یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۹۲۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

واردات برنج درماه های گذشته با مصوبه هیات وزیران بوده است

یک مقام آگاه درباره مطرح شدن واردات برنج از کشور هندوستان به رغم ممنوعیت آن اعلام کرد: این واردات در ماه های گذشته بر اساس مصوبه هیات وزیران توسط بازارچه های مرزی یا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد انجام شده و حجم آن در مقایسه با گذشته، اندک بوده است.

گمرک هند روزهای گذشته اعلام کرد که در چهار ماه منتهی به آبان ماه امسال بیش از 44 هزار تن برنج به ایران صادر کرده، در حالی که واردات برنج به کشور ممنوع است.
براساس بخشنامه آبان ماه سال گذشته وزیر جهادکشاورزی دولت یازدهم مبنی بر ممنوعیت واردات و ترخیص برنج به منظور حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، از ابتدای مردادماه امسال همزمان با فصل برداشت این محصول، واردات و ترخیص برنج ممنوع اعلام شد.
یک مقام آگاه در این زمینه به ایرنا گفت: واردات برنج به کشور در ماه های گذشته انجام شده و این واردات برپایه مجوز هیات وزیران بوده است.
به گفته وی، ترخیص برنج بنا به این مصوبه، توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان یا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد صورت گرفته است.
ارزش واردات برنج در سال 1392 بیش از دو میلیارد و 300 میلیون دلار بود که با سیر نزولی، این میزان به یک میلیارد و 431 میلیون دلار در سال 1393 ، 680 میلیون دلار در سال 1394 و 508 میلیون دلار در هفت ماهه امسال رسیده است.
این مقام مسوول تصریح کرد: نگاهی به گزارش تفصیلی تجارت خارجی کشور نشان می دهد گمرک ایران در ارایه جزییات آمار تجارت خارجی شفاف عمل کرده و در ماه های گذشته جزییات دقیقی از اقلام عمده وارداتی را منتشر و در سایت گمرک ایران قرار داده است.
وی یادآوری کرد: با عنایت به وجود رویه های تجاری متعدد در کشور، باوجود ثبت نشدن سفارش برنج، اما بطور نمونه ملوانان و تعاونی مرزنشینان می توانند به ترتیب 700 و 25 کیلو در هر سفر برنج به کشور وارد کنند.
به گزارش ایرنا، پیشتر دبیر انجمن برنج کشور در گفت وگو با ایرنا، سه اقدام مهم دولت شامل تعیین محدودیت ثبت سفارش واردات برنج، پرداخت پنج هزار ریال به ازای هرکیلوگرم واردات برای اصلاح و بهبود اراضی شالیزاری و برقراری تعرفه 40 درصدی واردات در طول سال را برای کاهش واردات تعیین کننده عنوان کرده بود./ ایرنا
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها