چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۸۶۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
صادرکننده نمونه ملی در گفت و گو با فودنا مطرح کرد:

تحریم داخلی خطرناک تر و مخرب تر از تحریم خارجی

صادرکننده نمونه ملی مهمترین مشکل اقتصادی کشور را اقتصاد دولتی دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد دولتی اجازه رشد بخش خصوصی را نمی دهد و انگیزه را از تولیدکننده می گیرد.

یارمحمدی افزود: اگر اقتصاد ما انگیزه آفرین، سودآفرین و کم تنش باشد این اقتصاد را می توان پویا، حامی اشتغال و دارای ارزش افزوده دانست.

وی افزود: اینکه تاجر و فعال اقتصادی در هنگام کار شاد و سرحال باشد بسیار مهم است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اساس سیاست کشورهای خارجی و توسعه یافته بر حمایت از بخش خصوصی است، اظهار کرد: این بخش خصوصی است که توانسته شرکت های بزرگ و چند ملیتی را در نقاط مختلف دنیا به وجود آورد چون دولت ها هیچ تنشی را معطوف به آن نکرده اند.

*تحریم داخلی و تنش های زیاد بر سر راه اقتصاد

 وی مهمترین مشکل تولیدکنندگان کشور را تحریم داخلی دانست و گفت: تمامی فشارهای و تحریم های اقتصادی شکسته شده و دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد اما مهمترین تنشی که فعالان اقتصادی در 15 سال گذشته همیشه نگران آن بوده اند و تا به حال برطرف نشده سیاست های داخلی است.

وی با انتقاد از عملکرد نامطلوب مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت هایی که تا به الان روی کار  آمده اند نتوانسته اند قانونی را به تصویب برسانند که حداکثر شش ماه کارایی داشته باشد که این موضوع باعث نگرانی فعالان اقتصادی و از بین رفتن انگیزه آنان شده است.

 

*فعالان اقتصادی بی انگیزه شده اند

یارمحمدی تاکید کرد: هرکس ادعا کند تحریم خارجی جلوی صادرات را گرفته من به عنوان تاجر نمونه کشور که 28 سال سابقه فعالیت دارم آن را می پذیرم و دلیل مهم عدم توسعه اقتصادی را تنش های داخلی می دانم که موجب بی انگیزه شدن فعالان اقتصادی شده است.

 این تولیدکننده برتر کشور خاطر نشان کرد: امروز اگر یک کارمند جزء، اراده کند می تواند خیلی راحت چوب لای چرخ صادرکننده بگذارد و زندگی اش را تباه سازد.

وی افزود: مدیران ما به جای آنکه جلوی کارمند خاطی را بگیرند می خواهند مشکل را طوری حل کنند که صدایش در نیاید تا خدشه ای به جایگاه مدیریتی آن ها وارد نشود.

یارمحمدی ادامه این روال را مخرب دانست و گفت: چرا مدیری که در قبال تولیدکننده و فعال اقتصادی اشتباه می کند شهامت و صداقت آن را ندارد که عذرخواهی کند و انگیزه ازدست رفته تاجر را به او برگرداند.

*صادرات خط قرمز حیثیت اقتصادی کشور

 وی صادرات را خط قرمز حیثیت اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: برای صادرکننده جایگاه شخصیتی تعریف نشده تا در زمان بروز مشکل، نهادهای اجرایی برخوردی در شان وی داشته باشند.

 یارمحمدی تاکید کرد: وضعیت الان ما از جنگ که بدتر نیست در آن دوران صادرکنندگان مشکلی نداشتند و کار خود را می کردند ولی الان با هزاران مشکل در داخل مواجه هستند.

 وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد منطقه آزاد در مازندران را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: منطقه آزاد برای این تشکیل شده که تولیدکننده و تاجر بتواند از قوانین دست و پاگیر راحت شود حال چرا کل کشور تبدیل به یک منطقه آزاد نشود.

این صادرکننده نمونه ملی تاکید کرد: مناطق آزاد دقیقا نشان دهنده سیاست های نادرستی است که بر اقتصاد کشور تحمیل شده و جایی را می خواهند به وجود آوردند تا این سیاست ها در آن اعمال نگردد.

یارمحمدی در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات کشاورزی مازندران مشتری خاصی از کشورهای منطقه ندارد، اظهار کرد: آمریکا 70 هزار تن انار تولید می کند در صورتی که ایران تولیدکننده یک میلیون تن انار  است اما درآمد آن از صنایع تبدیلی محصول این محصول بیش از 2 میلیارد دلار بوده در حالی که ایران از صادرات انار تنها 30 میلیون دلار به دست می آورد. وی افزود: این موضوع نشان دهنده این است که ساختار سیاست گذاری ها اشتباه بوده ، ذائقه مردم در طول این سال ها شناخته نشده است و ربطی به میزان تولید و کیفیت ندارد.

وی باردیگر مهمترین مشکل اقتصاد کشور را سیاست های نادرست داخلی دانست و گفت: اگر بتوانیم صادرکننده واقعی را شناسایی کنیم و آن را خط قرمز در حیثیت اقتصادی بدانیم یقینا توسعه صادرات دور از دسترس نخواهد بود.

(چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها