سه شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۸۸۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

درب خروج هوشمند در گمرک کلید خورد

گمرک جمهوری اسلامی ایران افزایش درآمدهای گمرکی به 14 هزار میلیارد تومان را دستاورد سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت اعلام کرد و از آغاز مقدمات هوشمندسازی درب خروج گمرک ها خبر داد.

 این پروژه بخش دیگری از برنامه گمرک الکترونیک است و با اجرایی شدن آن حتی اجازه ورود و خروج بار از گمرک ها به روش الکترونیکی انجام خواهد شد.
بنابراین با اجرایی شدن این پروژه، تشریفات گمرکی کالا در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام و بعد از اتمام تشریفات ترخیص کالا، اطلاعات وارد شده در سامانه جامع گمرکی به راهبندهای هوشمند در درب خروج گمرک ها منتقل و فقط پس از تأیید سامانه از طریق سیستم پلاک خوان الکترونیکی اجازه خروج کامیون داده می‌شود.
با این کار به طور عملی راهبندهای هوشمند دستور را از پلاک‌خوان‌ها می‌گیرند.
بنابراین گزارش با توجه به اینکه پلاک و مشخصات کامیون‌ها برای بارگیری در سامانه جامع گمرکی ثبت می‌شود، با نصب و راه‌اندازی سیستم راهبند و پلاک خوان، همه اطلاعات بار با کامیون بارگیری شده به صورت خودکار تطبیق و کاملا هوشمند اجازه خروج به کامیون‌های بارگیری شده داده می‌شود و با این روش از ورود و خروج کانتینرها و کالاهای غیرمجاز به صورت خودکار ممانعت به‌عمل می‌آید. 
ضمن اینکه اطلاعات ورود و خروج کامیون‌ها و درب خروج به صورت آنلاین به مرکز منتقل و رصد عملیات گمرکی آسان‌تر شده و نظارت دفاتر ستادی بر عملکرد گمرکات اجرایی راحت‌تر صورت می‌گیرد.
بنابراین گزارش این پروژه به طور کامل به دست توانمند دانش‌پژوهان پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه تهران طراحی و اجرایی می‌شود و اکنون مقدمات نصب و راه‌اندازی 36 دستگاه سیستم راهبند و 85 دستگاه پلاک‌خوان فراهم شده است.
قرار است در مرحله نخست گمرک بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر، بندر لنگه، فرودگاه امام خمینی( ره)، سلفچگان، اینچه برون و غرب تهران به سیستم هوشمند درب خروج مجهز شوند.
سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در راستای الکترونیکی کردن گمرک ایران از سال 1392 راه‌اندازی شده است و با اجرای این سامانه تشریفات واردات، صادرات، ترانزیت، پرداخت و پروانه‌های گمرکی الکترونیکی شده و ارتباط گمرک با 22 سازمان همجوار الکترونیکی انجام می‌شود. 
همچنین تشکیل بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی و افزایش درآمدهای گمرکی از 7000 به 14000 میلیارد تومان دیگر دستاورد مهم سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بوده است.
(سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها