یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۱۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کارخانجات شکر تا 8 ماه هم پول چغندرکاران را ندادند

چغندرکار نمونه کشوری گفت: در هر هکتار 168 تن چغندر برداشت کرده‌ام که علت آن استفاده از آبیاری نوین تحت فشار، استفاده از کود مناسب، ماشین‌آلات کشاورزی و برداشت به هنگام بوده است.

حبیب کرنوکر چغندرکار نمونه‌ای است که هفته گذشته در جشن برداشت محصول از دستان رئیس‌جمهور لوح تقدیر گرفت.

او توانسته است، با استفاده از روش‌های آبیاری نوین ادوات کشاورزی و استفاده از نهاده‌ مناسب برداشت چغندر را به 168 تن در هکتار برساند.

این کشاورز نمونه در مورد رمز موفقیتش به خبرنگار فارس گفت: از کاشت تا برداشت سعی کردم، تا تمام نکات اصولی کشاورزی را رعایت کنم و در عین حال از آبیاری نوین تحت فشار استفاده کنم.

وی با اشاره به اینکه تمامی کودهای مورد استفاده با توجه به نیاز خاک و تحت استاندارد بین‌المللی بوده است،‌ افزود:‌ همچنین با آزمایش خاک کمبودهای آن را برآورد کرده و کود متناسب با آن را استفاده کرده‌ایم، مضاف بر آنکه حتی استفاده از کودها هم به موقع بوده است.

کرنوکر به این نکته اشاره کرد که حتی برداشت چغندر را هم به موقع انجام داده‌ایم، چرا که برداشت دیرهنگام سبب افت این محصول می‌شود و ممکن است در فصل سرما دچار سرمازدگی شود.

این چغندرکار نمونه کشور یکی از مشکلات پیش روی چغندرکاران را فروش محصول به کارخانه‌های شکر و دریافت به موقع پول عنوان کرد و افزود: متأسفانه دو سال است که بهای محصول چغندرکاران که از پاییز فروخته می‌شود، تا تیرماه سال بعد به تأخیر می‌افتد.

وی افزود: سال گذشته که قیمت شکر پایین بود، کارخانجات به جای بهای چغندر شکر به کشاورز می‌دادند تا خود در بازار فروخته و پولش را بردارد، ولی امسال که قیمت شکر بالا رفته کارخانجات حتی حاضر نیستند، به جای پرداخت طلب کشاورز همان شکر را هم بدهند.

به گفته این کشاورز لرستانی، سال گذشته کشاورزان از بابت فروش شکر در بازار و نقد کردن پولشان در هر کیلو 200 تا 300 تومان ضرر می‌کردند و حتی 10 تا 12 درصد مالیات خود را هم به پای کشاورز محاسبه می‌کردند.

کرنوکر قیمت هر کیلو چغندر برای امسال را با توجه به عیار آن متفاوت دانست و گفت:‌ چغندر با عیار 16 کیلویی 291 تومان است و به ازای هر عیاری که اضافه می‌شود، در هر تن 19 هزار و 700 تومان به قیمت اضافه می‌شود.

به گزارش فارس،‌ چغندر یکی از محصولاتی است که همواره خرید تضمینی آن برای تولید شکر محل بحث بوده و حتی برخ معتقد هستند، کشت آن را به دلیل آب‌بر بودن باید محدود کرد، از طرف دیگر کارخانجات فرآوری این محصول برای تولید شکر در برخی استان‌ها مانند خوزستان به دلیل فرسودگی و مستعمل بودن با مشکل مواجه بوده تا حدی که وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی برای احیای این کارخانه‌ها دست به کار شده‌اند.

تولید چغندر قند علاوه بر تولید قند و شکر باعث تامین خوراک دام از محل تفاله چغندر در کارخانه قند نیز می‌شود.

طبق برنامه اقتصاد مقاومتی شکر به عنوان یکی از محصولات استراتژیک با برنامه الگوی کشور استان‌ها و احیای کارخانجات فرآوری شکر در داخل تولید خواهد شد./ فارس
(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۳:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها