جمعه / ۲۸ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۶۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مسیر ناهموار پیش روی توسعه صادرات محصولات کشاورزی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت : نبود زیر ساخت های مناسب ، روند توسعه صادرات محصولات کشاورزی را با کندی مواجه کرده است .

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ، با اشاره به موانع پیش روی توسعه صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت : برخی تصمیم گیری های عجولانه و غیر کارشناسی همچون صادرات پرتقال در ازای واردات نارنگی و کشمش در ازای پرتقال ، تولید ملی را زیر سوال می برد چرا که این امر با برنامه های حمایت از تولید داخل و توسعه صادرات همخوانی ندارد .

وی افزود : با واردات نارنگی در فصل بهار و توزیع آن در سبد خانوار ، مشکلاتی برای محصولات داخلی ایجاد می شود از این رو لازم است  تنها واردات برخی محصولات از قبیل میوه های خشک شده ، موز ، آناناس و ... که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد،صورت پذیرد .

نورانی با اشاره به موانع سد راه توسعه صادرات محصولات کشاورزی، گفت : نبود زیر ساخت های مناسب از قبیل کمبود کانتینرهای یخچالی ، فرسودگی ناوگان هوایی و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات  از جمله مشکلات صادرات است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه حمل و نقل یکی از بحث های با اهمیت در امر صادرات به شمار می رود ، بیان کرد : تجهیز حمل و نقل هوایی ، دریایی و ریلی مزایایی همچون سالم رساندن محصول به مقصد، افزایش کیفیت و توسعه بازارهای هدف را در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه از اوایل دهه 70 امکان صادرات محصولات کشاورزی به اروپا وجود ندارد ، عنوان کرد: با توجه به آنکه تا قبل از دهه 70 برخی محصولات کشاورزی هر هفته به غرب اروپا اعم از لندن، هامبورگ،آمستردام، فرانکفورت و پاریس صادر می شد اما هم اکنون به سبب فرسودگی ناوگان هوایی و نبود هواپیمای کارگو حضور ما در بازارهای هدف کمرنگ شده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در ادامه یادآور شد: تا سه سال پیش کشتی با کانتینر یخچالی در اختیار نداشتیم  و علی رغم خریداری حدود 120 کانتینر با همکاری سازمان کشتیرانی  و سازمان توسعه تجارت به دلیل اختلافات پیش آمده استفاده از این تجهیزات منتفی شده است.

وی اضافه کرد : بنابراین مسیر بوشهر که می‌توانست ما را به چهار مقصد قطر، کویت، عربستان و بحرین متصل کند، از دست رفت و اکنون بارها در کشور ثالث، تخلیه و مجددا بارگیری می‌شود که به همین دلیل صادراتی که می‌توانست هشت تا ۱۲ ساعت به طول بینجامد، به ۱۲ تا ۱۵ روز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تحت این شرایط کیفیت محصولات کشاورزی کاهش می یابد، افزود:. در ضمن تاجر مجبور است تا سه برابر هزینه بیشتری بپردازد و به دلیل زمان‌بر بودن، کم‌کم مشتری های خود در بازارهای هدف را از دست خواهد داد .

نورانی تصریح کرد: با تجهیز حمل و نقل صادراتی ،سورتینگ و بسته بندی مطابق با فناوری های روز دنیا  و با کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی می توانیم در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم ./ باشگاه خبرنگاران جوان
(جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها