سه شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۸۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توصیه‌ به باغداران مازنی/برداشت مرکبات یخ‌زده رادر اولویت بگذارید

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری کشور با بیان اینکه خسارات ناشی از سرمای اخیر به باغات مرکبات ناچیز بوده است، گفت: باغداران برداشت مرکبات یخ زده را در اولویت قرار دهند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی گل محمدی، خسارات ناشی از سرمای اخیر به باغات مرکبات را ناچیز عنوان کرد و اظهارداشت: باغداران محصولات یخ زده را برداشت کنند ضمن اینکه میزان خسارت ناشی از سرما و یخبندان در ارقام مختلف مرکبات متفاوت است، به طوری که محصولاتی مانند  لیموترش نسبت به پرتقال و گریپ فروت به یخبندان حساس‌تر است و به هیچ عنوان برای شمال ایران کاشت ارقام حساس به یخبندان توصیه نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به ثبت درجه حرارت ازجانب سازمان هواشناسی در مناطق غرب استان مازندران به نظر می‌رسد میزان خسارت ناشی از یخبندان زیاد نباشد.

وی گفت: میوه‌هایی که آسیب دیده‌اند قابلیت ترمیم خسارت‌های جزیی را دارند و در بعضی مناطق شمال با وجود برف هیچ گونه خسارتی به میوه مرکبات وارد نشده است.

گل محمدی افزود: در صورتی که میوه‌ها تلخ شده باشند، توصیه می‌شود میوه برداشت شده و برای مصرف تازه خوری و آبمیوه استفاده شود.

وی گفت: میوه‌هایی که در اثر سرما آسیب دیده‌اند نرم و اسفنجی شده‌اند و در صورتی که میوه‌ها سالم و سفت باشند و بتوانند روی درخت باقی بمانند، نیازی به برداشت سریع آنها نیست.

گل محمدی با بیان اینکه میوه‌هایی که تلخ شده، قابلیت برگشت پذیری به حالت غیر تلخی را نداشته و به همین دلیل نگهداری آنها روی درخت تاثیری در کاهش تلخی نخواهد داشت، افزود: میوه‌هایی که تلخ و دچار آسیب سرمایی نشده باشند قابلیت انبارداری دارند و توصیه می‌شود میوه‌های تلخ شده روی درخت باقی نماند تا تأثیر منفی روی محصول سال بعد نداشته باشد.

وی گفت: در مورد درختان کیوی که برداشت میوه آنها انجام شده، نیز کشاورزان باید نسبت به هرس شاخه‌ها، سبک سازی تاج و قیم‌ها اقدام کنند.

گل محمدی افزود: در صورت نشست زیاد برف روی داربست‌ها، کشاورزان باید اقدام به تخلیه برف کنند تا از شکستگی تاج و خم شدن قیم‌ها جلوگیری شود.

وی گفت:برای تاک‌هایی که میوه آنها برداشت نشده توصیه ما، برداشت میوه است و میوه‌هایی که آسیب دیده‌اند و دارای علایم لهیدگی و آب گزیدگی هستند، با برش میوه و تغییر رنگ قابل تشخیص است و میوه‌هایی که سفت بوده و بدون علائم هستند را می توان انبار کرد./ مهر
(سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵) ۱۳:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها