دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۸۸۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
کارشناسان صنایع غذایی در گفتگویی گفتند :

بسیاری مواقع امنیت غذایی وجود ندارد .

در امنیت غذایی گفته می شود مواد باید به اندازه کافی تولید شود و در دسترس باشد و قیمت مناسبی داشته باشد که این مهم یعنی امنیت غذایی خیلی وقت ها وجود ندارد.

برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع (بررسی سرانه مصرف مواد غذایی در ایران) و با حضور دکتر محمد حسین عزیزی استاد دانشگاه تربیت مدرس و ریاست انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و مهندس ابوالحسن خلیلی عضو انجمن صنفی روغن نباتی ایران روانه آنتن شد.
به گزارش فودنا ، دکتر محمد حسین عزیزی با بیان اینکه با افزایش شهرنشینی مشکلات مربوط به چاقی نیز افزایش پیدا می کند، بیان داشت: از جنبه آگاهی رسانی مانند اطلاع رسانی صدا و سیما عملکرد خوبی داشته ایم و آگاهی مردم نسبت به گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده است.
وی در عین حال تصریح داشت: با وجود اطلاع رسانی، در مدیریت سبد غذایی دچار مشکل هستیم. مدیریت کلان سبد غذایی از مزرعه تا سفره را در بر می گیرد. وزارت جهاد کشاورزی باید مواد غذایی را تولید کند و بعد در وزارت خانه های دیگر فرآوری شود و در نهایت وزارت بهداشت باید کار کنترل و نظارت و ارزیابی را انجام دهد.
ریاست انجمن علوم و صنایع غذایی ایران به توان خرید مردم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی خوب است که بگوییم روغن زیتون و کنجد مفید است اما قیمت آنها نیز بالا است و خیلی از مردم توان خرید دائم آنها را ندارند. بنابراین در توان خیلی از مردم نیست که آن را تهیه کنند.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: همچنین خیلی از مواد غذایی مورد نیاز در دسترس نیست. در امنیت غذایی گفته می شود مواد باید به اندازه کافی تولید شود و در دسترس باشد و قیمت مناسبی داشته باشد که این مهم یعنی امنیت غذایی خیلی وقت ها وجود ندارد.
در ادامه مهندس ابوالحسن خلیلی به مسئله فرهنگ و اطلاع رسانی اشاره کرد و تصریح داشت: در این بخش به اندازه کافی حرکت نکرده ایم و اگرچه در برخی از جنبه های مواد غذایی اطلاع رسانی خوب بوده است اما چون از یک سیاست پایدار برخوردار نبوده است، نتیجه ای که باید بگیریم، چندان خودش را نشان نداده است.
وی افزود: پایش این کار در سال های گذشته به صورت یک برنامه جامع و اصولی صورت نگرفته است. ما باید یک پایش از ده سال گذشته داشته باشیم تا ببینیم آنچه که به عنوان فرهنگ اطلاع رسانی عمل کردیم، چه میزان در تغییر ذائقه مردم اثر گذاری داشته است.
عضو انجمن صنفی روغن نباتی ایران با بیان اینکه اثرگذاری رسانه ها و فرهنگ سازی و همچنین اطلاع رسانی مثبت نبوده است، عنوان داشت: در این سال ها همیشه از فست فودها به عنوان یک غذای مضر یاد شده است و تاکید شده که مردم کمتر از فست فودها مصرف کنند اما آنچه که امروز در جامعه مشاهده می کنید، روند رو به افزون مغازه هایی است که فست فود ارائه می کنند و البته اشتیاق مردم با خرید این نوع غذاها.
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها