یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۸۴۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اهمیت آبخیزداری وآبخوان‌داری/کشاورزی راندمان مصرف آب را بالا ببرد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اهمیت منابع آبی گفت: آبخوان‌داری و آبخیزداری بسیار اهمیت دارد. مصرف آب را باید مدیریت کنیم و کشاورزی ما باید راندمان مصرف آبش را افزایش دهد.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش سیاست های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت ضمن اشاره به عملکرد خوب نهادها در حوزه این سیاست ها گفت: ما اصل ۴۴ را هم که با تفسیر درستی از سیاست های رهبری فراهم شده بود، آماده کرده بودیم و اگر آن نیز همینطور که شما سیاست های کلی محیط زیست را پیگیری می کنید، پیگیری شده بود، امروز اقتصاد ما کاملا رقابتی بود، اما متاسفانه این طور نیست و بسیاری از سیاست ها فقط اسمی از آنها در نوشته ها است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تلاشی که محیط زیست کرد که هم در تهیه بندها و هم در پخته کردن آنها و هم در تصویب آن در مجمع نقش داشتند، کار بسیار مهمی است و در زمان مناسبی هم انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر الان دنیا نفهمیده بود که چه بر سرش می آید و چه آینده بدی را با اعمال خودش برای کره خاکی و آبی به وجود خواهد آورد، کار به این خوبی پیشرفت نمی کرد. قبلا تلاش می شد آمریکا را هم وادار کنند به این مسئله بپیوندد، اما حاضر نبودند. چین هنوز هم برای پذیرفتن این موضوع دشواری دارد، اما خوشبختانه امروز دنیا فهمیده است و این هم طبیعت اوضاع آفرینش است که گاهی تا طبیعت به حد خطر نرسد، مردم و جامعه آگاه نمی شود. تا پریشان نشود کار، به سامان نمی رسد. هر وقت دیدید بلاها متراکم و انبوه شد، منتظر رفع بلا باشید. آن زمان هم مردم به فکر می افتند و راهکار پیدا می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: خشکسالی ها، این آسیب هایی که به تالاب های ما رسیده و کویرزایی که رخ داده و این هوای آلوده که مرتبا از زمین به آسمان گرد و غبار می فرستد، مردم را قانع کرده که باید فکری کنیم زیرا آلودگی ها بسیاری از مردم را مریض و فقیر کرده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: آب و هوا برای بشر مهمترین عنصر آفرینش الهی است که اگر آلوده یا کم باشد برای ما خطرآفرین است. حفظ محیط زیست و شرایط طبیعی در قرآن موج می زند و خداوند به زیبایی هایی که در محیط زیست به ما داده است، می نازد، اما ما قدر آن را نمی دانیم و تنها وقتی آلوده شد، می فهمیم.

وی ادامه داد: دنیا در آستانه یک حرکت است، اما این حرکت کار آسانی نیست. اگر این سیل ها، طوفان ها و اتفاقات سال های اخیر رخ نداده بود، آنها هم به این آسانی متوجه نمی شدند و بیشتر خراب می کردند. در اخبار خواندم سال ها است که کشورهای زیادی بحث می کنند که در قطب جنوب منطقه ای را مشخص کنیم که محفوظ بماند و هیچ دست اندازی در آن رخ ندهد. یکی از مخالفان سرسخت، شوروی سابق و حالا روسیه بود، اما سرانجام ۵۰ کشور مرتبط اجماع کردند و ۱۵۰۰ کیلومتر را تصویب کردند که آنجا طبیعتش بهم نخورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به هر حال مهمترین پیروزی این است که آمریکا هم به پیمانی پیوست که در دولت سازندگی اولین اجلاسش را در آرژانتین داشتیم، اما آنطور که باید جدی گرفته نشد. این بار پیمان پاریس جدی تر گرفته شده و سهم‌بندی خوبی شده و پیمان های دیگری هم لازم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: من به عنوان یک روستایی که در کویر کرمان و رفسنجان زندگی می کردم ارزش آب را می‌فهمم. «تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی» اگر ارزش آب را می خواهی بفهمی از آنها که در کویر هستند، بپرس. الان روشن شده دست‌کاری نظام طبیعی که خداوند برای ما تهیه کرده، مضر است. باید این نظام را حفظ کنیم تا خودمان محفوظ باشیم. البته کار سختی است و اگر می دانستیم آلودگی هوا چه بر سر ما می آورد اجازه نمی دادیم موتورسیکلت هایی که به اندازه یک اتوبوس آلودگی ایجاد می کنند، حرکت کنند یا ماشین هایی تولید کنیم که این همه سوخت مصرف و آلودگی تولید می کنند.

محیط زیست را نمی توان منطقه ای حفظ کرد

وی ادامه داد: باید از مسائل اساسی حرف بزنیم. باید کاری کنیم یک مسئله، سوخت و انرژی است با این شکل که الان انرژی تولید می کنیم یعنی با سوخت فسیلی و آن هم ناقص، خطر ایجاد می کنیم خیلی وقت است دنیا دنبال منبع انرژی است که آلودگی ایجاد نکند. مسئله دیگر آب است. در کشورهایی که دائم بارندگی و منابع آبی دارند خیلی محسوس نیست، اما حالا دیگر همه کشورها فهمیده اند که محیط زیست را نمی توان منطقه ای حفظ کرد ما هر چه محیط زیست خود را حفظ کنیم، وقتی همسایگان ما آلوده باشند، این آلودگی به ایران منتقل می شود یعنی دنیا از این نظر هم دهکده کوچکی است و کم کم دنیا برای آلوده کردن مجازات هم تعیین می کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اوایل پیروزی انقلاب در بازدیدی از مرکز هسته‌ای‌مان در امیرآباد یک کوره کوچک دیدم که گفتند نمونه کوچکی است از فناوری که برای تولید انرژی ساختند و اینطور می توانیم همانگونه انرژی تولید کنیم که خورشید می کند و همه منظومه شمسی را نور و حرارت می دهد و ما صرفا یک گوشه از آن هستیم. بعدها کتاب خواندیم و فهمیدیم همان مسئله گداخت هسته ای است و ۴۰ سال پیش که من آن را دیدم سال ها بوده که روی آن کار می شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در مسئله آب هم باید ببینیم چه کنیم که آب ارزان و فراوان در اختیار بشر قرار بگیرد. ما از لحاظ وظیفه دانشگاهی به فکر افتادیم در دانشگاه آزاد سیاست گذاری کنیم و در راه های حفظ محیط زیست گام های بزرگی برداریم که یکی همین مسئله انرژی است. خوشبختانه حوادث اخیر و برجام هم به داد ما رسید. الان چند کشور پیشرفته دنیا شریک شده اند و با این شعار که خورشید را روی زمین بیاوریم، صنعتی را دنبال می کنند، خیلی هزینه کرده اند و فرضیه ها درست کرده‌اند و نشد، اما حالا رسیده اند که یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در جنوب فرانسه می سازند که ۵۰ درصد هم پیشرفت کرده و قرار است نه از نوع شکاف هسته ای بلکه از گداخت و جوش هسته ای انرژی عظیم را تولید کنند. ما هم از همان زمان به فکر افتادیم و در دانشگاه آزاد با کار روی پلاسما شروع کردیم و الان حرف اول پلاسما در کشور را می زنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این همه زباله که علاوه بر تنگ کردن محیط بر ما خطرهای میکروبی برای ما درست می کنند این ها را همین‌طور زیر خاک می کنیم، اما با این روش از دست میکروب ها مخصوصا میکروب های بیمارستانی راحت نمی‌شویم. بیمارستان ها هر روز این میکروب ها را تولید می کنند چطور اینها را بی خطر سازی می کنند. ما به فکر افتادیم از پلاسما استفاده کنیم. کافی است یک موتور کوچک داشته باشند و زباله ها را در آن بسوزانند و هیچ میکروب و ویروسی نمی ماند و پسماندش را هم می توانیم به عنوان کود استفاده کنیم. امسال اول یک نمونه یک تنی را افتتاح می کنیم و دومی را که ۱۰۰ تنی است در عمل قرارداد بسته ایم؛ زیرا آنجا هم کوهی از زباله جمع شده که امیدواریم آن نمونه ۱۰۰ تنی را هم آنجا اجرا کنیم. الان در تهران زباله سوز داریم، اما خیلی گران است و پلاسما اینطور نیست.

مالچ پاشی برای کاهش غبار خودش بلای دیگری است

وی افزود: برای مسئله آب هم مدتی است که در شرکت های دانش بنیان یعنی حدود هزار شرکت و ۷۵۰۰ آزمایشگاه روی مسئله آب کار می کنیم. ما قبلا غبارها را با مالچ‌پاشی تثبیت می کردیم، اما این خودش بلای دیگری ایجاد می کرد. الان به موادی رسیده‌ایم که بدون آلودگی خاک را تثبیت می کند. الان زمینی ۵۰ هکتاری را که کانون گرد و غبار بوده آزمایش کردیم و کاملا تثبیت شده است. از این دست کارها، محققان بزرگ چه ایرانیان داخل و چه ایرانیان خارج می توانند به ما کمک کنند تا زمینه ساز این کارها شویم اگر زباله مهار نشود خودش زمینه ساز یک خطر بزرگ در کشور خواهد شد.

نمی دانم چرا این سیاست آبخوان‌داری فراموش شد

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه دستگاه های ما وظیفه سنگینی دارند، اظهار داشت: ما قبلا فکرهایی برای مسئله آب کرده بودیم که متاسفانه ماند و از دست ما رفت. یکی از راه های بسیار ارزان، آبخوان‌داری است که من نمی دانم چرا این سیاست آبخوان‌داری فراموش شد. باید این آبخوان داری را احیا کنیم البته راهکار فوری تر ما الان آن است که مصرف آب را کاهش دهیم. گیاه هایی که آب کافی دارند آن را درست مصرف می کنند، اما در کشور ما که ۹۵ درصد آب آن را کشاورزی می برد راندمان پایینی دارد که می توان راندمانش را دست‌کم ۳ برابر کرد. ما قدر آب را در گذشته ندانستیم و تازه امروز کم کم می فهمیم.

وی گفت: به طور کلی الان زمانی است که دانشگاه ها و محققان باید وارد مسائل صنعتی و اجرایی شوند تا شرایطی فراهم شود که آب و هوایمان را حفظ کنیم. محیط زیست را با کم آبی نمی توان حفظ کرد. جنگل ها مشکل پیدا می کند، منابع گیاهی کشور دچار مشکل می شود، کویرزایی ما بالا می رود و کویرزدایی متوقف می شود آبخیزداری که کار آسانی است و همه می توانند انجام دهند، آنچنان جدی گرفته نمی شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: بقیه سیاست های کلی که در بخش های مختلف ابلاغ شده، نیز باید مثل محیط زیست که آن را پیگیری می کند و امسال گزارش یکساله‌شان ما را خوشحال می کند، پیگیری شود. بقیه سیاست ها هم عالمانه تهیه شده و اگر همه این سیاست ها را مبنا قرار دهیم آن زمان است که توسعه پایدار خواهیم داشت. توسعه پایدار تنها با محیط زیست نمی شود و خیلی چیزها را باید رعایت کنیم تا به توسعه پایدار برسیم.

(یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها