شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۸۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت گلخانه‌ای باید تا ۵ سال آینده به ۴۸ هزار هکتار برسد/ کمبود اعتبارات دولتی بزرگترین مانع

رئیس انجمن گلخانه‌سازان ایران گفت: طی برنامه پنج ساله قرار است تا سطح زیرکشت گلخانه‌ای در کشور به ۴۸ هزار هکتار برسد، اما کمبود منابع مالی برای کشاورزان، بزرگترین مشکل بر سر راه پیشبرد این هدف است.

عبدالرحمان حسینی فرد  در مورد توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور خاطرنشان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که سطح زیر کشت گلخانه‌ای در کشور تا 5 سال آینده به 48 هزار هکتار گسترش یابد که این رقم با توجه به طرح آمایش سرزمینی در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: این طرح در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای و مجتمع‌های کوچک و بزرگ دیده شده و به عنوان مثال در استانی مانند کرمان 750 هکتار گلخانه در دست احداث است و برای استان فارس نیز دو شهرک گلخانه‌ای به وسعت 350 هکتار در شهر شیراز در دست احداث است.

رئیس انجمن گلخانه‌سازان ایران به این نکته اشاره کرد که به دنبال ارتقای سطح سازه‌های گلخانه‌ها در کشور هستیم تا آن را در حد استانداردهای بین‌المللی برسانیم.

حسینی‌فرد در پاسخ به اینکه در حال حاضر هزینه هر مترمربع ایجاد گلخانه برای کشاورزان چقدر هزینه دربردارد، گفت: بسته به نوع سادگی یا تجهیزات مصرفی برای نوع محصول در هر گلخانه هزینه‌ها متفاوت است و از متری 30 هزار تومان تا 200 هزار تومان هزینه ایجاد هر مترمربع گلخانه را می‌توان برآورد کرد.

وی بزرگترین مانع بر سر راه ایجاد گلخانه‌ها را در بخش کشاورزی، کمبود منابع مالی دانست و گفت: اگر اعتبارات دولتی برای ایجاد گلخانه اختصاص نیابد، رشد و توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌ای که صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب و سایر نهاده‌ها دارد کُند خواهد شد.

به گزارش فارس، در حال حاضر با سیاست‌های تشویقی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون 10 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در حوزه تولید سبزی و صیفی در کشور فعال است و با توجه به نیاز به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین افزایش عملکرد در هکتار، نیاز به توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور ضروری به نظر می‌رسد./ فارس
(شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها