چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۹۳۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کمبود و گرانی برنج در بازار صحت دارد؟

استمرار در تاخیر آزادسازی واردات برنج، افزایش قیمت و کمبود برنج در بازار داخل را به همراه خواهد داشت.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج، با اشاره به وضعیت بازار برنج شب عید، اظهار داشت: با وجود گذشت فصل برداشت و زمان آزاد سازی واردات برنج، وزارت جهاد کشاورزی تا کنون ابلاغیه واردات این محصول را رسما اعلام نکرده است.

وی با اشاره به دلایل ایجاد تاخیر در آزاد سازی واردات برنج، گفت: دولت برای واردات در سال جاری تصمیم به اخذ مابه التفاوت 500 تومانی گرفته که تا کنون علی رغم برگزاری کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد و مخالفت انجمن واردکنندگان این مصوبه ابلاغ نشده است.

کشاورز با بیان اینکه  ابلاغ این مصوبه حجم گسترده قاچاق را به همراه دارد، گفت: با درنظر گرفتن هزینه های مابه التفاوت قبلی واردات و پرداخت هزینه 40 درصدی تعرفه گمرکی باید گفت که قاچاق هر کیلو برنج با واردات رسمی محصول هزار و 800 تومان تفاوت دارد که درنهایت این امر انگیزه قاچاق را افزایش می دهد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با توجه به آنکه از نظر کاری دو ماه تا پایان سال بیشتر زمان باقی نیست، لذا تاخیر در اجرای مصوبه دولت برای آزاد سازی واردات برنج می تواند به سبب افزایش قیمت برنج خارجی تهدیدی برای مصرف کنندگان محسوب شود.

وی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت برنج خارجی گفت: اگر نرخ مبادله ای به واردات برنج اختصاص نیابد و در نهایت واردکنندگان با ارز 4 هزار تومانی اقدام به واردات کنند قیمت برنج خارجی برای بازار شب عید25 الی 30 درصد افزایش می یابد.

کشاورز تصریح کرد: با توجه به آنکه در شرایط کنونی تنها مقدار ناچیزی واردات برنج از سوی تعاونی های مرزنشین، مناطق آزاد و ملوان ها صورت می گیرد از این رو درصورت ادامه این روند با کمبود و گرانی  برنج ارجی در بازار شب عید مواجه خواهیم شد.

خرید توافقی راهکار اساسی در جهت کنترل قیمت

همچنین علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج ، گفت: با توجه به آنکه واردات 800 هزار تنی برنج امری اجتناب ناپذیر است لذا تاخیر در واردات ، کمبود برنج و افزایش قیمت برای بازار شب عید را به همراه خواهد داشت.

وی با انتقاد از اختلاف 30 درصدی قیمت برنج در شمال کشور و بازار تهران افزود: بهترین برنج طارم است که در شمال کشور با قیمت 11 هزار تومان به فروش می رسد و این درحالی است که  این نوع برنج در بازار تهران 14 الی 15 هزار تومان قیمت گذاری شده است که این امر نظارت هر چه بیشتر دستگاه های مربوطه را طلب می کند.

به گفته اکبریان برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که نرخ آن از 5 هزار و 500 الی 11 هزار تومان متغییر است.

نائب رئیس انجمن برنج در پاسخ به این سوال که درصورت استمرار تاخیر در آزاد سازی واردات چه عواقبی در انتظار بازار این محصول است، گفت: با استمرار این روند برای بازار شب عید با کمبود و گرانی محصول روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به راهکار اساسی در جهت جلوگیری از افزایش سرسام آور و تفاوت فاحش قیمت از مبدا تا مقصد بیان کرد: اگر دولت مانند سال 93 خرید توافقی برنج را انجام می داد دیگر با این وجود  جای هیچ گونه نگرانی و دغدغه برای بازار شب عید وجود نداشت و این درحالی است که دولت اعتقادی به این اقدام ندارد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵) ۰۸:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها