یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۲۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مرگ خاموش صنعت مرغداری در سایه بی‌توجهی دولت

روند انباشته شدن بدهی‌های سنواتی، صنعت مرغداری را در سایه بی‌توجهی دولت به مرگ خاموش نزدیک می‌کند.

مرغداران گیلان و کشور که سه سال بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند این روزها با کاهش شیب زیان عملاً بدهی‌های سنواتی خود را انباشته و اضافه می‌کنند و با ادامه این روند دچار مرگ خاموش می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مرغداران گیلان با اشاره به وضعیت این صنعت اظهار کرد: بر عکس آنچه که تصور می‌شود و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت جوجه، اکنون قیمت تمام شده مرغ با قیمت فروش آن همخوانی ندارد و مرغداران در حال ضرر و زیان هستند.

حبیب اسدالله‌نژاد افزود: علاوه بر آنکه تعهدات و بدهی بانکی و غیربانکی پیشین مرغداران معوق مانده، بدهی جدید نیز به تدریج به آن افزوده شده و مرغدارانی که خود را در چرخه فعالیت حفظ کرده‌اند به تولید زنده‌اند و اگر تولید قطع شود بحران مالی گریبان آنها را می‌گیرد.

به گفته وی، اگر اقدام‌های اورژانسی صورت نگیرد واحدهای کوچک و تک شغلی مرغداری حذف می‌شوند و یا در قالب عقد قرارداد با زنجیره‌ها و ... در درون آنها هضم می‌شوند که در هر دو حالت بحران ایجاد شده به سادگی برطرف نمی‌شود.

زیان‌های سنگین سنواتی مرغداران به فراموشی سپرده شدند

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مرغداران گیلان به فراموش شدن زیان‌های سنگین سنواتی مرغداران و بی‌تفاوتی بانک‌ها و دستگاه‌های مسؤول در این زمینه اشاره و انتقاد کرد و گفت: کارگروه رفع موانع تولید برای عدم همکاری بانک‌ها با برطرف کردن برخی از موانع و ایجاد موانع جدید عملاً نتوانست کمک قابل توجهی به حل مشکل بدهی‌های سررسید گذشته مرغداران و تزریق سرمایه در گردش جدید برای تأمین نقدینگی مرغداران انجام دهد.

وی درباره بیماری آنفلوآنزای طیور تصریح کرد: در بحث آنفلوآنزای پرندگان بزرگ‌نمایی می‌شود و تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای طیور در هیچ‌کدام از واحدهای مرغ گوشتی کشور گزارش نشده است.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: سویه جدید آنفلوآنزا که در پرندگان مهاجر و بومی گزارش شده به نام h5n8 است و بیماری مشترک بین انسان و پرنده نیست و قدرت بیماری‌زایی در انسان گزارش نشده و به‌نظر می‌رسد این عامل ویروسی نیز وسیله‌ای برای کاهش قیمت مرغ شده و هر گاه مرغ به قیمت واقعی نزدیک می‌شود انتشار برخی چنین اخباری موجب ایجاد جو روانی در جامعه و کاهش مصرف می‌شود که امیدواریم عامدانه نباشد.

وی با اشاره به چرایی عدم موفقیت تشکل‌های تولید در برطرف کردن مشکلات و نقش‌آفرینی آنها برای عبور صنعت از بحران ایجاد شده گفت: بخش اعظم این مشکلات به نبود اهرم‌های اجرایی در دست تشکل‌ها بر می‌گردد و در راستای اصل 44 قانون اساسی تصدی‌گری به بخش‌خصوصی واگذار نشده که آن هم به بخش نیمه دولتی واگذار شده است.

ضرورت ایجاد تشکل جدید با رویکرد بدون دخالت در صنعت مرغداری

این مسؤول با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی که بر اساس طرح جامع دامپروری مسؤولیت صدور یا تمدید پروانه را به‌عهده دارد به عنوان بخش‌خصوصی برخاسته از دل صنعت محسوب نمی‌شود، گفت: اتحادیه‌ها و... ظهور و بروز و تصمیم‌سازی آنها نیازمند موافقت بخش دولتی و دخالت‌ها و اعلام نظرهای گاهی غیرکارشناسی و غیرحقوقی آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: باید ساز و کار لازم برای ایجاد یک تشکل جدید با ماهیت و رویکرد تازه بدون نیاز به نظارت و دخالت فراهم شود و اختیارات در راستای اصل 44 قانون اساسی به این تشکل واگذار و ابزارهای لازم برای مدیریت تولید از ابتدا تا انتها در اختیار آن قرار گیرد و هر چه در ایجاد این ساختار و قالب که متفاوت با ساختارهای قبلی است تأخیر شود، زیان‌های وارده بر صنعت و آسیب‌های ایجاد شده برای اقتصاد کشور جدی‌تر و جبران آن سخت‌تر می‌شود.
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۰۸:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها