یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۹۱۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
برای اولین بار

"دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا" از وزارت بهداشت مجوز تولید گرفت

به گزارش فودنا، شرکت فرآورده‌های لبنی گلا آمل موفق به تولید محصول فراسودمند "دوغ گرمادیده کم‌نمک غنی شده با ویتامین D " شد

بوته نصراله‌پور ، مسئول فنی بهداشتی شرکت فرآورده‌های لبنی گلا آمل و مسئول پروژه تولید دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D در مصاحبه با خبرنگار فودنا گفت : غذاهای فراسودمند (functional food ) براساس نیازهای بشر از روبه رشدترین گروه‌های مواد غذایی به حساب می‌آیند . " دوغ گرمادیده کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا " هم با سه ویژگی عمده شامل کاهش نمک ، تقویت با ویتامین D و نیز حفظ 70% از ارزش‌های تغذیه‌ای شیر جزو غذاهای فراسودمند محسوب می‌شود . 

نصراله‌پور راجع به غنی سازی با ویتامین D در این محصول گفت : ویتامین D نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد ، جذب کلسیم بدون وجود ویتامینD به سختی انجام می‌شود . این ویتامین باعث می‌شود خطر بروز بیماری قلبی ، بیماری دیابت و بعضی از انواع سرطان و نرمی استخوان کم شده و البته به حفظ عملکرد مغز هم کمک می‌کند . این در حالی است که به زعم وزارت بهداشت بیش از 80 درصد مردم کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند .

وی افزود : مطابق دستورالعمل غذاهای فراسودمند وزارت بهداشت نیاز روزانه هر نفر به ویتامین D ، معادل 400 واحد بین‌المللی تعیین شده ؛ که البته به نظر من این میزان را باید در بعضی از مناطق و بعضی از مشاغل بیشتر هم در نظر گرفت . " دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا " هم به نحوی ظرفیت‌سازی شده که مصرف یک لیوان آن می‌تواند 25 درصد نیاز به ویتامین D روزانه را تأمین کند .

دوغ کم نمک گلا آمل

این کارشناس به خبرنگار پایگاه خبری صنایع غذایی فودنا راجع به کاهش نمک این محصول نیز گفت : توصیه سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران بر مصرف روزانه حداکثر gr 5 نمک است در حالی‌که در کشور ما عملا این مقدار بیش از 2 برابر می‌باشد و از 10 گرم در روز فراتر رفته است . مطابق قوانین وزارت بهداشت ایران ، حد مجاز نمک در دوغ 8/0 درصد تعیین شده است یعنی با مصرف روزانه یک لیوان از دوغ‌های رایج ، حدود پنجاه درصد از سقف مجاز توصیه شده ، نمک دریافت می‌شود . به عبارتی نمک داخل دوغ به عنوان یک عامل منفی در مصرف روزانه و منظم آن به حساب می‌آید . از ویژگی‌های عمده " دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا " ، کاهش بیش از 50 درصدی نمک آن نسبت به دوغ‌های معمولی ، بدون جایگزینی با نمک‌های مشابه است لذا به ویژه برای کسانی که دچار فشارخون بالا و مشکل قلبی و عروقی‌اند و یا پیشگیری از این بیماری‌ها برایشان مهم است توصیه می‌شود که این دوغ را مصرف کنند .

مسئول فنی شرکت گلا آمل یادآور شد : 70 درصد از محتوی این محصول از شیر تشکیل شده و  به عبارتی حدود 70 درصد از مواد مغذی شیر در این محصول حفظ شده است.

وی در جمع‌بندی پایانی اعلام کرد " دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا " به عنوان اولین و در حال حاضر تنها مجوز دوغ کم نمک از وزارت بهداشت ، نسبت به دوغ‌های رایج ، 50 درصد نمک کمتری دارد ، 70 درصد پروتئین و کلسیم غنی‌تری دارد و با مصرف یک لیوان آن می‌توان 25 درصد ویتامینD  مورد نیاز روزانه را تامین کرد .

(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها