سه شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۷۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازار مرکبات تکان نخورد

در حال حاضر باغ‌داران نسبت به قیمت پایین مرکبات معترض و نگران هستند البته حق با آنان است؛ چرا که تمام سرمایه و دارایی‌شان به ایام برداشت بستگی دارد.

 اگر چند هفته گذشته سری به بازار مرکبات زده باشید می‌بینید قیمت‌ها ثابت و حتی کاهش یافته است؛ در حالی‌ که باغ‌داران مازندران امیدوار بودند قیمت‌ها تکانی بخورد.

قیمت پایین مرکبات در هفته‌هاي اخیر نگرانی‌های بسیاری را برای باغ‌داران مازندران به وجود آورده است.

در حال حاضر باغ‌داران از قیمت پایین مرکبات معترض و نگران هستند البته حق با آنان است؛ چرا که تمام سرمایه و دارایی به ایام برداشت بستگی دارد اگر به خوبی نتوانند محصولات خود را به فروش برسانند مقروض‌های بسیاری را در استان به‌وجود می‌آوریم که نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

باغ‌داران با تلاش شبانه‌روزی زمین خالی را به امید دریافت سود با درختان مثمر مرکبات پر کردند اما وقتی زمان برداشت فرا می‌رسد و می‌خواهند به سود واقعی خود برسند عوامل متعددی مانع آن می‌شود.

* بازار مرکبات با رکود مواجه است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر بازار مرکبات با رکود مواجه است.

امیرحسین فخرآوران اضافه کرد: انجام نشدن صادرات، افزایش تولید و تقاضای پایین از دلایل کاهش قیمت محصول مرکبات است.

* عرضه و تقاضای مرکبات با هم همخوانی ندارد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از 5 آذر ماه برداشت تامسون با حجم تولید زیاد آغاز می‌شود و برداشت نارنگی به دلیل کاهش قیمت‌ها به تعویق افتاد که در این زمینه مردم منتظر بهتر شدن وضعیت بازار هستند تا وضعیت بازار بعد از ایام صفر بهتر شود.

محمدرضا شعبانی ادامه داد: در مجموع عرضه و تقاضای مرکبات با هم همخوانی ندارد و با افت قیمت مواجه هستیم.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که تاکنون موفق به مدیریت بحث قیمت‌ها نشدیم این است که هنوز از سوی دولت اقدام صحیح و مثبتی در زمینه افزایش قیمت صورت نگرفته و حتی قیمت پرتقال برای تنظیم بازار شب عید از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی اعلام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه منتظر هستیم قیمت پرتقال برای تنظیم بازار ایام پایانی در هفته جاری اعلام شود و خریداری از طریق سازمان تعاون روستایی صورت گیرد، اضافه کرد: جلسه‌ای که در حضور استاندار مازندران برگزار شد قرار شد با اعلام قیمت خرید نارنگی و تامسون در هفته جاری از طریق تعاون روستایی آغاز شود که در صورت تحقق این مهم به وضعیت بهبود بازار کمک می‌کند.

شعبانی با اعلام اینکه وعده‌هایی در مورد صادرات مرکبات و کیوی هنوز به خوبی محقق نشده است، یادآور شد: یکی از وعده‌ها اختصاص مشوق‌های صادراتی به بخش محصولات کشاورزی بوده که این امر محقق نشده است.

* تمام وعده‌ها در حد حرف است

وی با تأکید بر اینکه بیشتر جلسات تنها به گفتاری و نوشتاری تمام می‌شود و به عملیات اجرایی منتهی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر وعده‌ها به صادرکنندگان عملی می‌شد به‌طور حتم صادرات ما رونق پیدا کرده و وضعیت بهتر می‌شد؛ در حال حاضر تمام وعده‌ و وعیدها به‌صورت حرف و شفاهی شده و عملیات اجرایی آن اصلاً امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: زمانی‌که در بخش‌های دیگر برای اجرا وارد می‌شویم با موانع متعدد برخورد می‌کنیم، آن هم به‌دلیل تنوع دستگاه‌های دولتی و اجرایی در سطح کشور است و هنوز ما متوجه نشدیم در این کشور چه سازمانی باید مجری باشد که واقعاً کار را انجام دهد.

شعبانی ادامه داد: با وجود اینکه متولیان بسیاری در این بخش داریم اما هنوز این عملیات اجرایی نشده و مشوق‌ها پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه‌ها با سایر کشورها خوب و مشخص تدوین نشده و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم، اظهار کرد: یکی از اشکالات در برنامه‌ریزی این است که قبل از روبه‌رو شدن با بحران، آن را شناسایی می‌کنیم اما هیچ‌گونه عملیات اجرایی برای مواجهه با آن نداریم و وقتی وارد بحران شدیم قصد داریم بحران را برطرف کنیم که حتماً نمی‌توانیم از این فضا خارج شده و در نتیجه متحمل خسارت می‌شویم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه در بخش درآمد مرکبات مازندران، دومین درآمد استان از مرکبات و فروش محصولات باغی صورت می‌گیرد، گفت: حتی بازار تجارت وابسته به این محصولات است و سایر بازارها راکد می‌شود.

شعبانی یادآور شد: برای جمعیت بیش از 3 میلیون نفری مازندران که 60 درصد آن به‌صورت مستقیم با بحث کشاورزی سروکار دارند دغدغه و نگرانی بسیار زیادی وجود دارد که امیدواریم اجرایی شدن مصوبات کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به بهبود وضعیت تولید در محصولات باغی استان کمک کند.

وی با اعلام اینکه منتظر هستیم همواره عوامل طبیعی بازار را کنترل کند که این خواسته خیلی معقولی نیست، اضافه کرد: در محصولات کشاورزی یا سال پربار یا کم بار داریم که این موضوع به عوامل طبیعی بستگی دارد و دست تولیدکننده نیست.

* ضرورت پرداخت یارانه برای همیشه به بخش کشاورزی

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برای محصولات کشاورزی ارزش قائل می‌شوند و برای آن تمهیدات و اقدامات مفیدی را انجام می‌دهند، افزود: یکی از آن راهکارها پرداخت یارانه و کمک به بخش کشاورزی است برای اینکه هر ساله یا تولید زیاد و یا کاهش تولید داریم که در این زمینه باید مدیریت بسیار خوبی در دستور کار قرار گیرد و دولت باید سالانه یارانه‌ای در تمامی بخش‌های کشاورزی در نظر بگیرد و این بودجه را از مجلس دریافت کرده و تنها در این بخش هزینه کند.

شعبانی یادآور شد: اگر در محصولی با تولید خوب مواجه شویم مطمئن باشید در محصولی دیگر با کاهش تولید روبه‌رو می‌شویم که این مهم با مدیریت صحیح امکان‌پذیر است.

وی با تأکید بر اینکه برای همیشه در بخش کشاورزی باید فعال بوده و یارانه پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: این موضوع از سیاست‌های کلان دولت‌ها است و تنها محدود به کشور ایران نیست؛ چرا که تغذیه مردم از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: موضوعی دیگر اینکه واحدها، شرکت‌ها و تعاونی‌های تولیدکننده از گردونه خارج کردیم و مدیریت آن را در بخش‌های دولتی متمرکز کردیم که این موضوع خسارت‌زا است و زنجیره‌های تولید، تأمین و توزیع به خوبی احیا نکردیم.

شعبانی یادآور شد: استاندار مازندران در جلسه‌ای دستور بررسی و پیگیری این موضوع را دادند و راهکارهای عملیاتی را زودتر به مرحله احیا بگذارند.

وی در پایان گفت: حتی در بخش کشاورزی نرخ سود کشاورزی کاهش نیافته و کمتر کشاورزی داریم که در بخش کشاورزی تسهیلات با سود 15 درصدی دریافت کرده باشد؛در حالی‌که این خواسته بزرگی نیست.

 حکایت ضرر و زیان در بخش کشاورزی موضوع جدیدی نیست و مربوط به امسال و پارسال نیست؛ تا زمانی‌که نتوانستیم بازار را مدیریت کنیم همواره شاهد آن خواهیم بود./ فارس
(سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها