یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۱۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

طلب 550 میلیارد تومانی کارخانجات قند و شکر از دولت

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ 3 ـ 4 سال است که به صنایع قند و شکر توجه چندانی نکرده‌ایم و این صنایع اکنون نزدیک به 550 میلیارد تومان بابت تفاوت نرخ خرید تضمینی از دولت طلبکار هستند.

عباس کشاورز در مورد وضعیت پرداخت کارخانه‌های قند و شکر به کشاورزان، گفت: سال سومی است که صنایع قند و شکر از مطالبات به حق‌شان محروم هستند، چرا که چغندر تولیدی کشاورزان کالایی صنعتی است و اگر از صنایع قند و شکر هم حمایت نشود، دو سر ضرر خواهد بود.

وی افزود: قیمت‌های قند و شکر که توسط سازمان حمایت مصوب می‌شود، بسیار سخت‌گیرانه بوده و دولت در این زمینه حساس است، از طرفی کارخانجات بابت تفاوت قیمت چغندر سه سال است که 550 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و همین امر سبب می‌شود که نتوانند پول چغندرکاران را بپردازند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی صنایع قند و شکر را صنعتی رو به رشد دانست و گفت:‌ اگر بخش صنعت با ما همراهی کند خوداتکایی شکر ظرف 3 -4 سال آینده دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه کشت بهاره چغندر قند را محدود کرده‌ایم،‌ افزود: تمرکز ما به افزایش کشت پاییزه چغندر قند است و همچنین به آمایش سرزمینی هم توجه می‌کنیم، چرا که از نظر اقتصادی صحیح نیست که چغندر ایلام را به کارخانه قند خراسان حمل کنیم، در عین حال باید در مناطق جنوبی و مناطق گرم هم کارخانه ایجاد کنیم.

کشاورز گفت: با توجه به وضعیت آب و هوا و خاک جنوب امکان کشت 50 هزار هکتار چغندر قند وجود دارد که ما را به مرز خودکفایی شکر می‌رساند.

به گزارش فارس، چغندرکاران طی دو سال اخیر مطالبات خود را با تأخیری حتی 8 ماهه به تدریج از کارخانجات قند و شکر دریافت کرده‌اند، تا حدی که سال گذشته به جای طلب خود شکر برای فروش گرفته و با ضرر در هر کیلو 200 تا 300 تومان آن را به بازار عرضه کردند.

از طرف دیگر برخی معتقدند چغندر محصولی آب‌بر بوده و کشت آن مقرون به صرفه نیست اما از طرفی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند تغییر فصل کشت چغندر از بهار به پاییز این نقیصه را تا حدی برطرف کرده است./ فارس
(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۳:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها