یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۶
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۶۹۱۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کارشناس مسئول گروه نوشیدنی و محصولات کشاورزی سازمان استاندارد:

استاندارد اجباری برای محصولات کشاورزی نداریم .

مهندس سمیه کامران در برنامه *مناظره* رادیو گفت وگو درباره استاندارد سازی محصولات کشاورزی نیز گفت: بیشتر پروانه های این محصولات از نوع تشویقی است و اجباری برای محصولات کشاورزی تولید داخل نداریم. فقط در مورد واردات مواد کشاورزی خام مانند گندم و برنج مشمول استانداردهای اجباری می شوند.

برنامه * مناظره * با موضوع استاندارد شدن محصولات کشاورزی و با حضور مهندس سمیه کامران کارشناس مسئول گروه نوشیدنی و محصولات کشاورزی دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران و مهندس مهدی مهدی پور کارشناس ارشد اصلاح نباتات و رئیس هیئت مدیره "بیوسانگوا" روانه آنتن شد.

به گزارش فودنا ، مهندس سمیه کامران در ادامه در خصوص اجرای استاندارد یا استانداردسازی گفت: یکی از روش های عملی برای اجرای استاندارد، اعطای گواهی یا پروانه استاندارد است که این گواهی یک سند است که بوسیله آن به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه داده می شود تا از علامت استاندارد برای یک محصول استفاده کنند.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که اعتبار پروانه های استاندارد سه ساله هستند، به انواع پروانه ها اشاره کرد و ابراز داشت: اجرایی برخی از این پروانه ها اجباری و برخی دیگر نیز تشویقی است. پروانه های اجباری به دلیل مسائل ایمنی و ملاحضات فنی و اقتصادی و البته منافع ملی اجرا می شوند.

کارشناس مسئول گروه نوشیدنی و محصولات کشاورزی دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: پروانه های تشویقی نیز برای ایجاد یک فضای رقابتی است و  اجباری برای داشتن آن پروانه ها نیست. تولید کننده با توجه به تولیدش و خاصیت رقابتی که دارد با توافق خودش، درخواست این پروانه را می دهد.

وی درباره استاندارد سازی محصولات کشاورزی نیز گفت: بیشتر پروانه های این محصولات از نوع تشویقی است و اجباری برای محصولات کشاورزی تولید داخل نداریم. فقط در مورد واردات مواد کشاورزی خام مانند گندم و برنج مشمول استانداردهای اجباری می شوند.

مهندس مهدی مهدی پور در ادامه حرکت به سمت استانداردسازی را با توجه به نیاز به صادرات و بازرگانی در حوزه کشاورزی، اجتناب ناپذیر دانست و عنوان داشت: آنچه که در درجه نخست اهمیت است، استانداردسازی برای مصرف کنندگان داخلی کشور است.

وی بیان دشت: اگر می خواهیم در جهت استانداردسازی محصولات خودمان حرکت کنیم، باید در جهت و هم راستای استانداردسازی بین المللی باشد تا به هدف دوم نیز برسانیم و بتوانیم در زمینه صادرات، بازرگانی و ارزآوری حرکت خوبی داشته باشیم.

کارشناس ارشد اصلاح نباتات با اشاره به استاندارسازی در صنایع غذایی از چندین سال پیش اظهار داشت: فعالیت ها در این زمینه زودتر از کشاورزی آغاز شده و تنوعی از محصولات دارای استاندارد اجباری هستند.   

رئیس هیئت مدیره "بیوسانگوا" تصریح داشت: وظیفه هر کسی تولید محصول سالم است یعنی کسی که محصول سالم را در مزرعه اش پرورش نمی دهد مجرم است زیرا اولین شرط ورود مواد غذایی به سبد مصرفی مردم این است که آن محصول سالم باشد.

(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۴:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها