چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۸۷۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی
مترجم: مریم رضایی

ماموریتی برای تولید غذای سالم و دلپذیر

سبزیجات به‌تنهایی معمولا در غذاها طرفدار زیادی ندارند؛ مگر اینکه گیاهخوار باشید. بسیاری از مردم در بهترین حالت آنها را به‌دلیل سالم بودن به‌عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌کنند. مشکل اصلی این است که سبزیجات عمدتا ظاهر اغواکننده‌ای ندارند اما فرانکلین بکر، از سرآشپزان مطرح و شریکش بن مک‌کین سعی کرده‌اند با استارت‌آپ خود به نام هانگری‌روت (Hungryroot) این مساله را حل کنند.

نوآوری با تغذیه سالم

هانگری‌روت که در سال 2014 راه‌اندازی شده، به مصرف‌کنندگان منویی پر و پیمان از غذاهایی بسته‌بندی شده با محوریت سبزیجات ارائه می‌دهد. این غذاها شامل پیش‌غذا، غذای اصلی، اسنک‌ها و دسرهایی هستند که همگی از سبزیجات درست شده‌اند و عاری از گلوتن هستند. بیشتر غذاهای این شرکت کمتر از 500 کالری دارند و کمتر از 7 دقیقا آماده میل‌کردن می‌شوند و به‌طور مستقیم به منزل مشتری ارسال می‌شوند. هدف هانگری‌روت این است که تغذیه سالم را هم آسان و هم دسترس‌پذیر کند؛ فارغ از اینکه مشتری کجا زندگی می‌کند و چقدر برنامه پرمشغله‌ای دارد. بکر که خودش مدیریت آشپزخانه هانگری‌روت را بر عهده دارد، فارغ‌التحصیل «موسسه آشپزی آمریکا» است و در تعدادی از بهترین آشپزخانه‌های این کشور کار کرده است. بکر سابقه کار در رستوران‌های مطرح را هم دارد، او همچنین سه کتاب آشپزی سرشناس تالیف کرده است. تغذیه سالم برای بکر با مسائل شخصی شروع شد. او در سن 27 سالگی به دیابت نوع 2 دچار شد و مدت کوتاهی بعد از آن مشخص شد پسرش اوتیسم دارد. او می‌گوید: «از آنجاکه افراد زیادی با اضافه‌وزن و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، تغذیه یک مشکل اساسی محسوب می‌شود. من خیلی سریع به تاثیر مثبت رژیم غذایی با سبزیجات و میوه بر این بیماری‌ها پی بردم اما افراد به راحتی با غذاهای سالم هیجان‌زده نمی‌شوند. علاقه من به غذا خیلی زیاد است و نمی‌خواستم لذت یک وعده غذایی واقعا خوب را قربانی «سالم خوردن» کنم، بنابراین وعده‌های غذایی با طعم و ترکیبات غذاهای خوشمزه و بدون شکر، چربی و کربوهیدرات عرضه کردیم. حقه من این است که سبزیجات‌ را در غذاهایی که محبوب همه است، اما سبزیجات در آنها استفاده نشده، به شکل خوراک گل کلم، برانی لوبیا سیاه و پنکیک نخود ارائه می‌کنم. خیلی خوش‌شانس بودم که ابتدا ایده‌هایم را در یک برنامه تلویزیونی آشپزی نشان دادم و حالا این غذاهای خلاقانه را از طریق هانگری‌فود عرضه می‌کنم.

 

چالش‌ها و فرصت‌ها

با وجود اینکه تعداد استارت‌آپ‌های عرضه‌کننده غذای تازه هر روز زیادتر می‌شود، اما هانگری‌فود تنها شرکتی است که یک برند غذای سالم و آماده ایجاد کرده که محصولات آن هم به صورت اینترنتی مستقیما به دست مصرف‌کننده می‌رسد و هم در فروشگاه‌های فیزیکی عرضه می‌شود. هانگری‌فود فروش ماهانه خود را از تابستان دو برابر کرده و مدل اشتراک و توسعه خود را طوری قرار داده که خرده‌فروشی‌ها را گزینش می‌کند. بکر می‌گوید: «وقتی شرکت را تاسیس کردیم، با بازاریابی دهان به دهان مردم شناخته شدیم.» او با توجه به تجربیات کاری قبلی خود اضافه می‌کند: «تولید کردن غذا با آماده کردن وعده‌های غذایی در یک رستوران کاملا متفاوت است. برای تولید غذا باید مواد غذایی باکیفیتی داشته باشید که تازه بمانند. قرار است با سبزیجات سروکار داشته باشید و چاشنی‌هایی که امروز در محصولات مصرف می‌کنید، فردا ممکن است تغییر طعم دهند که این موضوع چالش ایجاد می‌کند.اما بعد از مدتی فرمول را یاد می‌گیرید و دستور غذاها مشخص است. همه چیز باید کنترل‌شده باشد. وقتی کارمان را شروع کردیم همه چیز با دست تولید می‌شد و اتوماسیون نقشی نداشت. دستور غذاهای ما از لحظه شروع کار رشد کرده و حالا هر روز هزاران کیلو غذا تولید می‌کنیم.»

 

حقه‌هایی برای محبوبیت

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های داخلی ارسال مستقیم محصول به دست مصرف‌کننده این است که حلقه بازخورد واقعی با مشتری ایجاد می‌کند و به بکر و تیمش امکان می‌دهد در مورد محصولات و غذاهای جدید مستقیما از خود مردم نظر بگیرند و در مورد آنها بازبینی داشته باشند.بکر در ادامه می‌گوید: «با بسته‌بندی خوب کالا همیشه می‌توانید جایگاه ثابتی در قفسه‌ها داشته باشید. ما برای این کار چند حقه بسته‌بندی را کشف کرده‌ایم که یکی از مزیت‌های متمایز ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده است. به علاوه، هانگری‌فود بر اساس بازخورد گرفتن از مشتری همیشه برنامه‌ای برای بهبود و ارتقای چند محصول موجود و نیز آمادگی برای تولید محصولات جدید دارد؛ محصولاتی مثل پای‌سیب‌زمینی، بشقاب فلفلی، نودل هویج و غیره.»هانگری‌فود با ماموریت تبدیل سبزیجات به یک وعده غذایی دلپذیر، به جای چیزی که صرفا باید خورده شود، همواره در حال افزایش تعداد گزینه‌های خود برای مشتری است.

دنیای اقتصاد

(چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها