یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۸۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرورت رعایت خط قرمز در کشت فراسرزمینی

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران گفت: رعایت ضوابط و مقررات خاص توسعه کشت فراسرزمینی می تواند مزایایی برای بخش کشاورزی به ارمغان آورد.

عباسعلی عامری معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران ، با بیان اینکه منابع آبی یکی از مهم ترین پیش نیازهای تولید در بخش کشاورزی به شمار می رود، اظهار داشت: با توجه به آنکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و با بحران های آبی جدی روبرو است، لذا کشت فراسرزمینی می تواند به کمک بخش کشاورزی آید.

وی با اشاره به اینکه این روش کشت در کشورهایی که با محدودیت آبی روبرو نیستند نیز متداول است، ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در کشت فراسرزمینی براساس ضوابط و مقررات خاص صورت می گیرد، از این رو کشاورزان علاقه مند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

عامری در پاسخ به این سوال که توسعه کشت فراسرزمینی وابستگی به بیگانگان را رقم می زند، بیان کرد: توسعه این روش می تواند مزایای بسیاری برای بخش کشاورزی به ارمغان آورد اما این سودمندی در ازای رعایت ضوابط و مقررات خاص امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: توسعه کشت فراسرزمینی در رویکرد اقتصاد مقاومتی هدف گذاری شده و پیش بینی می شود که در برنامه ششم توسعه نیز این امر مورد توجه قرار گیرد.

***لزوم توجه به اهمیت آب مجازی در برنامه ششم

احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، در خصوص اتخاذ سیاست های دولت مبنی بر کاهش مصرف آب، گفت: با توجه به اهمیت آب و لزوم افزایش بهره وری باید گفت که در برنامه ششم توسعه  کشت فراسرزمینی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود:این روش کشت همانند سایر کشورهای دنیا باید به طور قابل ملاحظه ای مورد پیگیری قرار گیرد از این رو لازم است که در جهت حمایت از سرمایه گذاران، سیاست خرید تضمینی شامل محصولات شود تا کشاورزان با اطمینان خاطر بیشتری به امر تولید بپردازند.

کبیری ادامه داد: در حال حاضر با واردات برخی محصولات مورد نیاز به طور مستقیم به کشورهای وارد کننده وابسته هستیم در حالیکه توسعه کشت فراسرزمینی می تواند ضمن ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده احیای آب های زیر زمینی به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان تصریح کرد: در یک دهه گذشته برداشت از منابع آب زیر زمینی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته که در برنامه ششم توسعه در تلاشیم تا سالانه 11 میلیارد متر مکعب مصرف آب را کاهش دهیم./ باشگاه خبرنگاران جوان
(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها