جمعه / ۲۸ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۸۶۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

صادرات دام ربطی به گرانی گوشت ندارد

در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های بخش خصوصی معتقدند که صادرات بی رویه دام زنده یکی از عوامل گرانی گوشت قرمز در بازار و نوسان آن بوده است، معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که صادرات دام زنده کمتر از دو درصد تولید داخلی بوده و ربطی به گرانی این محصول ندارد.

چندی پیش و در پی نوسانات قیمت گوشت قرمز، بین مسئولان مانند وزارت صنعت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی با وزارت جهاد کشاورزی اختلاف نظری به وجود آمد که وزارت صنعت و تشکل‌های بخش خصوصی معتقدند که صادرات بی رویه دام زنده که طی سال‌های اخیر با حمایت وزارت جهاد کشاورزی افزایش پیدا کرده آمار گرانی و نوسان قیمت گوشت قرمز بوده است اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر خلاق این اظهار نظر اعتقاد داشتند که دلالان گرانی گوشت قرمز را رقم زده‌اند، نه صادرات ناچیز دام زنده!

در این زمینه حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که حضور در بازارهای خارجی و صادراتی نه تنها نقطه ضعف نیست بلکه یک قدرت است و اگر بتوانیم با مزیت قیمتی به این بازار ورود کنیم قدرت بیشتری کسب خواهیم کرد اما صادرات دام زنده علی‌رغم داشتن پتانسیل سه میلیون راسی در سال، نهایتا به یک میلیون راس می‌رسد که کم‌تر از دو درصد تولید ۶۰ میلیون راسی دام سبک در هر سال است؛ بنابراین تاثیری روی قیمت گوشت قرمز نخواهد داشت.

وی افزود: گرچه صادرات دام زنده تاثیری در قیمت گوشت قرمز ندارد اما در کنار این صادرات برای تنظیم بازار گوشت قرمز، مرزها را به روی واردات گوشت قرمز نبسته‌ایم و امکان واردات در کنار صادرات وجود دارد. به گونه‌ای که برای تامین مابقی نیاز سبد غذایی مردم در زمینه گوشت قرمز امکان واردات و تامین گوشت گرم از کشورهایی مانند ارمنستان آذربایجان و غیره با مجوز سازمان دام‌پزشکی فراهم شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  در تولید گوشت قرمز هیچ مشکلی موجود ندارد و اگر در برخی از مقاطع زمانی نوسان قیمت به وجود می‌آید ناشی از تحریک تقاضا به دلیل مناسبت‌هایی مانند محرم و افزایش مصرف است که ارتباطی به تولیدکنندگان نیز ندارد.

رکنی با بیان اینکه تا کنون بیش ۸۵۰ هزار راس دام زنده صادرشده است، گفت: سیاست ما در بازار که در زمینه محصولات زراعی و باغی کاملا موفق آمیز اجرا شده و می‌شود، چندان نمی‌تواند درحوزه محصولات دامی و پروتئینی موفق باشد. چرا که در بیشتر محصولات مانند مرغ، تخم مرغ و غیره جزو کشورهای صادرکننده هستیم و تنها در گوشت قرمز به واردات جزئی نیازمندیم اما به مردم توصیه می‌شود که در مقاطع زمانی که مانند ایام محرم نیاز به مصرف بیشتری گوشت قرمز دارند از ذخایر منجمد گوشت قرمز که دارای شاخص‌های کیفی و بهداشتی بالایی است، استفاده کنند./ ایسنا
(جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها