یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۹:۴۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۸۶۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ممنوعیت ترخیص برنج وارداتی تا ابتدای دی

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش قیمت برنج خارجی در زمان ممنوعیت پنج ماهه واردات این محصول خبر داد و آخرین قیمت مربوط به عمده فروشی برنج‌های ایرانی و خارجی را اعلام کرد.

محمد آقاطاهر ، با اشاره به اینکه از ابتدای مرداد ماه هر سال واردات برنج به مدت پنج ماه به ایران ممنوع می‌شود، گفت: از ابتدای مردادماه سال جاری نیز ورود برنج به کشور ممنوع شده است و این ممنوعیت به مدت پنج ماه و تا ابتدای دی ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در سالیان گذشته زمانی که برنج به گمرک وارد می‌شد اجازه ترخیص به آن پس از آغاز به دوره ممنوعیت واردات برنج به کشور داده می‌شد اما در سال جاری تصمیم متفاوتی گرفته شده و برنج های وارداتی در دوره ممنوعیت واردات تا پایان زمان اتمام ممنوعیت اجازه ترخیص از گمرک ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت عمده برنج با کیفیت خارجی برای هر کیلوگرم از ۴۴۰۰ تومان و ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم آغاز می‌شود و در بیشترین حالت معادل ۴۷۵۰ تومان است. این درحالی است که قیمت همین برنج در بندر به ۴۲۵۰ تومان به ازای هرکیلوگرم می رسد.

آقاطاهر همچنین درباره آخرین وضعیت قیمت برنج ایرانی نیز، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج خوب ایرانی از کیلویی ۸۵۰۰ تومان به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده و دلایل عمده ای نیز داشته است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: در مورد افزایش پلکانی قیمت برنج ایرانی باید اعلام کنم که در زمان برداشت که شهریورماه انجام شد قیمت‌ها مناسب بود اما به سه دلیل وقوع سیل در منطقه کوچکی از شمال کشور، شایعه کذب صادرات به روسیه و نیز خرید بالا توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی شاهد افزایش قیمت این محصول به مرور زمان بودیم.

به گزارش ایسنا، طی هفت ماهه نخست سال جاری ۲۷۹ هزار و ۵۸۵ تن برنج به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۱۸ دلار از کشورهای هند، پاکستان، امارات و سایر کشورهای خارجی به ایران وارد شده است که از نظر وزنی با کاهش بیش از ۴۳۴ درصدی و از نظر ارزشی با کاهش ۸۹.۳۱ درصدی مواجه شده است، اما مساله نگران‌کننده این است که در حال حاضر قیمت برنج خارجی افزایش شدیدی پیدا کرده و ۱۹۹.۱۸ درصد نسبت به هفت ماهه سال گذشته گران‌تر شده است./ ایسنا
(یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها