تخم مرغ کرد، ادامه می‌دهد: پودر تخم مرغ را می‌توان به سادگی و سریع در فرمولاسیون تولید محصولات به کار برد که این امر باعث سهولت و افزایش سرعت تولید می‌شود. 

سهولت استفاده از پودر تخم مرغ باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های کارگر و تجهیزات مربوط به نگهداری، شست وشو، شکستن، جداسازی و... می‌شود. با توجه به اینکه تنها چند واحد تولیدی در سطح کشور در این حوزه مشغول هستند و همچنین با توجه به این موضوع که پودر تخم مرغ قابلیت نگهداری طولانی مدت را داراست، بنابراین تولید این محصول به منظور صادرات می‌تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد. 

۱۰میلیاردتومان برای شروع کار

سالکی در رابطه با تفاوت مایع و پودر تخم مرغ می‌گوید: تفاوت این دو ماده در موارد استفاده از آنهاست. به طور مثال مایع پاستوریزه بیشتر مصرف خانگی و فردی دارد در حالی که پودر تخم مرغ در صنایع بزرگ مانند بیسکویت سازی، شیرینی سازی، بستنی سازی و... استفاده می‌شود. البته گفتنی است در صنایع تولیدی سس و قنادی‌ها استفاده از مایع تخم مرغ معمول‌تر است. 

وی در رابطه با میزان سرمایه اولیه و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت می‌گوید: تجهیزات مورد استفاده در این صنعت تماما از بلژیک وارد می‌شود و قیمت این دستگاه‌ها بالای ۶میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. البته باید در نظر داشت که به تمام این هزینه‌ها، هزینه خرید مواد اولیه که‌‌ همان تخم مرغ است اضافه خواهد شد، اگر ماهانه حدود ۲ تا ۳میلیارد تومان هزینه صرف خرید تخم مرغ شود قطعا برای شروع کار داشتن ۱۰میلیارد تومان سرمایه اولیه ضروری به نظر می‌رسد. 

گفتنی است فضای مورد نیاز برای راه اندازی چنین کارخانه‌ای حدود ۴ تا ۵هزار متر و برای کار در چنین سطحی به ۵۰نفر نیروی کار احتیاج است. 

مدیر فروش شرکت پارس آیرین مهر با بیان اینکه پودر تخم مرغ در ایران طرفداران و مشتریان خود را دارد، مشکل این حوزه را ضعف در بخش صنعت عنوان می‌کند و می‌گوید: اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است و همین مسئله باعث شده تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف یکی پس از دیگری به تعطیلی کارخانجات خود اقدام کنند. حال صنعت ما به نوعی با مصرف روزانه مردم و غذای آن‌ها گره خورده است که توانسته‌ایم سرپا بمانیم، در غیر این صورت ما نیز ناچار به تعطیلی می‌شدیم. 

وی با اشاره به اینکه این حوزه هیچ گونه اتحادیه و انجمنی ندارد، می‌گوید: برای دریافت مجوز فعالیت در این بخش، باید به وزارت صنایع مراجعه کرد. سالکی با بیان اینکه این محصول به صورت کیلویی در بازار عرضه می‌شود در رابطه با تسهیلات دریافتی در این بخش می‌گوید: دریافت تسهیلات، زمانی که مشتری و بازار نداشته باشیم به هیچ دردی نمی‌خورد. 

podr tokhm morgh پودر تخم مرغ

صنایع تبدیلی تخم مرغ سوپاپ اطمینانی برای مرغداران

حمید هوشیار، مدیرعامل شرکت تولیدی نارین با بیان اینکه تاریخچه تولید پودر تخم مرغ به جنگ جهانی دوم بازمی گردد، می‌گوید: استفاده از پودر تخم مرغ بر سلامتی افراد تاثیر مستقیمی دارد. مصرف تخم مرغ تازه به دلیل انتشار آلودگی در بسیاری مواد از جمله کیک، شکلات، سس و... منسوخ شده و این ماده بیشتر در قالب پودر یا مایع منجمد در صنعت کاربرد دارد. 

انواع پودر تخم مرغ (هر کیلو)

قیمت (تومان)

پودر سفیده تخم مرغ

45 هزار تومان

پودر زرده تخم مرغ

23 هزار تومان

ترکیب پودر زرده و سفید

23 هزار تومان

وی با اشاره به موارد استفاده پودر تخم مرغ ادامه می‌دهد: پودر کامل تخم مرغ در تولید کیک، کلوچه، بیسکویت، ماکارونی، سس، فرآورده‌های گوشتی و صنعت گزسازی و شکلات و حلوا ارده استفاده می‌شود. 


این تولیدکننده، نامرغوب بودن تخم مرغ‌ها، آلودگی در پوسته تخم مرغ و آغشتگی آن به فضله مگس، مرغ و...، کیفیت پایین تخم مرغ‌ها به دلیل تغذیه نادرست مرغ و نوسان قیمت تخم مرغ را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی پودر تخم مرغ عنوان کرد و می‌افزاید: با توجه به اینکه تخم مرغ بعد از شیر مادر دومین ماده غذایی کامل محسوب می‌شود فعالیت چنین واحدهای تولیدی، به عنوان صنایع تبدیلی تخم مرغ، سوپاپ اطمینانی برای مرغداران تولیدکننده تخم مرغ در سطح کشور است. 

همچنین سعید نقدیان، یکی از فعالان این حوزه می‌گوید: عدم ثبات قیمت تخم مرغ در بازار تهران حتی در طول یک هفته، موجب شده صنعتگران به انواع پاستوریزه و پودری آن روی آورند. یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه صنایع غذایی این است که مایع پاستوریزه یا پودر تخم مرغ نسبت به تخم مرغ تازه کیفیت یکسانی دارد یا خیر. 

شایان توجه است که بدانیم در رابطه با فرآوری مواد غذایی انتخاب دستگاه‌های اجرایی و نحوه عملکرد کارکنان بیشترین تاثیر را بر کیفیت محصول نهایی می‌گذارد. پس به طور کل نه می‌توان گفت کیفیت یکسانی بین تخم مرغ تازه و انواع فرآوری شده آن وجود دارد و نه می‌توان گفت تفاوت چشمگیری موجود است بلکه نحوه فرآوری تعیین و تضمین کننده کیفیت است. 

سرمایه اولیه

احداث یک واحد پودر سفیده تخم مرغ با ظرفیت اسمی معادل ۳۰۰ تن در سال و پودر زرده تخم مرغ با ظرفیت اسمی معادل ۷۰۰ تن در سال به سرمایه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان نیاز دارد. تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت به طور کامل از خارج وارد می‌شود. قیمت هریک از دستگاه‌های مختلف این حوزه، مثل خم مرغ شکن، سورتینگ و درایر بالای یک میلیارد تومان است. 

برای شروع کار شما به یک فضای ۴هزارمتری و ۵۰نفر نیروی کار نیاز دارید. البته باید در نظر داشته باشید که ماده اولیه این صنعت که‌‌ همان تخم مرغ است در هر فصلی قیمتی متفاوت دارد و شما باید در فصل ارزان این محصول اقدام به خرید تناژی آن کنید. هزینه خرید این ماده اولیه که تماما از داخل کشور تامین می‌شود نیز جزو هزینه‌ها و سرمایه اولیه محسوب می‌شود. 

مجوز و فرصت‌ها

با توجه به جایگاه صنایع تبدیلی کشاورزی و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا‌تر و ماندگاری بیشتر، تولید پودر تخم مرغ از این جهت که دارای مصارف متعددی است از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است. همچنین در حال حاضر اکثر صنایعی که از تخم مرغ استفاده می‌کنند چنانچه ملزم به رعایت مسائل و استانداردهای بهداشتی شوند ناگزیر به جایگزینی پودر تخم مرغ مبادرت خواهند کرد. 

از سوی دیگر، با در نظر گرفتن سند چشم انداز ۲۰ساله و جایگاه صادرات غیر نفتی، صادرات محصولات غذایی و به تبع آن صادرات این محصول نیز اهمیت خواهد یافت. گفتنی است برای دریافت مجوز فعالیت در این حوزه باید به سازمان وزارت و صنایع مراجعه کنید، ضمن اینکه در نظر داشته باشید در این حوزه هیچ گونه اتحادیه و انجمنی فعالیت نمی‌کند. 

ارتباط با نویسنده: leilashirzad۶۹@gmail. com

فرصت امروز

(چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵) ۰۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها