یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۰۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ناهمخوانی محاسبه قیمت خرید مرکبات با چرتکه باغداران مازندرانی

بهتر است مسؤولان جهاد کشاورزی قیمت واقعی خرید را اعلام کنند، که اگر این هزینه‌ها به رقم دریافتی ما اضافه شود، اصلا برداشت مرکبات برای ما ضرر است و بسیاری از کشاورزان با دو دو تا چهار تا کردن اقدام به معدوم‌سازی مرکبات کردند.

پس از تعیین نرخ پرتقال توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از بابت کیلویی 834 تومان به سراغ یکی از کشاورزان رفتیم تا نظر آنها را در ارتباط با این نوع نرخ‌گذاری جویا شویم.

رضا رحیمی باغدار مازندرانی درباره نوع نرخ‌گذاری قیمت مرکبات، گفت: قیمت تعیین‌ شده جهاد کشاورزی برای خرید مرکبات رقمی نیست که در اختیار کشاورز قرار می‎گیرد.

وی این‌گونه حساب و کتاب کرد و افزود: برای برداشت 2 هزار کیلوگرم مرکبات 350 هزار تومان پول کارگر، 400 هزار تومان پول جعبه، 150 هزار تومان هزینه حمل و نقل باید پرداخت شود.

این باغدار مازندرانی بیان کرد: اگر 2 هزار کیلوگرم مرکبات را تحویل جهاد کشاورزی بدهم با مبلغ 834 تومان که حدود یک‌میلیون و 668 هزار تومان در اختیارم قرار می‎گیرد که از این رقم 350 هزار تومان برای هزینه برداشت، 400 هزار تومان پول جعبه، 150 هزار تومان هزینه حمل و نقل یعنی سرجمع فقط 900 هزار تومان برای من هزینه تمام شده در بردارد و تنها 760 هزار تومان به بنده پرداخت می‏‌شود.

وی ادامه داد: بهتر است مسؤولان که اهل حساب و کتاب هستند هزینه تمام شده محصول را کسر کنند و قیمت واقعی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند، قیمت خرید که از کشاورز خریداری می‎شود کیلویی 334 تومان است، کشاورز مازندرانی فقط موقع برداشت کیلویی 500 تومان باید هزینه پرداخت کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: برای زمین 5 هزار متری که در اختیار دارم و سال گذشته موفق به دریافت 10 تن مرکبات شدم سه مرحله کود حیوانی پاشیدم که فقط یک‌میلیون و 800 هزار تومان بابت کود حیوانی پرداخت کردم، یک‌میلیون و 200 هزار تومان بابت کود شیمیایی هزینه کردم، بابت هر بار کودپاشی 150 هزار تومان هزینه کارگر پرداخت کردم.

وی یادآور شد: 420 هزار تومان فقط هزینه آبیاری بدون آب‌ها به کارگر پرداخت کردم، بحث وجین و کارکرد خودمان که بماند که اصلا در این ارتباط حرفی به میان نمی‎آوریم.

این باغدار مازندرانی یادآور شد: بهتر است مسؤولان جهاد کشاورزی قیمت واقعی خرید را اعلام کنند، که اگر این هزینه‌ها به رقم دریافتی ما اضافه شود، اصلا برداشت مرکبات برای ما ضرر است و بسیاری از کشاورزان با دو دو تا چهار تا کردن اقدام به معدوم‌سازی مرکبات کردند.

رحیمی در پایان گفت: چتر حمایتی دولت از بابت خرید مرکبات را ندیدیم./ فارس
(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها