دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۶۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش بینی برداشت بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات در مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرد که امسال بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات در استان برداشت شود که نسبت به پارسال 300 هزار تن افزایش نشان می دهد.

عزیزالله شهیدی‌ فر خواستار چاره اندیشی برای تولید مازاد مرکبات استان شد و پیشنهاد داد که بخشی از این محصولات در مدارس توزیع شود.
قیمت هر کیلوگرم نارنگی در حال حاضر سر باغ کمتر از هشت هزار ریال و هر کیلوگرم پرتقال هم حدود 15 هزار ریال است که این مساله باغداران را برای فروش محصول نگران کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : پیگیری‌های زیادی برای بازرگانی مرکبات در استان انجام شد، اما نارضایتی باغداران از کاهش قیمت جدی است.
بتازگی فیلم کوتاهی در شبکه های اجتماعی مازندران منتشر شد که باغداری را در حال قطع درختان مرکبات برداشت نشده ، نشان می دهد.
در زیرنویس این فیلم نوشته شده که این باغدار ساکن شهرستان جویبار در حالی درختان پرتقال باغش را قطع می کند که تنها کمتر از 10 سال پیش آنها را کاشته بود .
میانگین عمر درختان مرکبات در مازندران 30 سال است و سن 15 تا 25 سالگی اوج باردهی آنها محسوب می شود .
** ساماندهی بازار مصرف داخلی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت : 13 میلیون دانش ‌آموز در کشور تحصیل می‌کنند که نیاز به ویتامین ' ث ' دارند و مصرف روزانه پرتقال و نارنگی بهترین روش تامین این ویتامین است.
وی افزود : اگر برای هر دانش آموز روزانه یک عدد مرکبات در نظر گرفته شود ، میزان مصرف روزانه مرکبات در مدارس حدود یکهزار و 800 تن می شود که هم به تغذیه دانش‌آموزان کمک می‌شود و هم حجم بالای تولید مرکبات ساماندهی شده و سبب رونق بازار می‌شود.
شهیدی فر همچنین پیشنهاد کرد که برای کاروان‌های زیارتی اربعین حسینی نیز از این محصول خریداری و توزیع شود.
وی به خرید و ذخیره پرتقال شب عید نیز به عنوان راهکار تجربه شده دیگر اشاره کرد و گفت که علاوه بر اینها راهکارهای دیگری هم باید اندیشیده شود تا مشکل مازاد تولید مرکبات در مازندران حل شود.
حدود 35هزار تن مرکبات شب عید سال 95در مازندران ذخیره سازی و در استان های کشور توزیع شد و بر اساس اعلام دولت ،برای شب عید سال 96 نیز حدود 60هزار تن پرتقال استان خریداری ، ذخیره و توزیع می شود.
** صادرات ، بهترین و دورترین راهکار
معاون جهاد کشاورزی مازندران از صادرات مرکبات مازندران به بازارهای خارجی به عنوان بهترین راهکار یاد کرد و گفت که تحقق این راهکار زمانبر است.
بر اساس آمارهای رسمی ، پارسال حدود 100هزار تن از مرکبات مازندران به بازار های خارجی به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد.
مسئولان استان مازندران به ویژه اتاق بازرگانی وعده داده اند که امسال میزان صادرات به 500هزار تن برسد .
پیش از این برخی از بازرگانان از ذائقه پسند نبودن مرکبات مازندران برای مصرف کنندگان کشورهائی چون روسیه و قابل رقابت نبودن مرکبات به لحاظ قیمت به عنوان مهم ترین مشکل بازاریابی این محصول یاد کرده بودند.
** تازه خوری ، پاشنه آشیل
مهم ترین علت تولید مازاد مرکبات در مازندران ، ویژگی تازه خوری آن است که سبب شد تا در یک دهه اخیر در نوسازی و اصلاح باغ های مرکبات استان فقط به کاشت نهال پرتقال تامسون که به تازه خوری و گوشتی بودن آن مشهور است،روی بیاورند.
ویژگی تازه خوری مرکبات مازندران سبب شده است تا صنایع تبدیلی این محصول در استان شکل نگیرد .
هم اکنون تنها صنعت وابسته به مرکبات در مازندران ، سورتینگ است که فقط این محصول را برای جداسازی بر اساس اندازه، شست وشو و نگهداری در سردخانه ها آماده می کند.
بر اساس آمارهای رسمی در مازندران 160 سورتینگ مرکبات با ظرفیت یک میلیون تن فعالیت دارند.
در مازندران 170 هزار هکتار باغ مرکبات شامل پرتقال ، نارنگی و کیوی وجود دارد و سالانه 40 درصد نیاز کشور به مرکبات هم از همین باغ ها تامین می شود./ ایرنا
(دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها