سه شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۵۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آغاز کشت کلزای مکانیزه مازندران در نکا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در آغاز کشت کلزای مکانیزه گفت: مزارع کلزا بیمه رایگان می‌شوند و حق بیمه مزارع کلزا از محل اجرای طرح پرداخت می‌شود.

به گزارش فودنا، دلاور حیدرپور در کشت نمادین کلزای مکانیزه در روستای زرندین نکا، اظهار کرد: این طرح با هدف کمک به کشاورزان، تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های تولید اجرایی شده است تا با کشت مکانیزه کلزا، درآمد کشاورزان افزایش یابد.

وی افزود: اجرای این کشت مکانیزه کلزا از محل منابع داخلی است که با توجه به اینکه 90 درصد روغن داخل کشور ما از خارج از کشور تهیه می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی بر آن شد تا با استفاده از این طرح و افزایش سطح زیر کشت کلزا، در تولید روغن به خودکفایی برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با اشاره به اینکه براساس طرح تهیه شده باید تا سال 1404 در کشت کلزا به نقطه قابل قبولی برسد و 70 درصد از نیاز کشور، از تولیدات داخلی تهیه شود، گفت: بر همین اساس یکی از طرح‌های اجرایی برای تأمین روغن مورد نیاز کشور، افزایش سطح زیر کشت دانه‌ روغنی کلزا است.

وی اضافه کرد: استان مازندارن نقش بسیار مهمی در توسعه زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا دارد و بر همین اساس سطح زیر کشت اراضی کلزای مازندران را از سال گذشته تاکنون به سه برابر افزایش خواهیم داد و این سطح زیر کشت از حدود 5 هزار هکتار سال گذشته، امسال به 15 هزارهکتار می‌رسد.

حیدرپور افزود: کمک بلاعوض به کشاورزان، حق بیمه رایگان مزارع کلزا و ارائه تسهیلات تا سقف 25 میلیون ریال از جمله مساعدت‌های لازم دولت برای کشت دانه روغنی کلزا بوده که با قوت در حال انجام است که امیدواریم با افزایش سطح زیر کشت کلزا، شاهد رشد و شکوفایی در این بخش باشیم.

وی گفت: در حدود 50 دستگاه ردیف کار هم برای این طرح در نظر گرفته شده که تاکنون 20 دستگاه وارد مازندران شده است و امیدواریم با اجرای این طرح، صرفه جویی در مصرف بذر و افزایش تولید، عملیاتی شود.

* اختصاص 2 هزار و 500 هکتار از اراضی نکا به کشت کلزا

فرماندار نکا هم در سخنانی از اختصاص 2 هزار و 500 هکتار از اراضی نکا به کشت کلزا خبر داد و گفت: بخش کشاورزی از بخش‌های مهم کشور بوده که در امنیت غذایی بسیار مؤثر است که باید برای تأمین روغن مورد نیاز کشور تلاش مستمر انجام شود.

جعفر احمدی افزود: شهرستان نکا با دارا بودن 40 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی تولید 500 هزار تن از محصولات استان مازندران را در اختیار دارد که بر همین اساس دارای رتبه چهارم در استان مازندران است و باید برای رشد و توسعه کشاورزی بیش از پیش تلاش شود.

* دغدغه دولت تأمین امنیت غذایی و روغن مورد نیاز برای کشور است

مدیر جهاد کشاورزی نکا ادامه داد: دغدغه دولت و نظام، تأمین امنیت غذایی و تأمین روغن مورد نیاز برای کشور است که بر همین اساس شهرستان نکا با قوت برای کشت دانه روغنی کلزا وارد شده و بیشتر از تعهدات خود برای کشت کلزا عمل کرده است.

علی طاهری‌امیری گفت: سهم‌بری نکا از کشت کلزا مقدار یک‌هزار و 780 هکتار بود که با تلاش کارشناسان و کشاورزان تا کنون 2 هزار و 500 هکتار از اراضی نکا به کشت کلزا اختصاص یافته و انعقاد قرار داد شده است.
(سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها