شنبه / ۴ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۹۱۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

هيچ مجوزی برای واردات بادام‌هندی ندادیم/ بادام‌هندی‌ها قاچاق هستند

در حالیکه گمرک از داشتن همه مجوزهای لازم برای واردات هندی وارد شده در هشت ماهه امسال به کشور خبر داده است، قائم مقام وزیر کشاورزی تاکید کرد که تاکنون هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه برای واردات بادام هندی صادر نشده و همه محموله‌های موجود در بازار از نظر این وزارتخانه قاچاق محسوب می‌شود.

طی هشت‌ماهه نخست امسال هشت تن و ۵۸۰ کیلوگرم بازار هندی به ارزش ۲۹ هزار و ۱۷۲ دلار از امارات و از طریق منطقه ویژه اقتصادی شیراز به کشور وارد شده که پیش از این نیز رمضان رویی‌تن مدیرکل دفتر میوه‌های خشک و سردسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که با توجه به میزان تولید محصولات خشکباری هیچ کمبودی برای تامین آن در کشور نداریم و واردات این محصولات ممنوع است. بنابراین تمام محموله‌های بادام هندی مجوزی نداشته و قاچاق محسوب می شوند.

به گفته وی، از آنجاکه حتی در صورت نبودن این نوع از خشکبار مردم می‌توانند به راحتی از تنوع محصولات استفاده کرده و پروتئین مورد نیاز خود را از ۲۲ قلم آجیل و خشکبار موجود در کشور تامین کنند، مجوزی برای واردات بادام هندی نمی‌دهیم.

اما پس از این، روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب هرگونه واردات بدون اخذ مجوزهای مربوطه به ایسنا اعلام کرد: واردات خشکبار و بادام هندی ممنوع نیست و واردکننده با ارائه مجوز می تواند نسبت به ترخیص آن اقدام کند.

وی تاکید کرد: گمرک دستگاه مجری است نه سیاست گذار؛ بنابراین تنها با دریافت مجوزهای لازم از سوی نهادهای مرتبط اقدام به ترخیص کالا می کند و در غیر این صورت به هیچ عنوان کالایی وارد کشور نمی شود. بنابراین از آن‌جا که تمامی سیستم ترخیص کالا در گمرک به صورت الکترونیک انجام شده و دخالت فردی در آن وجود ندارد، اصولا امکان اینکه بدون دریافت مجوزهای لازم کالا ترخیص شود وجود نخواهد داشت.

این اظهارات گمرک در حالی مطرح شده که علی‌اکبر مهرفرد - قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: تا کنون هیچگونه مجوزی برای واردات بادام هندی صادر نکرده‌ایم و همچنان واردات این محصول از نظر وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است.

وی با بیان اینکه تنها چهار میوه انبه، آناناس، موز و نارگیل وارداتشان از نظر وزارت جهاد کشاورزی آزاد است، گفت: برای واردات محصولات کشاورزی به طور موردی از وزارت جهاد کشاورزی مجوزی دریافت نمی‌شود و این وزارتخانه به عنوان سیاست گذار در حوزه تجارت محصولات کشاورزی اعلام می‌کند که چه محصولی برای واردات مجاز است و چه محصولی نمی تواند وارد شود. بنابراین از نظر وزارت جهاد کشاورزی واردات بادام هندی مجاز نیست و محموله‌های موجود در بازار قاچاق محسوب می شوند.

به گزارش ایسنا، پس از تصویب و اجرای قانون انتزاع یا تمرکز وظایف وزارت بازرگانی بخش کشاورزی که سیاست گذاری و صدور مجوز در حوزه تجارت داخلی و خارجی محصولات کشاورزی را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است، همواره این مشکل و ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی در این حوزه مانند گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته که نمود بارز دیگر آن واردات رسمی بادام هندی است که هیچ مجوزی از وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

(شنبه ۴ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها