دوشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۵ / ۲۱:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۷۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رقم صادرات محصولات کشاورزی به روسیه می‌تواند تا 5 میلیارد دلار افزایش یابد

یک عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به تصویب لایحه موافقنامه سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه گفت: در حوزه کشاورزی می‌توانیم رقم صادرات به روسیه را تا 5-4 میلیارد دلار افزایش دهیم.

عباس پاپی‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر به سمت توسعه روابط با روسیه می‌رویم اما مبادلات رقم پایینی است. این در حالی است که می‌توانیم فقط در حوزه کشاورزی  این رقم را تا 5-4 میلیارد دلار افزایش دهیم.

او ادامه داد: روسیه به لحاظ شرایط اقلیمی، طول و عرض جغرافیایی نمی‌تواند مواد غذایی‌اش را حتی در گلخانه تامین کند. ایران امن‌ترین و نزدیک‌ترین کشوری است که به لحاظ طول و عرض جغرافیایی و دما قابلیت کشت انواع مواد کشاورزی مورد نیاز روسیه با کیفیت بالاتر و ارزان‌تر از سایر کشورها مثل آذربایجان را دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم برای صادرات را شکل دهیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی اضافه کرد: دولت بخش خصوصی را تقویت نکرده، نتوانسته مسائل گمرکی و قرنطینه بین دو کشور را حل کند، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی به روز نیست، سیستم حمل و نقل رها شده است و حمل و نقل هوایی تقریبا در حد صفر است در حالی که محصول باید سریعا به مقصد برسد. این مسائل موجب کاهش دسترسی ما به بازار غنی روسیه شده و کشورهای دیگر خیلی راحت از این بازار استفاده می‌کنند.

پاپی‌زاده تاکید کرد: تصویب این موافقتنامه، مبادلات بین دو کشور را تسهیل می‌کند اما ما باید زیرساخت‌های لازم را به وجود بیاوریم؛ گمرک، قرنطینه، بسته‌بندی، بحث‌های فنی و کارشناسی هستند که این لایحه آن‌ها را حل نمی‌کند./ ایسنا
(دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵) ۲۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها