دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۶۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت هندوانه آب‌بر نیست!/ اختصاص ۷ هزار هکتار به کشت نشائی هندوانه

مدیرکل سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هندوانه بر خلاف باور برخی افراد محصول آب‌بری نیست و امسال ۷ هزار هکتار به روش کشت نشایی از این محصول کشت شده است.

حسن خدنگی در پاسخ به اینکه سیاست امسال وزارت جهاد برای کاهش سطح کشت هندوانه چه بوده، خاطرنشان کرد: برخلاف باور برخی که فکر می‌کنند هندوانه محصول آب‌بر است، اینگونه نیست و این محصول در بسیاری از مناطق به صورت دیم کشت می‌شود، چرا که تبخیر و تعرق در گیاه حداقل است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال استفاده از شیوه آبیاری نواری و کشت نشائی برای هندوانه هستیم، خاطرنشان کرد: امسال بیش از 7 هزار هکتار به کشت نشایی هندوانه اختصاص یافته است و در عین حال در برخی از مناطق جنوب کرمان کشت پاییزه این محصول را داریم.

به گفته مدیرکل سبزی و صیفی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، هندوانه در مقایسه با خیلی از محصولات آب‌بر نیست ولی باید با توجه به نوع آب و هوای منطقه کشت شود.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مزارع مدیریت‌شده، در هر هکتار به راحتی 120 تن هندوانه تولید می‌شود و کشت نشائی این محصول صرفه اقتصادی زیادی در پی دارد.

خدنگی در پاسخ به اینکه چه الگویی برای کشت محصولاتی همچون هندوانه یا گوچه‌فرنگی که طی سال‌های اخیر شاهد تولید بیش از نیاز آن بوده تا حدی که هندوانه به دلیل قیمت پایین خوراک گاوها شد، گفت: در قالب برنامه پنج ساله الگویی را تدوین کرده‌ایم که سازمان‌ها مجری آن هستند، اما درنهایت نمی‌توان کشاورز را مجبور کرد که چه محصولی بکارد، چرا که کشاورز با توجه به شرایط بازار تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فارس، این سخنان در حالی است که طی دو سال اخیر همواره صحبت از این بود که هندوانه محصولی آب‌بر است و کشت آن ممنوع خواهد شد، مضاف بر آنکه نداشتن الگوی کشت سبب افزایش یک محصول در بازار و کاهش بی‌رویه قیمت آن و یا کمبود یک محصول و افزایش بی‌رویه آن می‌شود، مشکلی که طی چند سال اخیر همواره تکرار شده اما نسخه مشخصی برای آن وجود ندارد.

طبق آمار گمرک در سال 93 ، 833 هزار و 700 تن هندوانه به ارزش 193 میلیون و 300 هزار دلار با متوسط قیمت 2 دلار صادر شده است و 70 درصد هندوانه ایران روانه بازار عراق می‌شود.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به صورت میانگین سالانه در ایران بیشتر از 3 میلیون تن هندوانه تولید می‌شود. این در حالی است که طبق گفته مسئولان برای تولید هر کیلو هندوانه باید 300 تا 500 لیتر آب مصرف کرد. همین آمار حکایت از آن دارد که در ایران که این سالها با معضل بزرگ بی آبی و خشکسالی دست به گریبان است هر سال یک هزار و 200 میلیارد لیتر آب گرانبها برای تولید هندوانه مصرف می شود./ فارس
(دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها