سه شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۹۴۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
2 فیلم از زندگی و وداع + اظهار نظرها درباره هاشمی رفسنجانی

نماز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط رهبر معظم انقلاب اقامه شد (فیلم)

فودنا- 2 فیلم از زندگی پرتلاش و تاریخی و همچنین وداع آیت الله هاشمی رفسنجانی که برای تاریخ و مردم ماندگار شد



علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی

آیت الله هاشمی یار نزدیک امام، شهید مطهری و رهبری بود

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی یار نزدیک امام، شهید مطهری و رهبری بود که در سالهای اخیر مقداری با ایشان خوب برخورد نشد.

وی افزود: آن مرحوم وظیفه خود را انجام می داد. آنجاهایی که مصلحت نظام را تشخیص می داد کار خود را انجام می داد چه از محبوبیتش کاسته شود و یا مورد هجوم و توهین قرار می گرفت.

مطهری ادامه داد: آدمی بود که خالص برای خدا کار می کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با رفتن وی دعواهای سیاسی تمام می شود، عنوان کرد: نه؛ ولی امیدوارم این دعواها انشاالله تمام شود./ مهر

 

 

زهرا مصطفوی دختر حضرت امام، ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی:

صبر و آرامش از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شخصیتی نمونه ساخته بود

دختر حضرت امام(ره) با صدور پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، زهرا مصطفوی دختر حضرت امام(ره) با صدور پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح  زیر است: در عروج یار و امین حضرت امام و همراه صادق رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به جوار رحمت حق تعالی، انقلاب اسلامی و ملّت بزرگوار ایران یکی از بزرگترین پشتوانه­ ها و دلسوزان خویش را که حقیقتا می­ توان او را «مرد مبارزه و استقامت» نامید از دست داد.

اگرچه به تعبیر امام «ملت ایران راه خود را یافته است» و با تکیه به فضل الهی به مسیر روشن انقلاب ادامه می­دهد و رحلت و شهادت یاران با وفای انقلاب، وقفه­ ای در راه ظلم ستیزی، آزادی خواهی، تعالی اخلاق و معنویت جامعه ما ایجاد نمی­ کند امّا از دست دادن شخصیت­ بی بدیل هاشمی، خللی است که هیچ چیزی آن را جبران نمی­‌کند.

 

 

 

صبر و استواری در تحمّل سختی­‌ها، آرامش و طمأنینه در برخورد با حوادث، دانش عالی در سیاست سالم اسلامی، عزم قاطع در حمایت از انقلاب و در مشکلات، از او شخصیتی نمونه برای عصر امام خمینی ساخته و نام او را در تاریخ ایران اسلامی، به نیکی ثبت می­ کند که همه تلاش و همّت خویش را برای استحکام و پیشرفت کشور به کار گرفت و خدمت به مردم مظلوم ایران را افتخاری بزرگ می­ شمرد.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به ملّت عظیم الشأن ایران و مقام معظم رهبری و عاشقان راه امام و به همسر مکرّمه و فرزندان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می­کنم و از خداوند منّان علوّ درجات و رحمت واسعه برای روح آن عزیز خواستارم.

در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت‌الله ‏‏هاشمی رفسنجانی؛

روحانی: امور اساسی و بسیار سخت دوران نهضت اسلامی و انقلاب بر دوش آیت‌الله هاشمی بود

رییس‌ جمهوری با تسلیت مصیبت بزرگ ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ملت عزیز ‏‏ایران و بویژه مقام معظم رهبری که همسنگر و یار دیرین بودند، تأکید کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی ‏‏رفسنجانی شخصیتی بی‌ بدیل در دوران نهضت و انقلاب اسلامی بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت‌الله ‏‏هاشمی رفسنجانی که در حسینیه جماران انجام شد، در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران، با بیان ‏‏اینکه در طول دوران نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی، امور اساسی و بسیار سخت بر دوش ‏‏این شخصیت بزرگ و مبارز بود، گفت: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن دوران مبارزه رابط ‏بین ‏ایران و نجف و نیز ایران و پاریس بودند و در زمان بازگشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ‏همواره از ‏یاران بسیار نزدیک امام خمینی(ره) بشمار می‌آمدند.

 

 

پیام تسلیت شهردار تهران در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی

آیت اله هاشمی رفسنجانی، در سالیان متمادی بعد از انقلاب نیز مشاوری امین برای رهبری و دلسوز نظام بودند.

متن پیام شهردار تهران به این شرح است:

رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام و رهبری را به همه آحاد ملت به‌ویژه محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده، بازماندگان و علاقه‌مندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. خدمات ارزنده ایشان در طول دوران مبارزه و پس از انقلاب از خاطره‌ها محو نخواهد شد.

ایشان در خط مقدم مبارزه با رژیم ستم شاهی طاغوت و یاور بنیانگذار کبیر انقلاب در روزهای دشوار پیروزی انقلاب اسلامی بودند. در دوران دفاع‌مقدس نیز چنان‌که بنده از نزدیک شاهد بودم در جایگاه فرماندهی نقش کلیدی داشتند و پس از آن در دوران سازندگی که بنده توفیق همراهی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء را داشتم، تلاش مجدانه‌ای برای پیشرفت کشور به خرج دادند.

آن مرحوم در سالیان متمادی بعد از انقلاب نیز مشاوری امین برای رهبری و دلسوز نظام بودند. هیچگاه نقش محوری ایشان در این سی و هفت سال بعد از انقلاب فراموش نخواهد شد. علو درجات آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان را از درگاه ایزد منان خواستارم.

 

 

ترکان: آیت الله هاشمی همه چیز خود را برای اعتقاداتش تقدیم کرد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دین مدارانه مبارزه کرد و پس از آن با تمام وجود در خدمت نظام اسلامی بود تاکید کرد که ایشان همه چیز خود را برای اعتقاداتش تقدیم کرد.

اکبر ترکان روز دوشنبه در حاشیه آیین وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران افزود: ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای استقلال و شکل دادن نظام تلاش کرد و در جنگ نیز به عنوان یک فرمانده وظیفه و مسئولیت بزرگی را برعهده داشت.

وی تصریح کرد: شاید مهم ترین و درخشان ترین بخش فرماندهی آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به مدیریت ایشان در چگونگی پایان دادن به جنگ بود.

 

مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ لباس کار پوشید و به دولت آمد تا کشور را بازسازی کند خاطر نشان کرد: در این دوران به عنوان سردار سازندگی نام گرفت و مدیریت بازسازی خرابی های بعد از جنگ را برعهده گرفت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزهای سخت که عقلانیت مهجور شده بود نقش خود را ایفا کرد و برای احیای عقلانیت، هزینه های سنگینی داد.

ترکان خاطر نشان کرد: شاید برای افراد خیلی سخت باشد که نزدیکترین و عزیز ترین کسان خود در راه احیای عقلانیت تحت فشار قرار بگیرند، اما آیت الله هاشمی بر مواضع دین مدارانه خود استوار بود.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز گذشته در سن ۸۲ سالگی و به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش به ملکوت اعلی پیوست.

 

 

در پیام تسلیت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظاممراجع عظام تقلید: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا آخرین لحظه عمر به امام و رهبری وفادار بود

 

آیت‌الله حسین نوری همدانی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد و مبارز نستوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موجب تألم شدید اینجانب شد.

سوابق درخشان وی با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام رضوان‌الله علیه داشته و خدمات وی به مردم متعهد ایران در پست‌هایی که به عهده گرفته بودند بر هیچ‌کس مخفی نیست. وفاداری او به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری تا آخرین لحظات عمر همچنان دوام داشت.

اینجانب شخصاً در حوزه علمیه قم سابقه ممتدی با ایشان داشتم و از نزدیک شاهد مبارزات ایشان علیه رژیم شاهنشاهی بوده‌ام و امروز که با مشیت الهی آن برادر عزیز به لقاءالله پیوسته، ملت وفادار به امام و مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام ایشان در تشییع ‌جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد شرکت خواهند کرد و یک‌بار دیگر وحدت، اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه‌طلبان به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت.

اینجانب درگذشت این فقید سعید را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج) و مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه و بیت معزی و به همه ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.

 

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هرگز صحنه انقلاب را ترک نکرد

 

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

متن پیام این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با نهایت تأسف خبر فقدان ناگهانى مجاهد نستوه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى را دریافت داشتم. اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه‌ درسى ما شرکت داشت به خوبى مى‌شناختم. مردى بسیار جدى، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود.

سل‌ها در خدمت امام راحل فداکارى کرد و بعد از ایشان نیز دائماً در صحنه انقلاب بود. مشکلات مختلفى را پشت سر گذاشت ولى این مشکلات هرگز سبب نشد که صحنه را ترک کند.

اینجانب درگذشت این یار وفادار انقلاب را به همه هموطنان ایرانى و به‌ ویژه بازماندگان آن فقید سعید تسلیت مى‌گویم و غفران الهى را براى او و همه‌ ما از خداوند مى‌طلبم.

 

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صحابی صالح و صادق امام راحل بود

 

آیت‌الله جوادی آملی نیز با صدور پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت آیت‌الله جوادی آملی آمده است: ارتحال استوانه انقلاب  اسلامی، صحابی صالح، صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امین امت، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بقیة‌الله، رهبر ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رحیل محبوب تسلیت عرض می‌کنیم.

در این پیام تصریح شده است: بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توان‌فرسا، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری است.

در پایان این پیام تاکید شده است: امید آنکه رنج مدبرانه و کوشش خالصانه بیش از نیم قرن آن عزیز، برای احیای مآثر قرآن کریم و آثار دوده طاها و یاسین علیهم افضل صلوات المصلین، ره توشه خوبی برای لقای خدای سبحان باشد.

 

 

آیت‌الله هاشمی نقش ماندگاری در سازندگی و آبادی کشور داشتند

آیت‌الله سیدمحمد علی علوی گرگانی پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صادر کرد.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: خبر درگذشت جناب مستطاب حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آقای شیخ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) یار دیرین امام و رهبری و شخصیت زحمتکش و پرتلاش سال‌های طولانی قبل و بعد از انقلاب موجب تأثر و تألم اینجانب شد.

در ادامه این پیام آمده است: این عالم مجاهد و زحمتکش که در دوران قبل از انقلاب در مبارزات علیه دستگاه سلطنتی شاهنشاهی در کنار مرحوم آیت‌الله طالقانی و شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح (رحمهم الله) و برخی دیگر از انقلابیون وفادار به امام خمینی (ره) سال‌ها رنج زندان را کشیدند، بعد از انقلاب نیز امام خمینی(ره) را تنها نگذاشته و در صحنه‌های مختلف و در رده‌های بالای انقلاب همچون ریاست مجلس شورای اسلامی و جانشین فرمانده کل قوا در زمان جنگ نقش‌آفرین و مؤثر بودند.

 

ایشان با هوشیاری و زحمات فراوان بعد از رحلت امام خمینی(ره) نیز در سازندگی و آبادی مملکت ایران نقش ماندگار ایفا کردند.

در پایان این پیام آمده است: اینجانب این ضایعه را در درجه اول به امام زمان(عج) و به مقام معظم رهبری، همچنین به خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و امید است که خداوند با فضل و رحمت خود ایشان را مشمول عنایات وافره خود قرار دهد و شفاعت اجداد طاهرین شامل ایشان شود.

 

 

چیت‌چیان: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشتند

حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: فعالیت هایی که آقای هاشمی از ابتدایی‌ترین روزهای این نهضت تا امروز داشتند، نشان می دهد که ایشان چه شخصیتی بودند و چه نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشتند.

وی افزود: امروز مردم اینجا حضور پیدا کردند تا وفاداریشان را به ایشان و انقلاب و نظام نشان دهند.

چیت چیان تاکید کرد: انشالله موفقیت انقلاب ما و مجد و عظمت انقلاب و اسلام و نظام ادامه خواهد داشت.

 

 

علی‌محمد بشارتی: آیت‌الله هاشمی را باید از پیام مقام معظم رهبری درباره ایشان بشناسیم

علی‌محمد بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی، اظهار داشت: افرادی که توانسته باشند همزمان هم خود را بسازند و هم مسیر را برای آیندگان ایجاد و اصلاح کنند در طول تاریخ کم هستند از این رو آقای هاشمی رفسنجانی شخصیت استراتژیک بود که هم پیش‌تر از خودش فکر می‌کرد و هم جلوتر از زمان خود اندیشه داشت.

بشارتی افزود: اگر بخواهیم بدون اغراق آیت‌الله هاشمی را بشناسیم باید از پیام مقام معظم رهبری درباره ایشان بشناسیم که گفتند هیچ کس نیست که در این تاریخ 59 ساله اینقدر وجه مشترک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم امروز با حضور میلیونی خود در مراسم تشییع علاقه و ارادت خود را به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دادند و اثرات این موضوع را بعد از تشییع خواهیم دید.

 

وی در پایان تاکید کرد: فقدان آقای هاشمی مانند فقدان شهید مطهری و شهید بهشتی است که کسی جز خودشان نمی‌توانست جای آنان را پر کند.

 

 

خرازی: آیت الله هاشمی با شکیبایی مسایل و بحرانها را حل می‌کرد

کمال خرازی وزیر اسبق خارجه در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی را شخصیتی تاثیرگزار، صبور و یار امام و همرزم رهبری معرفی کرد و اظهار داشت: ایشان یکی از موثرین افراد در شکل‌گیری و ادامه انقلاب اسلامی بود و در تشکیل جمهوری اسلامی نیز نقشی بسزا داشت.

خرازی افزود: آیت الله هاشمی با صبر، متانت و شکیبایی مسایل و بحرانها را حل می‌کرد.

 

 

سالک: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ستون‌های انقلاب بود

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به شخصیت بزرگ ایشان تصریح کرد: آقای هاشمی از شخصیت‌های مهم و به تعبیر من از ستون‌های انقلاب بودند.

وی ادامه داد: نقش اساسی ایشان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی ایشان این بود که فدایی امام و رهبری بودند و جمله معروفی دارند که عشق من امام خامنه‌ای است.

سالک خاطرنشان کرد: ایشان شخصیت مؤثری در همه ابعاد چه در زمان ریاست جمهوری و چه در زمان ریاست مجلس و فرماندهی جنگ داشتند.

 

 

کلانتری: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از آغاز نهضت اسلامی همگام و همراه امام بود

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران در مورد ابعاد شخصیتی ایشان، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت جامعی بود که از آغاز نهضت اسلامی همگام و همراه امام بود.

وی ادامه داد: این شخصیت بزرگوار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های مختلف سنگ تمام گذاشت.

حجت‌الاسلام کلانتری تأکید کرد: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ارتحال امام (ره) کنار رهبری به عنوان یار صدیق و مشاوری امین بود و تعبیر رهبری در پیامشان در مورد رحلت ایشان بسیار حائز اهمیت است که فرمودند 59 سال تمام در کنار هم همگام بودیم.

 

 

مولوی عبدالحمید: آیت‌الله هاشمی در وحدت شیعه و سنی بسیار موثر بود

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت استثنایی بود و برای مردم ایران زحمت زیادی کشید و فقدان ایشان قابل جبران نیست و ضایعه بزرگی به شمار می‌رود مگر اینکه خدا جبران کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمام عرصه‌ها تاثیر گذار و صاحب نظر بود، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی در وحدت شیعه و سنی بسیار موثر بود و دید بلندی داشت و علما و اندیشمندان اهل سنت با وی ملاقات داشتند و او هم دفاع می‌کرد.

(سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها