شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۴۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اجرای 80 طرح تحقیقاتی مبتنی بر نانو فناوری در حوزه کشاورزی

دبیر کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای 80 طرح تحقیقاتی در خصوص کاربرد فناوری نانو درحوزه کشاورزی خبر داد و گفت: این تحقیقات در راستای اولویت‌های تعیین شده در سند راهبردی این وزارتخانه که در حال نهایی شدن است، اجرایی شده است.

علی مراد سرافرازی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه فناوری نانو در حوزه‌های مرتبط با کشاورزی، افزود: برای این منظور به ایجاد کمیته نانوتکنولوژی در وزارت جهاد کشاورزی اقدام کردیم و متعاقب آن نیز اولویت‌هایی را در این زمینه در برنامه راهبردی دوم این وزارتخانه تدوین کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه مراحل تصویب نهایی را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: از جمله اولویت‌هایی که در برنامه راهبردی دوم این زمینه در نظر گرفته شد، تولید نانو آفت‌کش‌ها، نانو کودها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه بعد از برداشت است.

سرافراز یادآور شد: در برخی موارد ما شاهد تولید 25 درصد ضایعات محصولات کشاورزی هستیم که درصدد هستیم با استفاده از بسته‌بندی‌های مبتنی بر فناوری نانو این میزان ضایعات را کاهش دهیم.

دبیر کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی، یکی دیگر از اولویت‌ها را آب دانست و ادامه داد: در حال حاضر با چالش‌هایی در زمینه کاهش آلودگی‌های آب به سموم و فلزات سنگین و همچنین در برخی نواحی تبدیل آب‌های لب شور به آب‌های قابل شرب مواجه هستیم که می‌توان با استفاده از فناوری نانو علاوه بر رفع این چالش‌ها روش‌هایی را نیز برای کاهش مصرف آب ارائه کرد.

وی، گسترش و رسوخ فناوری نانو در بخش کشاورزی را از دیگر مواردی درج شده در برنامه راهبردی 10 ساله دوم این وزارتخانه ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس باید تا سال 98 میزان مصرف نانو فناوری در بخش کشاورزی گسترش یابد.

سرافراز با اشاره به تعداد طرح‌های ارسال شده به این کمیته، اظهار کرد: در حال حاضر 80 طرح خاتمه یافته است و حدود 11 طرح در دست بررسی داریم. موضوعات این 11 طرح در راستای اولویت‌های این کمیته است.

دبیر کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی به بیان حمایت‌های ارائه شده به تحقیقات مرتبط پرداخت و گفت: این کمیته امکانات آزمایشگاهی لازم را در اختیار محققان قرار خواهد داد و در صورتی که پژوهشگران نیاز به انجام تحقیقات در مزرعه را داشته باشند، سعی خواهد شد تا امکانات مزرعه‌ای هم برای آنها فراهم شود./ ایسنا
(شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها