یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۸۴۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

موضوع استاندارد حلال را پیگیر هستیم

پیروز بخت گفت: 4 مولفه برای دریافت نشان کیفیت تعیین شده که یکی از این مولفه‌ها استاندارد است و مابقی شامل قیمت، سرعت و نوآوری می‌شود.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در نشستی خبری در خصوص صدور نشان استاندارد حلال برای ۵ واحد تولیدی گفت: پیگیری موضوع حلال از سال ۱۳۸۸ در کشور آغاز شد و در وهله اول عضو موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی شدیم که توانستیم عضو هیات مدیره این موسسه و جزو ۱۳ کشور اول در این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما همه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی به صورت حلال انجام ‌شود، اظهارداشت:با توجه به اینکه چرخه اقتصادی برند حلال حدود ۲۵۰۰ میلیارد دلار است و ایران در این بخش سهم قابل توجهی ندارد، بنابراین تصمیم گرفته شد که موضوع استاندارد حلال را در کشور پیگیری کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری و راهبردی حلال از 4 ماه پیش به تصویب دولت رسید و این سازمان دبیر  شورا است، اظهار داشت: رئیس شورا وزارت صنعت، معدن و تجارت است و دستورالعمل آن هم تدوین شده است.

پیروزبخت به امضای دستورالعمل مشترک با نماینده ولی فقیه اشاره و تصریح کرد: پس از تدوین استاندارد، علامت استاندارد حلال به عنوان علامت رسمی ایران به کشورهای اسلامی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری علامت استاندارد حلال را برای خود تدوین کرده است، افزود: شرکت‌های زیادی برای دریافت استاندارد حلال درخواست داده‌اند که به زودی شرکت دیگری هم این استاندارد را دریافت می‌کند.

4 مولفه برای دریافت نشان کیفیت

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به برگزاری روز ملی کیفیت در 18 آبان، اظهار داشت: کیفیت فراتر از استاندارد است و 4 مولفه برای دریافت نشان کیفیت تعیین شده که یکی از این مولفه‌ها استاندارد است و مابقی شامل قیمت، سرعت و نوآوری می‌شود.

پیروزبخت با بیان اینکه در روز 18 آبان به واحدهایی که شرایط لازم را داشته‌اند، تندیس اهدا می‌شود، گفت: مدل بومی ارزیابی ملی کیفیت را از 13سال پیش طراحی کردیم و جایگزین مدل اروپایی شده است.

پیروزبخت با اعلام اینکه تاکنون شرکتی تندیس زرین و نقره را دریافت نکرده است، افزود: تاکنون 5 شرکت تندیس برنز را دریافت کرده‌اند و امیدواریم در سال‌های آینده، سازمان‌ها به سمت دریافت تندیس های نقره و زرین بروند.

وی در خصوص جعل علامت استاندارد در برخی محصولات، گفت: 110 مورد جعل استاندارد داشتیم اما سایر موارد تخلفاتی در حوزه استاندارد بوده است که آنها را پیگیری می‌کنیم.

پیروزبخت با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم تجهیزات آزمایشگاه جدیدی خریداری کرده و یا قدیمی‌ها را به روز کنیم، گفت: درخواست خود را برای خرید این تجهیزات به سازمان برنامه ارسال کردیم و منتظریم تا با درخواست ما موافقت شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صدور برخی از گواهینامه ها و استانداردها زمان زیادی طول می کشد گفت: صدور گواهینامه در دوبخش فنی و اداری صورت میگیردو در بخش فنی برخی محصولات و کالا طبق استاندارد ها پروسه آزمایش زمان بر است ولی در بخش بوروکراسی اداری گواهینامه در حداقل زمان صادر می گردد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص اشکالات کیفی در صادرات تصریح کرد:واحدهای تولیدی باید توجه داشته باشند که کیفیت تولیدات خود را بر اساس استانداردهای کشور مقصد انجام دهند البته با حل مشکلات تائید صلاحیت ها و انطباق استانداردهای ملی با استانداردهای جهانی در 70 کشور گواهینامه سازمان استاندارد معتبر و بازرسی مجدد صورت نمی گیرد.

گفتنی است، در نهمین روز اجلاس مشترک مجمع بین المللی تایید صلاحیت (IAF) و اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) در کشور هند، موافقت نامه به رسمیت شناختن چند جانبه (MLA) با مجمع بین المللی تایید صلاحیت(IAF)، توسط علیرضا خاکی فیروز، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و  XIAO JIANHUA رئیس مجمع بین المللی تایید صلاحیت IAF ، به امضا رسید.
(یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها