یکشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۴۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خود اتکایی غذایی کشور به 70 درصد رسیده است

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انرژی غذایی اولین ملاک ارزیابی و تشخیص بسندگی یا وابستگی غذایی کشورها است، گفت: در سال جاری خود اتکایی انرژی غذایی در کشور به 70 درصد رسیده است.

عباس کشاورز در شبکه استانی گلستان اظهار کرد: در برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی در فروردین ماه امسال، 14 تکلیف برای این وزارت خانه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بررسی های ما نشان داد، 94 درصد حجم واردات محصولات کشاورزی کشور را 8 محصول راهبری شامل گندم، جو، برنج، شکر، حبوبات، ذرت ، پنبه و دانه های روغنی تشکیل می دهد.

کشاورز با اشاره به اینکه وضع موجود این محصولات در کشور بررسی و آسیب شناسی شد، افزود: برای هر محصول یک برنامه جامع تهیه شد. این برنامه ها نه تنها در حیطه معاونت زراعت نیست، بلکه در سطح وزارت خانه و یا خارج از آن تبیین شده است.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه در این خصوص جلسات زیادی را با حضور متخصصین، دانشگاهیان، بخش های خصوصی و تعدادی از کشاورزان نمونه برگزار کردیم، گفت: مجموعه بررسی های ما منجر به تدوین بسته ای در جهت افزایش تولید، کاهش وابستگی و تقویت خود اتکایی یا میزان امنیت غذایی کشور شد. در برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به این وزارت، به دو موضوع مهم مصرف آب و مدیریت آن و همچنین پایداری در بخش کشاورزی تاکید شده است.

کشاورز با اشاره به اینکه رویکرد ما پایداری در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: برای ایجاد این پایداری لازم بود در سطح زیر کشت برخی از محصولات تغییراتی انجام شود. به عنوان نمونه در بحث گندم سطح زیر کشت آن در زمان شروع برنامه 2 میلیون و 470 هزار هکتار بود که این مقدار باید به یک میلیون و 900 هزار هکتار کاهش پیدا کند، ضمن اینکه دغدغه ای از نظر تولید گندم در کشور نداشته باشیم.

معاون وزیر کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در سال 92، 55 درصد از انرژی غذایی مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می شد، تصریح کرد: بررسی ها نشان داد تا 5 سال آینده این مقدار به بیش از 80 درصد قابل ارتقا است، به طوری که امسال این میزان به حداقل 70 درصد افزایش یافته است.

وی به اجرای طرح مکانیزاسیون، نوسازی و مدل سازی ناوگان ماشین های کشاورزی کشور نیز اشاره کرد و گفت: این طرح کلیه بخش های کشاورزی از جمله محصولات زراعی، دامی، طیور، شیلاتی، جنگل و مرتع کشور را شامل می شود. در راستای اجرای این طرح از 4 سال گذشته تا اول دی ماه امسال، بیش از 4000 میلیارد تومان خط اعتباری توسط بانک کشاورزی با کارمزد کمتر از کارمزد متداول تزریق کردیم. همچنین نزدیک به 60 هزار تراکتور و بیش از 1850 دستگاه کمباین به ناوگان کشاورزی کشور اضافه شد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون، کیفیت را افزایش و هزینه را کاهش می دهد، افزود: طی مدت اجرای این طرح میزان برداشت مکانیزه برنج از 30 درصد شروع برنامه، به 80 درصد رسیده است. در سال جاری نیز به ازای هر هکتار، 1.6 اسب بخار نیرو تامین کردیم که این عدد در شروع برنامه، کمتر از یک بوده است.

وی در ادامه یکی از وابستگی های بسیار نامناسب کشور را دانه های روغنی و کنجاله عنوان کرد و گفت: طی برنامه سوم تلاشهایی صورت گرفت و توانستیم 15 درصد از این نیاز را در داخل کشور تولید کنیم. البته این مقدار مجددا به زیر 8 درصد کاهش یافت.

کشاورز اضافه کرد: در افق 1404 پیش بینی شده است که تا حدود 70 درصد روغن مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم. در این خصوص اقدامات زیادی از جمله تامین تنوع ارقام بذر، بسته های حمایتی و تضمین برای حداقل عملکردهای مورد انتظار را به صورت جدی آغاز کردیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 29 رقم کلزا در نظر گرفته شده، تصریح کرد: امسال سطح زیر کشت کلزا در کشور به بیش از 3 برابر سال گذشته رسیده است که بیش بینی می کنیم ظرف دو سال آینده سطح زیر کشت کلزا به بالای 500 هزار هکتار برسد.
(یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵) ۱۶:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها