دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۸۴۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

پرتقال در سبد تغذیه مدارس گنجانده شود/تولید پرتقال 2.7 میلیون تن

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد برای حفظ سلامت جامعه و کاهش بیماری ها در فصل سرما، پرتقال و نارنگی در سبد تغذیه ای مدارس گنجانده شود.

ابوالقاسم حسن پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آموزش و پرورش برای تربیت فرزندان سالم در کنار تعلیم علم و تربیت باید به تغذیه کودکان نیز توجه ویژه داشته باشد که این مهم موجب حمایت از تولید داخل نیز خواهد شد.

** تولید 2.7 میلیون تن پرتقال
وی با بیان اینکه مرکبات مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم پیش بینی کرد: امسال در مجموع 4.7 میلیون تن انواع مرکبات همچون پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش ، گریپ فروت و نارنج در سطح 300 هزارهکتار از باغات شمال و جنوب کشور تولید شود.
وی اظهارداشت: از این میزان 2.7 میلیون تن پرتقال، 700 هزار تن نارنگی، 500 هزار تن لیموشیرین، 500 هزار تن لیموترش و 300 هزار تن گری فروت و نارنج است.
مدیرکل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور افزود: از این میزان پرتقال تولیدی، یک میلیون و 500 هزار تن مربوط به استان های شمالی و بقیه از تولیدات استان های جنوب کشور خواهد بود.
حسن پور با بیان اینکه امکان افزایش تولید مرکبات در کشور وجود دارد، گفت: طبق آمارها، ایران رتبه هفتم تولید پرتقال و نارنگی در جهان را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، امسال باغداران مرکبات با مشکل هجوم مگس مدیترانه ای مواجه نبودند بنابراین امسال مرکبات به اندازه کافی تولید شده است.
به گزارش ایرنا، چندی پیش مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری اعلام کرده بود بخش خصوصی برای صادرات پرتقال به روسیه، آذربایجان و ارمنستان در حال مذاکره است.
طبق آمارها سالیانه 200 هزار تن پرتقال به کشورهای هدف صادر می شود این درحالیست که با توجه به حجم تولید ایران آمادگی صادرات 500 هزار تن پرتقال را دارد.
پرتقال از جنوب شرقی آسیا (چین و هند) است که در دوران باستان با پیوند نارنگی و پومیلو پرورش داده شد. نوع ایرانی Persian Orange که ایتالیایی‌ها از قرن 11 میلادی کشت آن را در جنوب اروپا رایج کردند، تلخ بود و از قرن 15 میلادی جای خود را به نوع شیرین داد که تاجران کشور پرتغال از هندوستان وارد و کشت کردند.
معروف‌ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا «تامسون ناول» است که بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروفترین مکان‌های پرورش آن درجهان به شمار می رود.
پرتقال سرشار از ویتامین سی، بی، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است که برای کنترل برخی بیماری ها و سرطان و تصفیه خون نقش دارد./ ایرنا
(دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها