چهارشنبه / ۱ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۹۱۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

فعالیت ۶۷۰۰ تعاونی روستایی/خرید ۴.۵ میلیون تن گندم درکشور

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از فعالیت ۶ هزار و ۷۰۰ تعاونی روستایی و کشاورزی درکشور خبرداد وگفت: امسال توسط این شرکت ها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است.

حسین صفایی سه شنبه شب در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران خبرگزاری های کردستان در سنندج با اشاره به اینکه بیش از ۹۰۰ مرکز درکشور کار خرید گندم را انجام دادند، گفت: از این تعداد مرکز خرید ۷۰۰ مرکز مربوط به تعاون روستایی بوده است.

وی میزان کل خرید گندم امسال را ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذکر کرد و اظهارداشت: از این میزان بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن توسط شرکت های تعاونی روستایی خریداری شد که این اقدام خوبی در راستای کمک به کشاورزان بود.

وی با بیان اینکه شرکت های تعاونی امسال در خرید گندم بسیار موفق عمل کردند، بیان کرد: میزان کل گندم خریداری شده در کردستان ۸۵۶ هزار تن بوده که از این میزان ۴۹۸ هزار تن آن توسط شرکت های تعاونی خریداری شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به جایگاه این سازمان در زمینه خرید گندماضافه کرد: شرکت های تعاونی روستایی کردستان امسال رتبه سوم خرید گندم در سطح کشور را به خود اختصاص دادند.

صفایی ادامه داد: شرکت های تعاون روستایی استان کردستان در مجموع ۵۸ درصد از گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان را خریداری کردند که میانگین کشوری آن در حدود ۴۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور در مجموع ۶ هزار و ۷۰۰ تعاونی روستایی و کشاورزی فعالیت می کنند، اظهارداشت: از این تعداد، ۱۸۰ تعاونی در کردستان فعال است ولی باید شمار تعاونی ها در کردستان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید بخش کشاورزی در کشورما کامل نیست و نیاز به تکمیل زیرساخت ها لازم در این رابطه داریم، بیان کرد: در بحث تولید گندم، شرکت های تعاون روستایی در زمینه سیلوی مناسب برای نگهداری گندم دارای مشکل هستند و در فصل خرید گندم از کشاورزان، مکان های مناسب و استاندارد برای نگهداری گندم خریداری شده ندارند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: شرکت های تعاون روستایی می توانند برای بهره وری بیشتر و سود اعضای خود، محصول را فراوری کنند و به جای فروش گندم، آن را پس از تبدیل کردن به آرد به فروش برسانند.

صفایی بیان کرد: در ارتباط با دیگر محصولات کشاورزی و باغی نیز می توان با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، محصولات تولید شده را به شیوه استاندارد فراوری و بسته بندی کرده و سپس به فروش رساند.

وی یکی دیگر از نیازهای شرکت های تعاون روستایی را حضور در بازارهای داخلی و خارجی و رقابت با سایر تولید کنندگان خواند و اضافه کرد: اگر حمایت های از سوی مسئولان از شرکت های تعاون روستایی صورت گیرد این شرکت ها می توانند توان رقابت داشته باشند./ مهر
(چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها