چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۸۴۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

خبری از مشوق صادراتی و پول شیر مدارس نیست

رئیس هیأت مدیره انجمن گاوداری‌های صنعتی ایران گفت: نه تنها مصوبه افزایش قیمت شیرخام از سوی کارخانجات اجرا نشده، بلکه اخیراً چند کارخانه بزرگ لبنی هر کیلو شیرخام را 50 تومان کمتر از قیمت قبلی خریداری می‌کنند.

سیداحمد مقدسی، در مورد آخرین وضعیت قیمت شیرخام خاطر نشان کرد: آن‌قدر حرف تکراری زده‌ایم و به نتیجه نرسیده‌ایم که دیگر امیدی هم به اجرایی شدن مصوبات دولت نداریم، چرا که بیش از دو سال است، مصوبه افزایش قیمت شیرخام به 1440 تومان ابتر مانده و کارخانجات شیر تمکین نکرده‌اند و همچنان شیرخام را کیلویی 1100 تا 1250 از دامدار می‌خرند.

وی با اشاره به اینکه حتی کار به جایی رسیده که طی یکی دو ماه اخیر چند کارخانه بزرگ کیلویی 50 تومان از قیمت شیر کم کرده‌اند، تصریح کرد: نمی‌دانیم سازمان حمایت به عنوان بازوی اجرایی دولت، چرا سکوت کرده و اگر از قیمت شیر کم می‌شود، چرا یک ریال هم از قیمت لبنیات برای مردم کم نشده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن گاوداری‌های صنعتی ایران در پاسخ به اینکه برخی معتقدند قیمت تمام‌شده شیر در ایران بسیار بالاتر از قیمت دنیا است و بیش از این کشش افزایش قیمت ندارد، اظهار داشت: قیمت تمام شده ما با اروپا هیچ فرقی نمی‌کند، با این تفاوت که اروپا به شیر خام یارانه می‌دهد، ولی دولت سه سال است که ریالی برای شیرخام یارانه نداده است.

وی اضافه کرد: قیمت هر کیلو شیر در اروپا 37 سنت یورو است که 11 سنت بابت آن از سوی دولت یارانه می‌گیرند و در نهایت به کیلویی 26 تا 27 سنت برای صادرات روانه بازارها می‌شود، در حالی که برای ما خبری از یک ریال مشوق یا یارانه نیست.

مقدسی با اشاره به اینکه اکنون یک میلیون تن شیر مازاد برای صادرات داریم،‌ تصریح کرد: این شیر می‌تواند در قالب شیر استرلیزه  یا شیر خشک، ماست و انواع پنیر صادر شود و در دنیا بابت صادرات یک کیلو شیرخشک 2 دلار مشوق صادراتی می‌دهند و اگر فقط یک دلار بابت آن به ما بدهند، می‌توانیم بازار صادراتی از دست رفته را باز یابیم.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن گاوداری‌های صنعتی ایران، دولت 4 ماه است که 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای صادرات لبنیات تصویب کرده که هنوز خبری از آن نیست.

وی همچنین در مورد توزیع نشدن شیر مدارس و ارتباط این موضوع با گاوداری‌ها نیز این گونه توضیح داد که دولت 600 میلیارد تومان هم برای شیر مدارس مصوب کرده که همچنان خبری از اختصاص بودجه نیست و هیچ کارخانه‌ای هم زیر بار تولید شیر مدارس نمی‌رود.

مقدسی بر این نکته تأکید کرد که اکنون کار به جایی رسیده که سرانه لبنیات در کشور ما یک سوم استاندارد دنیا است./ فارس
(چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها