شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۸۹۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

5نکته درباره حذف صفر از پول ملی

«لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏ براساس موادی از این لایحه که به تصویب هیئت وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد. سید حسین سلیمی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران به 5 نکته درباره حذف صفر از پول ملی اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.

 سید حسین سلیمی

1.نزدیک به چهار سال است که حرف حذف صفر از پول ملی زده می‌شود و بالاخره باید به این تغییر تن می‌دادیم. در حال حاضر با تصویب هیئت وزیران واحد پول ایران تومان و برابر با 10 ریال تعیین می‌شود یعنی حذف یک صفر.

2.کشورهای مختلف به حذف صفر از پول مبادرت کردند. در ایتالیا 9 صفر و در ترکیه 12 صفر از پول حذف شده است. در ایران هم نگارش دفاتر به دلیل عدم حذف صفر با مشکلات زیادی مواجه هستیم که امیدواریم با حذف صفر این مشکلات کمتر شود.

3.ارزیابی من از حذف صفر از پول مثبت است اما حذف بیش از یک صفر کمک بیشتری به اقتصاد کشور می‌کند.

4.حذف صفر از پول یک فرایند زمان‌بر است. انتشار اسکناس در ارقام جدید به زمان زیادی نیاز دارد و به نظر نمی رسد دولت در سال جاری اقدام به حذف یک صفر کند و در سال‌های آینده بخواهد صفرهای دیگر را کم کند. از سوی دیگر ممکن است حذف یک صفر کمکی به اقتصاد نکند اما این امید وجود دارد که مصوبه هیئت وزیران در بررسی‌های مجلس شورای اسلامی از حذف یک صفر به حذف چهار صفر برسد.  

5.مهم ترین فایده حذف صفر از پول صرفه جویی در نوشتن دفاتر است اما ممکن است این فایده با حذف یک صفر عاید اقتصاد نشود. به هر نحو، حذف صفر از پول در اقتصاد دیگر کشورها هم تجربه شده است و دیر یا زود ایران باید صفرها را کم می‌کرد.
(شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها