دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۴۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ساز ناکوک کشاورزی ارگانیک به صدا درآمد

عضو انجمن ارگانیگ گفت: با وجود ظرفیت بالای تولید محصول سبز در کشور، تاکنون بودجه ای برای توسعه و تولید این محصولات در نظر گرفته نشده است.

آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیگ  با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات ارگانیک کشور ناچیز است، گفت: بکارگیری کشاورزی ارگانیک برای تولید محصولات غذایی موجب کاهش استفاده از کود شیمیایی و افزایش تولید می شود و از این رو بسیاری از کشورها همچون استرالیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این سمت و سو قدم بر می دارند.

وی با بیان اینکه بودجه و هزینه ای برای توسعه و تولید کشت محصولات ارگانیک در نظر گرفته نشده است، افزود: با وجود تاکید مسئولان و کشاورزان بر تولید محصولات ارگانیک، تاکنون بودجه ای برای تولید این محصولات در نظر گرفته نشده است؛ چرا که برخی افراد این نوع کشاورزی را مغایر با منافع خود می دانند.

عضو انجمن ارگانیک در ادامه یادآور شد: به رغم تاکید بند 7 و 8 سیاست اقتصاد مقاومتی مبنی بر امنیت و ایمنی غذا، تاکنون تنها 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی با همت کشاورزان تحت پوشش کشاورزی ارگانیک قرار گرفته که این امر می تواند زنگ خطری برای سلامت جامعه به شمار رود.

وی تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، 25 درصد اراضی کشاورزی باید به تولید محصولات ارگانیک اختصاص می یافت که در حال حاضر نه تنها این عقب ماندگی در برنامه پنجم توسعه جبران نشده، بلکه این امر در برنامه ششم نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

**اختصاص نیم درصد از اراضی کشور به کشاورزی ارگانیک

مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کشور در تولید محصولات غذایی با هزینه های سنگینی روبرو شده و به سبب نبود استانداردهای سالم در اغلب موارد عواقب سنگینی همچون بروز بیماری های عفونی و لاعلاج می تواند داشته باشد.

وی از کاهش تولید محصولات ارگانیک در کشور خبر داد و افزود: بالا بودن هزینه های اولیه تولید و کاهش عملکرد در واحد سطح به سبب عدم استفاده از کود و سموم شیمیایی و نبود بازار مناسب موجب شده تا کشاورزان رغبتی به تولید این محصول از خود نشان ندهند.

به گفته وی تخصیص یارانه دولتی علاوه برامری مهم در جهت تولید محصولات سالم ،صرفه جویی در بودجه بهداشت را می تواند داشته باشد.

رئیس مجمع ملی تشکل کشاورزی با بیان اینکه کشور تمایل بسیاری به تولی محصولات تراریخته دارد، افزود: مقاومت محصولات تراریخته در برابر برخی آفات و بیماری ها و افزایش تولید در واحد سطح موجب شده که تولید کنندگان تمایل بیشتری به تولید این محصولات از خود نشان دهند،در حالیکه اولویت تولید بسیاری از کشورهای پیشرفته محصول سالم و سبز است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها کمتر از نیم درصد اراضی کشاورزی به کشت محصولات ارگانیک اخصاص دارد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵) ۱۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها