سه شنبه / ۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۹۲۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

واردات بادام هندی نیازی به مجوز وزارت کشاورزی نداشت/ ادامه ممنوعیت ثبت سفارش برنج

واردات بادام هندی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده، این روزها موضوع مناقشه بین گمرک و این وزارتخانه شده است، به طوریکه وزارت کشاورزی ادعا کرده گمرک بدون مجوز واردات، این‌ محصولات را ترخیص کرده، اما معاون دفتر امور واردات گمرک نیز در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرد که بادام هندی مانند برنج از محل ارزش افزوده واحدهای تولیدی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی وارد شده و طبق قانون نیازی به اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت کشاورزی ندارد.

چندی پیش اعلام شد که بیش از هشت تن بادام هندی از طریق منطقه ویژه اقتصادی شیراز به ایران وارد شده و این در حالی است که واردات بادام هندی ممنوع بوده و وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای ثبت سفارش بادام هندی نداده است.

پس از انتشار این گزارش، مسئولان گمرک در این باره به ایسنا گفتند که گمرک تنها در این زمینه دستگاه اجرایی است و تمامی مجوزهای لازم برای واردات بادام هندی به کشور را دارد و قطعا بدون داشتن مجوزهای لازم ترخیص کالا صورت نگرفته است.

البته گمرک این را هم گفته بود که واردات بادام هندی ممنوع نیست و واردکنندگان با پرداخت عوارض گمرکی و سایر مجوزها می‌توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

در ادامه این ماجرا، یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی تاکید کرد که وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مجوزی برای واردات بادام هندی به ایران صادر نکرده و قطعا تمامی بارهای بادام هندی موجود در کشور، قاچاق هستند.

درباره ممنوعیت بادام هندی نیز از سوی وزارت کشاورزی اعلام شده است که این کار به دلیل حمایت از تولید داخلی خشکبار انجام می‌شود و با توجه به تولید ۲۲ نوع خشکبار در ایران، مردم می‌توانند با مصرف انواع این خشکبار، موادهای غذایی موردنیاز خود را تامین کنند.

این در حالی است که بادام هندی در ایران تولید نمی‌شود و فروشندگان خشکبار نیز بارها از ممنوعیت واردات بادام هندی به ایران، با توجه به تقاضایی که برای آن وجود دارد، اظهار نارضایتی کرده‌اند.

در همین زمینه، علی معقولی - معاون دفتر امور واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران - درباره ادعای وزارت کشاورزی مبنی بر اینکه گمرک مجوز وزارت کشاورزی را برای واردات بادام هندی ندارد و محصولات واردشده به کشور، قاچاق هستند، با اشاره به واردات بیش از هشت تن بادام هندی از مبادی رسمی به ایران، به ایسنا گفت: برخی واحدهای تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند و محصولات مختلف تولید می‌کنند که این تولیدکنندگان ماشین‌آلات و مواد اولیه را بدون پرداخت حقوق گمرکی می‌آورند و اقدام به تولید کالا می‌کنند.

وی با اشاره به وجود کمیسیونی در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای تولید، اظهارکرد: بر اساس مصوبه این کمیسیون، هر واحد تولیدی مستقر در مناطق می‌تواند تا درصد مشخصی از تولید خود را بدون نیاز به ثبت سفارش، واردات انجام دهد که همه واردات از این طریق در محصولات مختلف به کمتر از دو درصد کل واردات می‌رسد.

معقولی با بیان اینکه همه این اقدامات بر اساس قانون است و مسیر قانونی خود را طی می‌کند، درباره بادام هندی تصریح کرد: شرکت مذکور حاضر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به کار فرآوری بادام هندی خام مشغول است و به همین دلیل می‌تواند تا درصدی از تولید و فرآوری خود را صرف واردات کند.

معاون دفتر امور واردات گمرک افزود: ما درباره این مسائل به اندازه‌ای سخت‌گیر هستیم که مناطق و تولیدکننده‌ها گاها از دست ما گله و شکایت می‌کنند و اطمینان می‌دهم اینکه تصور شود بدون مجوز واردات و ترخیص بادام هندی صورت گرفته، اصلا امکان ندارد.

وی اظهارکرد: ورود بادام هندی خام به مناطق ویژه اقتصادی از شمول مقررات عمومی صادرات و واردات خارج است و پس از انجام فرآوری در این منطقه، شرکت می‌تواند تا درصدی از این محصول را به کشور وارد کند و از ثبت سفارش طبق قانون معاف است، بنابراین نیازی به مجوز ثبت سفارش وزارت کشاورزی ندارد.

معقولی تاکید کرد که در عین حال شرکت مذکور باید حقوق و عوارض گمرکی را طبق قانون پرداخت کند و تنها پس از پرداخت این حقوق است که می‌تواند کالا را ترخیص کند.

معاون دفتر امور واردات گمرک با بیان اینکه برای واردات بادام هندی و سایر محصولات باید سایر مجوزهای مربوطه از جمله مجوز قرنطینه وزارت کشاورزی، سازمان غذا و دارو و استاندارد، گرفته شود، ادامه داد: دوستان جهاد کشاورزی انگار متوجه موضوع نیستند، چراکه در مورد برنج نیز دقیقا همین مسائل را مطرح کردند و بعد فهمیدند که موضوع از چه قرار است، اما تاکید می‌کنم که واردات بادام هندی، مجوز قرنطینه وزارت جهاد کشاورزی را دارد، چراکه برای ترخیص این‌گونه کالاها تنها به مجوز قرنطینه جهاد لازم است و نیازی به مجوز ثبت سفارش نیست.

وی با بیان اینکه در موضوع برنج نیز شرکت‌هایی در منطقه چابهار اقدام به واردات برنج خام و فرآوری آن می‌کردند و برای وزارت جهاد کشاورزی نیز توضیح دادیم، گفت: ممکن است که وزارتخانه مجوز هیچ‌گونه ثبت سفارشی را به کسی ندهد، اما قانون می‌گوید که این شرکت‌ها نیاز به ثبت سفارش ندارند و ما هم مجری قانون هستیم.

ثبت سفارش برنج هنوز ممنوع است

معقولی درباره ثبت سفارش برنج نیز توضیح داد: قرار بود ثبت سفارش برنج از ابتدای دی‌ماه آغاز شود که به نظر می‌رسد هنوز این کار انجام نشده است، البته ما مسئول ثبت سفارش برنج نیستیم، اما تا جایی که ما می‌دانیم هنوز ثبت سفارش باز نشده است، البته ممکن است باز شده باشد و هنوز کسی مراجعه نکرده باشد.
(سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها