دوشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۵ / ۲۱:۱۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۷۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

معطلی نرخ‌های خرید تضمینی در راهروهای دولت/ سطح زیرکشت جو 50 درصد کاهش یافت

در حالی بر اساس قانون نرخ خرید تصمینی باید قبل از آغاز سال زراعی اعلام شود که با گذشت دو ماه از فصل پاییز هنوز اعلام نشده و به نظر می‌رسد این مسئله تا الان در کاهش 50 درصدی سطح زیر کشت جو نسبت به سال گذشته تاثیر گذار بوده است.

با آنکه وارد سومین ماه از فصل پاییز شده‌ایم،اما همچنان خبری از اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیکی از جمله جو و گندم نیست.

این در حالی است که دو هفته پیش در جلسه هیئت دولت نرخ خرید تضمینی سال جاری با دو ماه و نیم تاخیر مصوب شد اما جزییاتی اعلام نشد در حالیکه مسئولان وزارت جهاد می گویند ما پیشنهادات کارشناسی خود را سه ماه قبل به دولت ارائه کرده ایم.

به نظر می رسد یکی از دلایل اعلام نکردن نرخ خرید تضمینی به دلیل آن است که دولت منبع مشخصی برای پرداخت نداشته و امسال هم با افزایش سطح زیر کشت گندم دولت در پرداخت‌ها با مشکل مواجه شد و در نهایت دست به دامان انتشار اوراق مرابحه و سلف موازی در بورس برای پرداخت مطالبات گندمکاران شد.

اما نباید فراموش کرد که کشاورزان بر اساس نرخ خرید تضمینی تصمیم به کشت محصول می‌کنند و امروز نیز وزارت جهاد کشاورزی خبری مبنی بر سطح زیر کشت جو منتشر کرد که به طور تلویحی حاکی از کاهش سطح زیر کشت جو در مزارع کشور بوده است.

کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بدون اشاره به کاهش سطح زیر کشت گفته است: سال گذشته تا این ماه در کشور یک میلیون هکتار جو کشت شده بود و تا کنون در استان‌های خراسان رضوی 101 هزار و 400 هکتار، کرمانشاه 156 هزار و 200 هکتار، همدان 59 هزار و 280 هکتار، آذربایجان شرقی بیش از 50 هزار هکتار و استان مرکزی 48 هزار هکتار جو کشت شده و در مناطق معتدل و گرم هنوز کشت این محصول آغاز نشده است.

بر این اساس با یک محاسبه سرانگشتی این ارقام مشخص می‌شود که سطح زیر کشت جو با گذشت دو ماه از فصل پاییز هنوز به نیم میلیون هکتار هم نرسیده است.

اگر چه سطح زیر کشت به تنهایی نمی‌تواند معیار میزان تولید در کشور باشد؛ چرا که با افزایش بهره وری و بهبود عملکرد در هکتار می‌توان انتظار داشت که میزان تولید هم افزایش یابد،ولی قطعا کاهش کشت در یک سال معنای دیگری دارد که نتیجه آن ابتدای سال آینده مشخص خواهد شد.
چرا که این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی قیمت و مسایل مربوط به خرید جو را از دیگر عوامل موثر بر کشت جو دانسته است.

خاکسار این را هم گفته که برای سال زراعی جاری برنامه کشت یک میلیون و 750 هزار هکتار جو را داریم که تا کنون بیش از 395 هزار و 300 هکتار جو آبی و 446 هزار و 408 هکتار جو دیم کشت شده است.

بر اساس این گزارش، نیاز سالانه کشور به جو نزدیک به پنج میلیون تن است و سال زراعی 95-94 نزدیک به 3 میلیون و 800 هزار تن از این محصول یعنی معادل 80درصد نیاز کشور در داخل تولید شد.

وی افزود: 20 درصد باقیمانده نیاز ما به جو با رفع مسایل بازرگانی حل خواهد شد، زیرا ما کارهای مدیریتی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهیم و به دنبال افزایش عملکرد تولید این محصول هستیم.
خاکسار عملکرد مزارع دیم جو را در سال زراعی گذشته 1400 کیلوگرم در هکتار و مزارع آبی را 3500 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد.
وی اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی، زیر کشت جو رفت که از این سطح 700 هزار هکتار مربوط به اراضی آبی و یک میلیون هکتار اراضی دیم بود.

قیمت تضمینی 1092 تومان برای هر کیلو جو

وی با بیان اینکه سال گذشته 25 هزار تن بذر گواهی شده جو بین کشاورزان توزیع شد، اعلام کرد: امسال 47 هزار تن بذر گواهی شده این محصول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
خاکسار در مورد قیمت تضمینی جو نیز اظهار داشت: قیمت تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جاری 1092 تومان به ازای هر کیلوگرم جو است.
خاکسار تاکید کرد که با توجه به استفاده از ماشین آلات جدید و بذرکارها در اراضی و مبارزه به موقع با آفات در صورت رفع مسایل بازرگانی، صد درصد جو مورد نیاز کشور قابل تامین است./ فارس

(دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵) ۲۱:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها