شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۸۹۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

اقتصاد ایران آمادگی حذف سه صفر از واحد پول ملی را ندارد

اواخر هفته گذشته هیات دولت به ریاست رییس ‌جمهوری، واحد پول ملی را از ریال به تومان تغییر داد. هیات دولت دراین جلسه به بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درخصوص «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏ براساس موادی از این لایحه که به تصویب هیأت وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏ اتفاقی که فعالان اقتصادی آن را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

حسن فروزان فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره تغییر پول ملی و حذف یک صفر از پول ملی بیان کرد: به اعتقاد من، همان طور که آقای سیف، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد، این حذف در راستای سازمان دهی واحد پولی قابل فهم هم در سطح ملی و هم در سطح‌ بین‌المللی بوده است. به هرحال زمانی که سرمایه گذار خارجی وارد کشور می شد، به دشواری می‌شد برای او توضیح داد که ریال و تومان چیست و چه تفاوتی با هم دارند. باید به آنها می گفتیم که واحد پولی کشور ریال است، اما ما با تومان کار می کنیم. بنابراین در زمینه اصلاح این روابط به نظر می رسد که حذف یک صفر و تغییر پول ملی اقدامی درست باشد.

فروزان فرد همچنین ادامه داد: البته تا به امروز اصولا حذف سه صفر از پول ملی گفته می شد. باید توجه کرد که حذف صفر از واحد پولی کشور هزینه های زیادی را در بردارد. باید در راستای آن تغییر و تحولاتی در سطح ملی و بانک ها انجام داد و تمام دفاتر دوباره بازنویسی شوند. بنابراین شایسته است که اگر قرار است حذف صفری در واحد پولی کشور رخ دهد، یکباره انجام نشود. نه اینکه الان یک صفر حذف شود و دوباره چند صفر دیگر حذف شود.

او همچنین استدلال کرد: اما با این حال باید گفت که در شرایط فعلی کشور، حذف سه صفر امکان پذیر نیست. دلیل این امکان پذیر نبودن هم تورم است. زمانی که قرار است صفری از واحد پولی کشوری حذف شود باید تورم در آن کشور مهار شده باشد. در  غیر این صورت مانند کشورهای امریکای جنوبی می شویم که هرچند وقت یکبار چند صفر از پول ملی‌شان حذف می کنند. البته درست است که تورم ایران در یکی دوسال گذشته روند نزولی در پیش داشته است و الان به زیر 10 درصد رسیده است. اما باید بپذیریم که این روند رو به کاهش تورم در فضای حرفه ای اقتصادی به دست نیامده است. برای این کاهش تورم رکود بیشتر تجربه شده است و کاهش درآمدهای ارزی از طریق فروش نفت رخ داده است. بنابراین این کاهش تورم در فضای رونق ایجاد نشده است. این در حالی است که به نظر می رسد اگر فضای رونق ایجاد شود، تورم دوباره روند صعودی طی خواهد کرد.

براساس صحبت های این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اقتصاددان می گویند زمانی دست به حذف سه صفر باید زد که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد. بنابراین در حال حاضر حذف سه صفر کار شایسته ای نیست. او اضافه کرد: در کشور زمینه های تورمی زیادی وجود دارد و ممکن است در زمان کوتاهی دوباره به کشور برگردد. این در حالی است که زمانی صفر باید حذف شود که تا 50 سال آینده چنین چشم اندازی برای وقوع تورم وجود نداشته باشد. اگر در شرایط فعلی کشور، سه صفر از پول ملی حذف شود، 10 سال آینده دوباره همین ماجرا تکرار خواهد شد.

او همچنین تاکید کرد: الان زمان حذف صفر از پول ملی نیست و تردیدی هم ندارم. درست است که نرخ تورم زیر 10 درصد است، اما در واقع 9 درصد است نه سه درصد. این درحالی است که باید چندین سال نرخ تورم سه تا 5 درصد وجود داشته باشد که بتوان صفری از واحد پولی کشور حذف کرد. همچنین این درحالی است که این نرخ تورم زیر 10 درصد هم به تازگی حاصل شده و چندماه بیشتر از آن نمی گذرد. زمانی که این تورم پایدار باشد می توان صحبت از حذف صفر کرد.

فروزان فرد همچنین گفت: به هرحال الان برای حذف سه صفر زود است. حذف یک صفر هم بیشتر به معنای سازمان دهی است تا به معنای اصلاح اقتصادی. این سازمان دهی هم برای یکسان کردن واحد پولی کشور است تا بین افکار عمومی و نوشته ها مشکلی نباشد. در فضای کسب و کار ایران همه عادت کرده اند که از تومان استفاده کنند اما در ارتباط با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی مشکل ایجاد می شود.چرا آنها با خود می گویند که چطور می شود در یک کشور در آن واحد دو واحد پولی متفاوت با صفرهای متفاوت وجود داشته باشد. بنابراین این اقدام دولت را در چارچوب اصلاح اقتصادی یا اصلاح مبنای پولی کشور یا سازمادهی ناشی از اصلاح تورم نمی دانم، حذف یک صفر تنها به معنای اصلاح ساختاری برای بازگشایی گره فرهنگی و محاسباتی است. چرا که اصلا یک صفر متناسب با تورم 50 سال گذشته ایران نیست. با توجه به تورم باید سه صفر از پول ملی کشور حذف شود که الان هم زمینه آن فراهم نیست.

این فعال اقتصادی همچنین ادامه داد: این موضوع را در قاعده اصلاح روابط اجتماعی و حسابداری ارزیابی می کنم که شاید بد نباشد. اما باید دقت کرد که هزینه بر است. از طرفی هم اینکه چه زمانی به موقعیت حذف سه صفر می رسیم هم مشخص نیست. به هرحال زمانی که ثبات اقتصادی و تورم زیر 5 درصد پایدار نباشد، حذف سه صفر کار درستی نیست. اما اگر صبر کنیم تا این دو اقدام یعنی تغییر پول ملی و حذف سه صفر را باهم انجام دهیم هم نیاز به بررسی های بیشتری دارد و کارشناسان و مسئولان باید درباره آن نظر دهد. این اقدام در حال حاضر اقدامی فوری و فوتی نیست. اما اگر انجام هم شود به سلامتی روابط اجتماعی و اقتصادی کمک می کند. در حال حاضر در کشور هیچ کس به ریال صحبت نمی کند، تنها در دفاتر و نوشته ها ریال آورده می شود. همین الان هم برچسب قیمت کالاها در فروشگاه ها به تومان است و مردم زودتر از دولت ریال را از مراودات روزانه خود حذف کرده اند.

با این حال به گفته فروزان فرد، با حذف یک صفر از پول و تغییر واحدی پولی کشور از ریال به تومان، شاید دولت یک بهره بگیرد که ببیند اگر صفر حذف می شود چه اتفاقی می افتد تا پیش زمینه حذف سه صفر هم مهیا کند.
(شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها