پنج شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۷۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرکل دفتر گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی:

پیش بینی افزایش 10 تنی تولید زعفران برای امسال

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت:طبق برآورد ما امسال با 10 تن افزایش 360 تن زعفران در کشور تولید می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس سید محمد کیایی با اعلام این پیش بینی به خبرنگار ما گفت: سال گذشته از 94 هزار هکتار سطح زیر کشت حدود 351 تن زعفران تولید شد.
وی میانگین عملکرد زعفران کشور را در سال 94 حدود 3.8 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که زعفران کار نمونه در سال گذشته 34 کیلوگرم در هکتار برداشت این محصول را داشته است.
کیایی با بیان این که دو استان خراسان رضوی و جنوبی 95 درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران را در سال 94 داشته اند، خاطر نشان کرد: در خراسان رضوی از سطح 75 هزار هکتار 280 تن و خراسان جنوبی از 15 هزار هکتار 94 تن برداشت زعفران داشته اند.
وی افزود: 14 درصد تولید این محصول نیز در استان های خراسان شمالی، یزد، اصفهان و کرمان در سال گذشته صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی گفت: امسال برداشت زعفران در مناطق خنک تر از نمیه مهر آغاز شده و تا نیمه آذر در مناطق گرمتر ادامه دارد.
وی همچنین از افزایش صادرات زعفران در هفت ماهه امسال خبر داد و اظهار داشت: در این مدت 66.1 تن زعفران به ارزش 96.7 میلیون دلار صادر شده که نسبت به صادرات 57.4 تنی هفت ماهه نخست سال قبل به لحاظ وزنی 15 درصد و از نظر ارزشی 14 درصد افزایش نشان می دهد.
کیایی یادآور شد که در سال گذشته در کل 114 تن صادرات زعفران به ارزش 165 میلیون دلار داشته ایم.
وی ادامه داد: صادرات این محصول با کیفیت ایرانی به کشورهای همچون چین، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، آمریکا و آفریقای جنوبی صورت می گیرد.
راه اندازی واحدهای تولید پیاز زعفران
کیانی با بیان این که استاندارد تولید پیاز زعفران با همکاری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در حال تهیه است، اعلام کرد: تهیه استاندارد پیاز با هدف دسترسی کشاورزان به پیاز مناسب، درشت و با کیفیت و در راستای افزایش عملکرد صورت گرفته است.
وی افزود: با تدوین این استاندارد و ابلاغ آن، واحدهای تولید پیاز زعفران در مناطق مستعد راه اندازی تا نیاز استان ها تامین شود.
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی اظهار داشت: در هر هکتار اراضی به طور میانگین 5 تن پیاز زعفران استفاده می شود.
وی کاشت پیاز بالای وزن 8 گرم برای افزایش عملکرد تولید را اقتصادی و فنی دانست.
کیایی در ادامه به طرح ملی «بهبود تولید، فرآوری، توزیع و صادرات زعفران» که در سال 91 تهیه شده بود اشاره کرد و گفت: این طرح به دلیل عدم تامین منابع مالی اجرا نشده و امید داریم امسال طرح فوق تصویب و با تامین اعتبار در سال آینده به اجرا در آید.
تشکیل زنجیره زعفران
وی با بیان این که برای توسعه تولید صادرات، کارگروه زنجیره زعفران در حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است، تصریح کرد: این کارگروه متشکل از تولید کنندگان، تشکل ها، صادر کنندگان و بخش دولتی است و در این کارگروه موضوع زنجیره از ابتدا تا انتهای توزیع و صادرات این محصول رصد و برنامه ریزی می شود.
کیایی در همین حال بر توسعه مکانیزاسیون در حوزه کشت و برداشت این محصول تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اغلب برداشت زعفران به صورت دستی در کشور انجام می شود و قصد داریم با ورود ماشین آلات جدید پیازکار، دستگاه برداشت و سورت پیاز زعفران، مکانیزاسیون را در این بخش توسعه دهیم.
نیاز اعتبار 25 میلیارد تومانی برای تشکیل صندوق تخصصی زعفران
وی در مورد صندوق ملی تخصصی زعفران که در سال گذشته تهیه و تصویب شده تصریح کرد: با پرداخت سهم 49 درصد دولت، این صندوق آغاز به کار خواهد کرد.
کیایی تامین حداقل 25 میلیارد تومان از سوی دولت را رقم خوبی برای آغاز به کار صندوق ملی تخصصی زعفران عنوان کرد.
وی تاکید داشت که سرمایه این صندوق به عنوان سرمایه در گردش و وام دهی با سود حدود 4 درصد در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت تا تولیدکننده در زمانی که به پول نیاز دارد مجبور به پیش فروش زعفران نشود و به این ترتیب علاوه بر حذف دلالان، ارزش و قیمت این محصول حفظ خواهد شد.
(پنج شنبه ۴ آذر ۱۳۹۵) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها