دوشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۳۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرورت توسعه زنجیره های توزیع در بخش کشاورزی

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران گفت: حذف واسطه ها و توزیع مستقیم محصول از مزرعه تا سفره مردم هدف اصلی این زنجیره تولیدی است.

هدایت اصغری مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران، با اشاره به وضعیت تشکیل زنجیره های تولید کشاورزی توسط سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: کشاورزی را به دو بخش تولید و بازرگانی می توان تقسیم کرد از این رو در بخش بازرگانی سعی بر آن است که با برخی اقدامات ساز و کارهای حفظ تولید، فرآوری محصول، بازاریابی و بازارسازی و شبکه توزیع در قالب زنجیره های تولید و مطابق سلیقه مشتری را فراهم کنیم.

اصغری با اشاره به هدف تشکیل این زنجیره تولیدی گفت: حذف واسطه ها  و توزیع مستقیم محصول از مزرعه تا سفره مردم هدف اصلی این زنجیره تولیدی بوده که تنها با برپایی فروشگاه، زنجیره تکمیل و تولید محقق می شود .

وی با اشاره به اینکه حضور در بازارهای داخلی و خارجی و رقابت بین تولیدکنندگان از دیگر اهداف توسعه زنجیره های تولیدی و شرکت ها است، عنوان کرد: تولیدکنندگان برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی به حمایت  نیاز دارند.

توسعه زنجیره های تولید، ارزش افزوده بالا به دنبال خواهد داشت

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران ادامه داد: با توسعه این زنجیره های تولیدی به ارزش افزوده قابل قبولی دست می یابیم که این امر به نفع تولید کننده و مصرف کننده است.

وی همچنین بیان کرد : با ایجاد این شبکه در نظر داریم پایانه های داخلی را  برای صادرات به بازارهای هدف از جمله روسیه و عراق تقویت کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش کشاورزی نقش بسزایی در رشد اقتصاد دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه بخش کشاورزی از ظرفیت بالایی برخودار است از این رو با ارائه برخی راهکارها و رفع نواقص در نظر داریم که این نقش را بیش از پیش پررنگ کنیم.

ناقص بودن زنجیره توزیع مشکل اساسی بخش کشاورزی


به گفته وی ناقص بودن زنجیره های ارزش یکی از مشکلات بخش به شمار می رود که  همواره سازمان تعاون روستایی برای رفع این مشکل تلاش می کند، چرا که در شرایط فعلی سهم فروشگاه های زنجیره ای در بازار توزیع 5 درصد و مابقی سهم خرده فروشان است.

اصغری در ادامه افزود : با فراهم شدن زیر ساخت های لازم تعداد اتحادیه ها و تعاونی ها در سطح استان و شهرستان ها افزایش می باید که این امر می تواند تاثیر بسزایی در توزیع مستقیم محصول و جلوگیری از حضور دلالان در بازار داشته باشد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران با اشاره به مزایای توسعه زنجیره تولید بیان کرد: با توسعه زنجیره های تولیدی، بازار مصرف و تولید به هم نزدیک می شوندکه این امر به نفع تولیدکنندگان است چرا که همه سالانه سودهای هنگفتی به جیب دلالان می رود.

تولید محصولات فساد پذیر باید براساس سفارش مشتری باشد

این مقام مسئول با بیان اینکه در اقتصاد پویا محصولات فساد پذیر برمبنای سفارش مشتری تولید می شود، گفت: چنین شرایطی در کشور ما حاکم نیست و در نهایت این امر ضایعات محصول و ضرر و زیان تولیدکنندگان را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه این امر مازاد تولید و ضایعات بخش کشاورزی را به حداقل می رساند، عنوان کرد:  بازاریابی و سفارش تولید بر مبنای نظر مشتری علاوه بر کاهش ضایعات بخش، برگشت نقدینگی نیز سریع تر اتفاق می افتد.

اصغری در ادامه یادآور شد: با توزیع مستقیم، محصول با کیفیت بالاتری به دست مشتری می رسد.

افزایش 10 الی 15 درصدی صادرات در راه است

وی همچنین عنوان کرد: با ایجاد شبکه مستقیم و توزیع محصولات کشاورزی، صادرات با افزایش 10 الی 15 درصدی روبرو می شود که با این وجود بازار داخل به تعادل می رسد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران در خصوص صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: عمده محصولات زراعی، باغی و دامی به کشور عراق و خشکبار و میوه و تره بار به روسیه صادر می شود.

اصغری با بیان اینکه زنجیره های تولیدی در قالب جشنواره ها و نمایشگاه برگزار می شود، افزود: برای توسعه و برپایی این نمایشگاه ها با محدودیت مالی و اعتباری مواجه هستیم که در صورت رفع آنها در برخی مناطق تهران اقدام به ایجاد و برپایی نمایشگاه های دائمی می کنیم.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه ها و جشنوارهای دائمی محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیاز به فرهنگ سازی دارد چرا که عرضه و خرید مستقیم محصول از سوی تولیدکنندگان و خریداران نقش بسزایی در پایداری این نمایشگاه ها و پایانه های خرید ایفا می کند.

توسعه و تکمیل زنجیره های تولید در گرو سرمایه گذاری 15 میلیارد تومانی

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران در پاسخ به این سوال که  وضعیت زیر ساخت های سردخانه ای و فروشگاهی تشکیل زنجیره های تولیدی چگونه است، تصریح کرد: زیرساخت های سردخانه ای ، فروشگاهی و  به طور کلی امکانات جامع و کاملی برای ایجاد زنجیره های تولیدی در نظر گرفته شده که با مشارکت بخش خصوصی کار را پیش خواهیم برد.

اصغری با اشاره به میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه و تشکیل زنجیره های تولیدی عنوان کرد: طبق برآوردهای اولیه برای ایجاد پایانه و زنجیره های تولیدی سرمایه ای بالغ بر 10 الی 15 میلیارد تومان نیاز است./  باشگاه خبرنگاران جوان
(دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها