شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۸۸۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

برای تک نرخی شدن قیمت دلار باید به بازار توجه کرد

دلار این روزها نوسانات زیادی داشته است. بعد از انتخابات امریکا و پیروزی ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید امریکا قیمت این اسکناس مدام بالا رفت. به طوری که هریک دلار که از ابتدای سال حول و حوش 3400 و 3500 تومان می چرخید، حالا به راحتی بالاتر از 3800 تومان فروخته می شود.

 سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران اظهار داشت : مساله مهمی که در نرخ ارز در کشور برمی گردد موضوع تک نرخی و البته واقعی کردن قیمت دلار است. مساله ای که دولت یازدهم از بدو شروع به کارش قول اجرایی آن را داده است. برای این عدد تک نرخی هم، قیمت های مختلفی بیان می شود، اما برای پیدا کردن این قیمت منطقی که بازار دچار مشکل نشود، بهترین روش شناسایی عرضه و تقاضا و توجه به بازار است. اگر قرار باشد برای تک نرخی شدن به بازار توجه نشود، حتی با تک نرخی شدن باز هم مشکلات حل نخواهد شد. به هرحال این رقم باید به گونه ای باشد که صادرکنندگان متضرر نشوند و از طرفی واردات ارزان تر از تولید داخل تمام نشود. همچنین نرخ های پایین برای تک نرخی شدن، خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. به همین دلیل هم مهم تر از تک نرخی کردن، واقعی کردن نرخ های ارز است.

بنابراین به اعتقاد من بهترین شرایط این است که قیمت تک نرخی به نرخ واقعی بازار نزدیک شود تا از این گپ برای نرخ های کاذب رها شویم. الان هم که فصل بودجه نویسی و تقدیم لایحه بودجه 96 به مجلس است و دولت باید فکر اساسی برای قیمت دلار در بودجه کند. البته اگر در نهایت قیمت مصوب در بودجه با قیمت واقعی دلار در بازار در سال آینده تفاوتی چشم گیر داشت، دولت می تواند سال آینده با ارائه متممی به مجلس این مشکل را رفع کند.

با این حال آنچه مسلم است این است که هرچقد فاصله نرخ کاذب و دو نرخی بودن کم شود شرایط بهتر خواهد شد. با این شرایط، وضعیت بهتر و موفق تر می شود، هرچقدر واقعیت را مبنای برنامه ریزی اقتصادی کشور قرار دهیم اوضاع بهتر می شود. من تصورم می کنم که لحاظ کردن این مساله در وضعیت اقتصادی کشور تاثیر دارد. البته باید هرسال نرخ تورم را در نظر گرفت و به قیمت دلار اضافه کرد. همچنین نرخ تورم هم باید کنترل شده تر باشد.

اما زمانی که نرخ واقعی دلار و نرخ اعلامی زیاد شود، کنترل تورم هم نمی تواند خیلی تاثیرگذار باشد. هرچقدر این نرخ ها به یکدیگر نزدیک تر باشند کنترل تورم هم رخ خواهد داد.
(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها