چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۹۴۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
مهدی کریمی تفرشی، رئیس اتحادیه مواد غذایی هم‌صنف:

صنعت زیر فشار نوسان نرخ ارز

نوسان نرخ ارز یکی از عواملی است که طی سال‌های اخیر تأثیر مستقیمی بر صنایع مختلف ازجمله صنعت غذا داشته است.

واقعیت آن است که صنایع برای ادامه تولید ناگزیر به تأمین برخی مواداولیه مورد نیاز از طریق واردات هستند؛ موضوعی که در صنعت غذا نیز مصداق داشته و ناگزیر به تأمین برخی مواداولیه از دیگر کشور‌ها هستند به‌نحوی که اکنون انواع ادویه مورد نیاز این صنعت از کشور هندوستان به‌عنوان مهد ادویه‌جات تأمین می‌شود. 

همچنین تولید‌کنندگان صنایع مختلف ناگزیر به نوسازی یا تأمین ماشین‌آلات از خطوط تولید تا چاپ، بسته‌بندی و... از سایر کشور‌ها هستند که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد. اما متأسفانه نوسان نرخ ارز همواره به‌عنوان مانعی برای تأمین مواداولیه و تجهیز ماشین‌آلات خطوط تولید صنایع مختلف بوده و به جرأت می‌توان گفت که در سال‌های اخیر افزایش نرخ ارز به‌شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است. تولید‌کننده‌ای که مجبور است مواداولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند، قطعاً هزینه تولید و قیمت تمام‌شده بالاتری را داشته و امکان رقابت در بازاری را که قیمت‌گذاری دستوری حرف نخست آن است، از دست می‌دهد. 

از سوی دیگر تولید‌کنندگان برای ماندگاری در بازارهای صادرات یا حفظ سهم بازار داخلی خود ناچار به درنظر گرفتن قدرت خرید مردم بوده و نمی‌توانند قیمت محصولات خود را همپای نرخ ارز افزایش دهند. در شرایطی که بخش صنعت در حال عبور از رکود است، باید مدیران اجرایی با درنظر گرفتن این واقعیت، فراهم‌کردن شرایط تک‌نرخی‌کردن نرخ ارز یا هرگونه افزایش قیمت دلار را مدنظر قرار داده و با درنظر گرفتن تأثیرات آن بر شرایط رکود صنعت در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. همچنین نقدینگی بنگاه‌های صنعتی وضعیت ثابت و مشخصی نداشته و نوسان نرخ ارز قطعا این موضوع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. 

باید بپذیریم که طی سال‌های اخیر، شبکه بانکی مدیریت خوبی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز بخش صنعت نداشته است. با توجه به رقابتی‌شدن بازار صادرات و مشکلاتی که تحریم به صادرکنندگان محصولات صنعتی وارد کرده است، نوسان نرخ ارز و کاهش قدرت رقابت‌پذیری صنایع کشور موجب خواهد شد تا بسیاری از بازارهای صادراتی از دسترس تولید‌کنندگان ایرانی خارج شود. 

با این شرایط قطعاً ضربات ناشی از نوسان نرخ ارز بر تولیدکنندگان و متعاقب آن مصرف‌کنندگان و بخش صنعت بسیار سنگین خواهد بود. افزایش قیمت تمام‌شده محصولات، کاهش قدرت خرید مردم، استهلاک ماشین‌آلات تولید و ناتوانی تولیدکنندگان برای نوسازی و جاگزینی آن، کاهش کیفیت محصولات و بسته‌بندی و عرضه آن حداقل خساراتی است که افزایش نرخ ارز بر بخش صنعت و به‌خصوص صنایع غذایی وارد خواهد کرد. / همشهری

رئیس اتحادیه مواد غذایی هم‌صنف

(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها