دوشنبه / ۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۹۲۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

روغن ترانس در مصارف خانگی باید به صفر برسد

رییس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو گفت: یکی از عوامل کاهش بیماری های غیرواگیر در جامعه عدم مصرف روغن ترانس در مصارف خانگی و پخت و پز می باشد و این رقم باید به صفر برسد.

حسین رستگار رییس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو ؛ در ارتباط با مهم ترین اقدامات این پژوهشگاه اظهار داشت: امسال 2 طرح کلان ملی در این پژوهشگاه صورت گرفته که مهمترین آن طرح کاهش بیماری‌های غیرواگیر ناشی از مواد غذایی است.

وی ادامه داد: در این طرح برنامه های گسترده ای برای آگاهی سازی مردم در کاهش مصرف سه عامل بیماری زای نمک و روغن و قند انجام شده است.

رییس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو بیان کرد: مصرف روغن ترانس در مصارف خانگی و پخت و پز باید به صفر برسد به همین منظور در بحث واردات روغن رقم  ترانس موجود به صفر نزدیک شده و در روغن های تولیدی نیز این رقم به 5 در صد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این طرح از سال گذشته آغاز شده و در نظر داریم طی پنج سال آینده ترانس موجود در روغن های تولیدی داخل کشور نیز به  صفر برسد.

رستگار با اشاره به اینکه در بسیاری از صنایع تولیدی روغن در جهان تقلب می شود، اظهار داشت: کشور آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده روغن زیتون طبق آمار اعلام کرده که حدود 50 درصد این روغن ها تقلبی است، در واقع در تولید بسیاری از روغن ها تقلب می شود.

وی تاکید کرد: آگاهی و آموزش در کاهش بیماری های غیرواگیر و مرگ و میرها موثر است و ما باید در این زمینه گامهای موثری برداریم.

رییس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو درخصوص دومین طرح کلان انجام شده، گفت: تلاش کرده ایم تا آلاینده های موجود در مواد غذایی را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: در راس کاهش آلاینده های مواد غذایی آفت کش ها، فلزات سنگین، مایکوتوکسین و سایر عوامل مثل آکریل آمید است، که برنامه های کلانی در همین رابطه در نظر گرفته شده و هماهنگی هایی نیز انجام شده است.

رستگار درخصوص ارتباطات لازم برای کاهش آلاینده های مواد غذایی تصریح کرد: با وزارت جهادکشاورزی رایزنی هایی صورت گرفته و بررسی های لازم توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شده است.

وی افزود: دو حوزه کاهش اساسی آلاینده ها و مصرف مواد غذایی مضر مثل روغن، نمک و قند جز برنامه های کلان ما بوده و در همین راستا برنامه ریزی‌های لازم در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد.
(دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵) ۱۲:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها