شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۷۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نرخ خرید توافقی محصولات کشاورزی ۵۰ درصد هزینه‌های تولید است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نرخی که دولت برای خرید توافقی مانند سیب‌زمینی و پیاز در نظر می‌گیرد، حدود ۵۰ درصد هزینه‌های تولید آنها را شامل می‌شود.

عباس پاپی زاده  اظهار کرد:خریدهای توافقی و در مواردی خرید‌های تضمینی حتی هزینه‌های تولید کشاورزان را تأمین نمی‌کند و کشاورزان نمی‌توانند سودی از فعالیت خود را در این ارتباط به‌دست آورند تا معیشت خانواده خود را تأمین کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: ادبیات ناخوشایندی نیز در این ارتباط ( خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی به قیمت بالاتر) شکل‌گرفته است و مطرح می‌شود چرا وقتی قیمت یک محصول در خارج از کشورمان گران‌تر است، باید خریداری شود.

کشور‌های عضو wto نیز به کشاورزان یارنه می‌دهند

وی تصریح کرد:  برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا  باوجود عضویت در wto (سازمان تجارت جهانی) و منع قانونی، به کشاورزان خود یارانه پرداخت و به‌صورتی مخفیانه و غیرمستقیم  صدها میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی تزریق می‌کنند.

پاپی زاده افزود: در کشور ما باوجوداینکه منع قانونی برای کمک به کشاورزان وجود ندارد به کشاورزان و بخش کشاورزی کمک لازم نمی‌شود.

وی گفت: کشاورزان اروپایی با توجه به یارانه‌هایی که برای تولید محصولات کشاورزی خود دریافت می‌کنند هزینه‌های تولید کمتر و قیمت تمام‌شده پایین‌تری در مقایسه با ما دارند.

پاپی زاده افزود: ماشینی‌هایی که برای بخش کشاورزی در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود به‌روز است، درحالی‌که در ایران از ماشین‌های کشاورزی (دارای تکنولوژی) دهه 40 و 50 استفاده می‌شود.

وی گفت: کشاورزی دانش بینان در کشور ما کمتر استفاده می‌شود و کشاورزی در روستاها توسط افراد روستایی و مسن که امکانات لازم را  دسترسی ندارد انجام می شود. باید در نظر داشت که این شرایط بازدهی را پایین می‌آروند.

سوخت ایران از ترکیه ارزان‌تر، اما قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی گران‌تر است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: اگر هزینه‌های امروز تولیدات بخش کشاورزی در کشور ما بالا است، دولت باید فکر کند چرا با وجود اینکه سوخت ما از ترکیه ارزان‌تر اما تولیدات بخش کشاورزی گران‌تر است.

وی با بیان اینکه 60 درصد مرغداری‌های کشور سنتی هستند افزود:  این مرغداری‌ها 2 تا 3 برای برای مرغداری‌های معمول امروزی انرژی مصرف می‌کنند، در حالی که در هزینه های سوخت ارزان‌تری دارند. 

پاپی‌زاده گفت: دولت باید نوسازی کند و مشکلات زیرساختی را برطرف کند تا هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی در کشور ما نیز پایین بیاید.

وی افزود: در محصولات کشاورزی مانند گندم با توجه به اساسی بودن تولید آن در کشور به دنبال توجیه اقتصادی تولید نیستیم. درصورتی‌که گندم وارداتی 15 درصد از گندم تولیدی کشور ما پایین تر باشد، نباید حمایت از تولید متوقف شود.

پاپی‌زاده گفت: در صورتی که از تولید گندم در کشور حمایت نکیم و این امرمنجر شود زیرساخت‌های موجود برای تولید از بین برود و ما واردکننده صرف شویم و کشور مبدأ واردت، دیگر نخواهد به ما گندم بفروشد، حاضریم چقدر پول دهیم تا به ما گندم بفروشد؟

وی افزود: امنیت ملی در ارتباط با تولید کالاهای اساسی موردتوجه است و باید توجه داشت که قدرت چانه زنی ما در مجامع بین‌المللی پایین می‌آید و کشوری که نتواند غذایی خود را تأمین کند، تحت تأثیر رویدادهای بین‌المللی قرار می‌گیرد./ تسنیم

(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها