شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۹۴۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رئیس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی:

با شبهاتی که وجود دارد موافق ورود محصولات تراریخته نیستم .

علیرضا مناقبی در برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با اظهار به اینکه با شبهاتی که وجود دارد موافق ورود محصولات تراریخته نیست، گفت: باید محصولات تراریخته را از نظر علمی بررسی کنند چون با بحث سلامت جامعه ارتباط دارد. شاید امروز افراد مشکلی پیدا نکنند ولی در آینده با مشکلاتی برخورد کنیم.

به گزارش فودنا ، برنامه * صبح و گفت وگو * با حضور دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات و رئیس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی و با موضوع محصولات ترراریخته و عرضه آن در کشور به روی آنتن رفت.

دکتر منصور رضایی در خصوص محصولات تراریخته گفت: وقتی یک فکر و کار جدید در جامعه می شود غالبا بخاطر عدم شناخت نسبتا به آن گارد می گیرند و برخورد منفی دارند ولی کم کم با آن آشنا می شوند و آن را می پذیرند. در خصوص محصولات تراریخته اینچنین است.

وی افزود: در سال گذشته، مقام معظم رهبری نسبت به این مساله حساس شده بودند و مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر شد و تعداد زیادی از کارشناسان در این زمینه به همراه اعضای تشخیص مصلحت نظام جلسه ای را داشتند و نظرات بسیار متفاوت بود و با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی کشورمان بر این مساله بحث شد و در کل وزنه مخالفت بالا بود.

وی کیفیت مواد غذایی ار دارای ارزش زیادی در امنیت غذایی دانست و متذکر شد: از نظر بنده که متخصص تغذیه هستم، اگر امنیت غذایی را می خواهیم، بیشتر مشکلات ما کالری و مقدار دسترسی نیست بلکه بحث کیفیت است و نه صرفا اینکه تراریخته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان شد:در بحث امنیت غذایی، بیشتر بحث آموزش و عادات ذائقه در کشورها مطرح است تا مقدار تولید و اگر به بهانه ای که تولید داشته باشیم و مردم را سیر نگه داریم بخواهیم از این نوع محصولات استفاده کنیم، قابل توجیح نیست. برای برخی از کشورهای فقیر و توسعه نیافته شاید اینها بتواند مرهمی برای بهبود وضعیت تغذیه باشد ولی کشور ما در آن وضعیت بحرانی نیست که بخواهیم از این وسیله استفاده کنیم و تبعاتش را برای خودمان قبول کنیم.

در ادامه علیرضا مناقبی با بیان اینکه باید بخش علمی جامعه بر اساس عدله و دریافت هایی که دارد، در این خصوص نظر دهند، گفت: در مسیر علمی بر روی این مسئله تصمیم گیری می شود و اگر کالایی به طریقه علمی عرضه، تولید و تکثیر و تائید می شود دلیلی برای ممانعت از ورود یا تولیدش نیست یا اگر تشخیص می دهیم که این کالا از اساس مورد دارد و بخش علمی جامعه مخالف هستند، چرا باید این میزان طول بکشد که انقدر این قضیه مطرح شود و یا برایش بودجه ای تخصیص داده شود یا اصلا برایش شرایطی ایجاد شود که تولید شود.

وی اظهار داشت: وقتی بخش علمی جامعه هنوز مطمئن نیست که این کالا می تواند عرضه شود یا احساس خطر می کند، بر فرض اینکه این مسئله نوشته شود، آیا سرمایه های کشور را از دست نمی دهیم و آیا منابع مان را هدر نمی دهیم؟

رئیس مجمع عالی واردات در خصوص نوشتن محصول تراریخته بر روی محصولاتی که در فروشگاه ها عرضه می شود، عنوان کرد: برچسب گذاری جزو مقررات و ملزومات کالاهای سلامت محور است و مردمی که می خواهند چیزی را مصرف کنند که ممکن است سلامتی شان را به خطر بیاندازد باید رویش نوشته شود. اما سوال اینجاست که آیا همه مردم دنیا می دانند که کالاهای تراریخته چیست و آیا آنقدر می توان روی کالا توضیح داد و آیا مردم این همه مطلب را می خوانند؟

وی با بیان اینکه در بخش امنیت غذایی و تامین غذای مردم به حد و درجه ای نرسیدیم که مشکل داشته باشیم تا بخواهیم کالایی را وارد کنیم و مردم از آن استفاده کنند که بر اساس نیاز مان به اضطرار افتاده باشیم، تصریح کرد: چون در مملکت ما اضطراری در این راستا نداریم می توان کار را به صورت پایلوت و علمی تحقیق کرد  و در صورتی که تائیدیه آن صورت گرفت وارد بازار و در سطح جامعه عرضه شود.

رئیس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی با اظهار به اینکه با شبهاتی که وجود دارد موافق ورود محصولات تراریخته نیستیم، گفت: باید محصولات تراریخته را از نظر علمی بررسی کنند چون با بحث سلامت جامعه ارتباط دارد. شاید امروز افراد مشکلی پیدا نکنند ولی در آینده با مشکلاتی برخورد کنیم.

رضایی به اتهاماتی که به محصولات تراریخته می زنند اشاره و عنوان کرد: یکی از اتهاماتی که به محصولات تراریخته زده می شود، بحث آلرژی  ها و در مقدار خیلی کمتر بحث ناباروری و بحث سرطان ها مطرح می شود.  باید بپذیریم تغییراتی در دو دهه اخیر در جامعه پیش آمده و میزان آلرژی ها به ویژه در کودکان نسبت به قبل خیلی بیشتر شده است.

(شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها