شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۸۸۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

قیمت دلار در بودجه چند تومان می‌شود؟

مقدار مصرف ارز، درآمد ارزی و انتقال درآمد ارزی از محل صادرات قیمت دلار در بودجه را مشخص می کنند

 برای تعیین قیمت دلار در بودجه، وضعیت به گونه ای است که اصولاً بودجه را براساس وضع موجود تهیه می‌کنند. از طرفی هم براساس گفته‌های آقای سیف، رییس کل بانک مرکزی و همه دولتمردان مسیر ارز در جهت آزادسازی است تا تک نرخی شود. البته هنوز مشخص نیست اين تک نرخی شدن روی چه قیمتی می‌ایستد. اما باید توجه کرد که جهت جهش نرخ دولتی از ابتدای سال تا همین الان حدود 4، 5 درصد بوده است.

بنابراین اگر به همین روند قیمت ارز دولتی هم افزایش پیدا کند، قطعاً نرخ ارز در سال 96 بالاتر از این نرخی است که الان در بودجه پیش بینی شده است. البته شاید توافقی صورت بگیرد و نرخ دلار روی یک قیمتی بایستد و سال آینده تفاوتش به دولت برگردد.

باید توجه کرد که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که الان قیمت دلار چه میزان است و همان را در بودجه قرار داد، اما نحوه قیمت ارز طوری است که بالاتر از نرخ موجود درحرکت است.

بااین‌حال هیچ فردی نمی‌داند که دلار روی چه قیمتی می‌ایستد و قیمت واقعی و تک‌نرخی آنچه رقمی است. چراکه این مساله به مقدار مصرف ارز، درآمد ارزی و انتقال درآمد ارزی از محل صادرات برمی‌گردد. اگر درآمد ارزی از محل صادرات معادل واردات باشد دلار بالا نمی‌رود. اما وقتی نیازهای ارزی و تقاضای سرمایه‌گذاری با ارز بیشتری باشد نهایتاً قیمت دلار در جهت بالاتر سوق پیدا می‌کند. ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم وضع نرخ دلار نفتی چقدر در بازارهای بین‌المللی تغییر می‌کند. این نوسانات پیش‌بینی را سخت کرده است. البته دولت برای بودجه 96 حتماً رقمی را مدنظر قرار می‌دهد و بعد هم درنهایت اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند، هر نوع پیش‌بینی را پوشش می‌دهد.

درنهایت اگر قیمت واقعی باقیمت در بودجه تغییر زیادی داشته باشد، دولت متممی را به مجلس می‌برد و این متمم تفاوت قیمت را پوشش خواهد داد.
(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها