شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۸۸۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

برنامه 10 ساله اصلاح باغات گردو تدوین شد/ایران سومین تولیدکننده جهان

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری وزارت جهادکشاورزی، ایران را سومین تولیدکننده گردوی جهان اعلام کرد و گفت: برنامه 10 ساله اصلاح باغ های گردو با هدف افزایش کیفیت و عملکرد این محصول تدوین شده است.

 رمضان روئین تن افزود: با اجرای این برنامه انتظار می رود عملکرد باغات از دو تن در هکتار به حداقل پنج تن در هر هکتار افزایش یابد.
وی اضافه کرد: اصلاح باغ های گردو با عملیات سرشاخه کاری، پیوند زنی درختان با ارقام پرمحصول کیفی و مقاوم به سرما انجام می شود.
به گفته وی، برای اصلاح باغات از ارقام برتر داخلی و خارجی استفاده خواهد شد.
مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری، مدیریت تغذیه باغ ها، مدیریت آفات و آبیاری، تهیه و تامین ماشین آلات جدید در مراحل داشت، برداشت، حمل و نقل و صنایع و آموزش یافته های تحقیقاتی به بهره برداران را از دیگر برنامه های اصلاح باغ های گردو برشمرد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد، احداث باغ های مدرن گردو با ارقام برتر در سطح 40 هزار هکتار را برنامه ریزی کرده ایم و در این توسعه، باغ های گردو جایگزین باغ ها و محصولات غیر اقتصادی و غیر مقاوم به تنش های محیطی می شود.
روئین تن، هزینه اصلاح باغ های گردو از طریق سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان را 40 تا 50 میلیون ریال(چهار تا پنج میلیون تومان) در هر هکتار عنوان کرد.

** ایران سومین تولیدکننده گردو جهان
این مقام مسوول در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ایران رتبه سوم جهانی تولید و سطح زیر کشت گردو را دارد، گفت: چین با 50 درصد تولید رتبه اول و آمریکا رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده اند.
رویین تن میزان تولید گردوی ایران را نزدیک 230 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان گردو در سطح زیرکشت 153 هزار هکتار تولید می شود که حدود 110 هزار هکتار این باغ ها بارور است.
وی اضافه کرد: با اصلاح باغات در سال های آینده بازدهی 43 هزار هکتار باغ های نابارور را خواهیم داشت که در زمره باغ های مدرن و پر محصول قرار می گیرند.
روئین تن افزود: اکنون تولید گردوی جهان 3 میلیون و 400 هزارتن در سطح زیرکشت 1.2میلیون هکتار است که نزدیک یک میلیون هکتار آن بارور است.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری ادامه داد: عملکرد تولید جهانی گردو 3 هزار و 400 کیلوگرم در هکتار برآورد شده درحالی که عملکرد تولید در ایران 2 هزار کیلوگرم در هکتار است.

** ممنوعیت واردات گردو
مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری سرانه جهانی تولید این محصول را 485 گرم برای هر نفر و سرانه تولید گردو در ایران را 2880 گرم برای هر نفر معادل 6 برابر جهانی است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که تولید گردو در ایران بیش از نیاز داخلی است، از این رو نیازی به واردات این محصول نداریم.

** گردوی چینی قاچاق است
به گفته وی، برای حمایت از تولید داخلی و پیشگیری از ورود آفات قرنطینه ای، واردات گردو ممنوع است و آنچه در بازار تحت عنوان گردوی چینی دیده می شود، به صورت قاچاق وارد می شود.

** سالیانه پنج هزار تن گردو صادر می شود
روئین تن میزان صادرات سالیانه گردو کشور را پنج هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش کل صادرات سالیانه این محصول نزدیک به 35 میلیون دلار است.
وی بهای جهانی هر کیلو صادرات گردو را شش تا هفت دلار برشمرد.
وی با بیان این که گردوی ایران به لحاظ روغن دهی، طعم و مزه جزو بهترین محصولات دنبا به شمار می رود، اظهار داشت: سایر کشورها به لحاظ بازار پسندی و یکنواختی در اندازه، بیشتر روی این محصول کار کرده اند.
این مقام مسوول در معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به این که گردوی ایران به 30 کشور جهان صادر می شود، ادامه داد: مهمترین این کشورها عراق، ترکیه، انگلستان، و آلمان است.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری درباره ارقام گردو در ایران گفت: ارقام این محصول در کشور به طور عمده بذری و شامل رقم پوست کاغذی، سوزنی، سنگی، ضیاآبادی، همدانی و ارقام پیوندی جمال و دماوندی است و علاوه بر این ارقام داخلی، ارقام پرمحصول خارجی نیز شامل ارقام چندلر، هارتلی، پدرو، روند، فرانکت، و فرنت که اغلب آمریکایی، اسپانیایی و ایتالیایی است.
به گفته وی، یک تن گردوی ایران دارای حدود 640 کیلوگرم روغن های خوراکی است.
وی عملکرد تولید 2 برابری، ثمردهی سریع و مقاومت به سرما را از ویژگی های ارقام خارجی نسبت به ارقام داخلی دانست.
وی ادامه داد: محصول گردو در 30 استان کشور تولید می شود که کرمان، کرمانشاه، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی،چهار محال و بختیاری، آذربایجان شرقی و غربی و مرکزی جزو استان های برتر در تولید این محصول هستند.
منشاء درخت گردو را آسیای غربی و نواحی هیمالیا می‌دانند. مغز گردو نوعی خشکبار مقوی است این محصول سرشار از امگا3 و منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.
15 درصد از چربی‌های مغز گردو از نوع غیر اشباع است که برای سلامتی بدن بسیار مفید و سودمند هستند.
این محصول در کاهش کلسترول خون، افزایش قابلیت ارتجاعی رگ‌های بدن، محافظت در برابر بیماری قلبی، افزایش قدرت ذهن و هوش ، مفید برای تنگی نفس، جلوگیری از ورم مفاصل در بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس( به وجود آمدن لکه‌های قرمز رنگ در پوست) مفید است و خاصیت ضد سرطانی دارد./ ایرنا
(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۴:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها