دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۳
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۹۰۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

شکر 9 درصد ارزان شد؛ افزایش 10.4 درصدی موادغذایی نسبت به سال گذشته

کاهش حدود 9 درصدی قیمت شکر در ماه نوامبر (آبان – آذر) باعث شد تا ترمز روند صعودی قیمت موادغذایی در سال 2016 کشیده شود. هر چند مقایسه قیمت‌ها با مدت مشابه سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که نرخ سبد موادغذایی که شامل کالاهای اساسی است حدود 10.4 درصد افزایش داشته. کاهش شدید قیمت شکر پس از یک دوره 6 ماهه افزایش، باعث شد تا قیمت‌ها در مقایسه با ماه قبل 0.4 درصد کاهش یابد و دومین ماه در سال باشد که روند نزولی در پایان آن ثبت شده است.

بر اساس آنچه فائو (سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد) در خصوص تغییرات قیمت محصولات کشاورزی و غذایی جهان در ماه گذشته میلادی منتشر کرده بعد از افت قیمت ها در  ماه جولای 2016 (خرداد – تیر) ماه گذشته میلادی دومین ماهی در سال جاری میلادی است که روند رو به رشد قیمت ها متوقف شده است. البته این موضوع نیز به دلیل کاهش شدید قیمت شکر در ماه نوامبر (آبان – آذر) بود.

در ماه نوامبر 2016 شاخص قیمت غذایی فائو بطور میانگین 171.3 واحد بود که تنها 0.4 درصد کمتر از میزان آن در ماه اکتبر است. اما این در حالی است که در مقایسه با نوامبر 2015، قیمت‌ها رشد 10.4 درصدی را نشان می‌دهد. کاهش قیمت‌ها در ماه نوامبر باعث شد تا روند بدون وقفه افزایشی شاخص قیمت‌ها که تنها در ماه جولای متوقف شده بود، بار دیگر بایستد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش قیمت‌ها در ماه نوامبر در شرایطی به وجود آمد که قیمت روغن افزایش داشت، اما کاهش قیمت شکر به حدی بود که شاخص‌ ماهانه سبد فائو را منفی کرد.

تنها شکر نبود که روند نزولی داشت و قیمت غلات هم با کاهش مواجه شد. مطابق گزارش فائو، شاخص قیمت در ماه نوامبر به 141.4 واحد رسید که 0.6 درصد نسبت به ماه گذشته میلادی (اکتبر) و 7.9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در این گزارش آمده است، پیش بینی برداشت خوب محصول در آرژانتین و استرالیا باعث کاهش قیمت گندم شد. ورود محصول تازه برداشت شده و تقاضای کم در بازار برنج هم موجب شد تا قیمت جهانی این محصول همچنان پایین و نزدیک به ماه اکتبر باقی بماند.

اما مهم‌ترین افزایش در ماه گذشته را قیمت روغن نباتی تجربه کرد. در ماه نوامبر شاخص این کالا به 175.6 واحد رسید که 7.6 واحد معادل 4.5 درصد در مقایسه با اکتبر رشد داشته  است. این در حالی است که افزایش 4.5 درصدی از ماه آگوست سال 2014 تاکنون بی‌سابقه بوده است. در این میان بیشترین افزایش قیمت را روغن پالم تجربه کرده است که به‌دلیل تولید کمتر از حد انتظار در آسیای جنوب شرقی و کمبود ذخایر جهانی است. روغن سویا نیز شاهد افزایش قیمت بود که متاثر از افزایش تقاضای جهانی به همراه تولید کمتر از میزان توان در آمریکای جنوبی است. افزایش تقاضا برای روغن نباتی در بخش «بیو دیزل» و سوخت خودروها نیز عاملی بر شدت یافتن قیمت‌ها شده است.

مانند ماه گذشته، قیمت لبنیات در نوامبر نیز گران‌ شد. افزایش 3.6 واحد شاخص قیمت لبنیات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد معادل 1.9 درصد نسبت به ماه گذشته رشد را نشان می‌دهد. قیمت پودر شیر با رشد قابل توجهی روبرو شد، اما کره افزایش چندانی نداشت. افزایش تقاضای واردات در  بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین چین از یک‌سو و محدودیت دسترسی در نیوزلند به عنوان مهمترین تولید کننده جهان از سوی دیگر، رشد 9 درصدی قیمت پودر شیرکامل را سبب شد. عرضه و تقاضا برای پنیر و پودر شیر کم‌چرب، متعادل بوده و قیمت‌ها ثابت باقی ماند.

شاخص قیمت گوشت به طور میانگین در ماه نوامبر 161.5 واحد بود که از ماه اکتبر بدون تغییر باقی مانده بود. کاهش قیمت گوشت گوسفندی به‌دلیل اوج تولید آن در اقیانوسیه و کاهش قیمت مرغ با افزایش قیمت گوشت گاو موازنه شد. از طرف دیگر کاهش منابع داخلی گوشت گاو در استرالیا منجر به افزایش قیمت صادرات از این منبع شد.

اما شاید مهم‌ترین کالایی که ماه گذشته تلاطم را در بازارهای جهانی به وجود آورد، شکر بود. شاخص قیمت شکر فائو در ماه نوامبر بطور میانگین 287.1 واحد بود که در حدود 28 واحد  معادل 8.9 درصد در مقایسه با ماه پیش از آن (اکتبر) نزول کرده و پس از 6 ماه متوالی افزایش قیمت، اولین کاهش قیمت را داشته است. کاهش قیمت جهانی شکر متاثر از تضعیف ارز برزیل در مقایسه با دلار آمریکا بوده که صادرات از برزیل یعنی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شکر جهان را افزایش داده است. این در حالی بود که گزارشاتی مبنی بر برداشت بیش از حد انتظار در جنوب و مرکز برزیل نیز کاهش قیمت شکر را تشدید کرد./ کانون انجمن صنایع غذایی
(دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها